Представете си следната ситуация – Вие сте родител и както повечето майки и бащи публикувате снимки на своите деца в интернет пространството. Дотук нищо необичайно. Всички го правят. Защо не и вие?!
Докато сърфирате из мрежата, изведнъж попадате на нов сайт Koppie Koppie, влизате в страницата и какво да видите – керамична чаша с образа на вашето дете. Впоследствие се питате дали това не е някаква лоша шега. И да и не!
Koppie Koppie е действащ е-бутик, където се продават чаши с образите на деца, чиито снимки са взети от социалната мрежа Flickr. Всички снимки са доброволно публикувани от редовните потребители на социалната медия за фотография, след приемане на общите условия на сайта, свързани с така наречените Creative Commons (набор от правила, уреждащ правата върху снимките в дигитална среда).
Какво означава това: във Flickr имаме възможност да определяме сами правата на използване на публикуваното от нас съдържание, избирайки сред следните опции (те могат да бъдат кумулативни):
"Attribution" означава, че даваме право кадърът да бъде копиран, разпространяван, показван и използван стига авторските ни права да бъдат обявени;
"Noncommercial" означава, че забраняваме използването на кадри за търговски цели;
"No Derivative Works" означава, че упълномощаваме другите да копират, разпространяват и използват съдържанието в оригинален вид без да го видоизменят;
"Share Alike" означава, че разрешаваме кадрите да бъдат разпространявани, видоизменяни спрямо посочените от нас изисквания.
След като разгледахме функционалността на дадените Flickr инструменти за предпазване на личното съдържание, осъзнахме, че функционалността им е подвеждаща и води до погрешна или "нелегална" експлоатация на съдържание.
Натрупването на защитни знаци не гарантира защита за потребителите. По този начин организации като Koppie Koppie злоупотребяват с правната система на социалния портал и пренебрегват личните предпочитания на потребителите, играейки умело с обоснованите Creative Commons права. Да, границата между злоупотребата и законността е много тънка.
Затова дейността на Koppie Koppie е напълно легална. Как е възможно? Замислихме се и ние, преди да разберем какво се крие зад тази скандална търговия на образи. Отговорът е, че двамата съдружници основават онлайн активност, базирайки се на вариациите на свободното използване на интернет съдържание. Зад това се крие силно послание:
“Доброволното споделяне на лична информация в мрежата не гарантира нейната защита. След като нещо е споделено публично, много е трудно да се определи неговото притежание, както и предела на неговата експлоатация ,” обясняват те.
Основан от дизайнера Юри Вирман и журналиста Димитри Токмецис, Koppie Koppie печели по 90 цента (или около 1,80 лв.) от всяка покупка на стойност 30 лв. (цената на една чаша) и по никакъв начин не нарушава закона за защита на личните данни.
Koppie Koppie засяга по един много “болезнен” начин въпрос, който може да досегне всеки един от нас. Колкото и да е развито интернет правото, то не е на 100% ефективно.
Koppie Koppie провокира, подтиквайки интернет потребителите да се замислят и осъзнаят, че и най-невинните им действия в мрежата могат да имат сериозни последствия за тях и близките им. Както се казва "пътят към ада е изпълнен с добри намерения."
Суров педагогически подход, но нека бъдем реалисти – в живота сме свидетели на какви ли не случаи, но често си мислим, че не може подобни неща да ни сполетят, до момента когато не се сблъскаме с подобен казус. Днес Koppie Koppie процедира масово и произволно в името на социалната отговорност.
Колкото и дързък да е методът на Koppie Koppie, той в никакъв случай не е окончателен – всеки, който разпознае своето дете в сайта и отправи писмена молба за премахване на продукта с негов образ е удовлетворен в същия ден.
Важно е да отбележим, че Koppie Koppie е част от националната информационна кампания “Everyone a Spy” (“Всеки е шпионин” от английски език), инициирана от холандската дигитална културна платформа SETUP.
Дойде моментът да се замислим и бъдем по-отговорни към близките си и самите нас в интернет пространството.