Чудите ли се колко литра бензин могат да се купят със средната заплата в 115 страни по света? Аналитичен отдел на "Picodi" изяснява задачата. Проучването показа, че в някои региони, въпреки липсата на добив на петрол, бензинът за населението е повече от достъпен. А в други, съдейки по размера на заплатите и цената на литър гориво, автомобилът все още си остава разкош, а не превозно средство.
Цената на бензина в България и Европа
В България, при средна цена от 2,06 лв. на литър бензин и средна нетна заплата от 937,40 лв., могат да бъдат купени 454 литра бензин (ако човек се откаже от всички други разходи за живот).
Съгласно официалните данни за всяка страна, рейтингът на покупателната способност в Европа е както следва (изберете дадена страна с помощта на стрелките ляво–дясно и падащото меню):
Сред балканските страни това далеч не е най-добрият резултат, но все пак може да се нарече среден. В Сърбия и Северна Македония цифрата е не повече от 370 л, в Румъния и Гърция – не повече от 560 л. Последното място на класацията в балканския регион заема Албания с 218 литра, където не само заплатите са ниски, но и бензинът е скъп (само в Гърция е по-скъп). В съседна Турция за една месечна заплата могат да се купят 386 литра бензин, въпреки че А95 в тази страна е по-евтин с няколко евроцента.
С най-добри показатели в Европа са Люксембург и Швейцария, които впрочем не могат да се похвалят с петролна индустрия. И въпреки че там бензинът е с 20-30 евроцента по-скъп, нивото на заплатите е толкова високо, че според статистиката работещите жители на Люксембург могат да си позволят повече от 2800 л бензин, а тези в Швейцария – над 3300 л. В Норвегия, където петролодобивният сектор е силно развит, средностатистическият жител може да си осигури почти 2000 л бензин срещу месечната си заплата.
Цените на бензина по света
Данните за света са представени в следната интерактивна цветна инфографика (посочете с мишката дадена страна на световната карта):
Лидер е Венецуела, където средната цена на литър бензин е 0,000000002 долара и със средната за страната заплата от 29 щатски долара човек може да си купи… повече от 14 млрд. л. Дали обаче това първо място може да бъде определено като нещо положително? Икономическата ситуация в страната отдавна е причина за дебати, а световните медии дават все повече красноречиви сравнения. По последни данни едно яйце във Венецуела струва колкото 93,3 млн. л бензин.
Реалните челни позиции в този рейтинг заемат страните от Персийския залив. В Катар, Кувейт и ОАЕ цените на бензина се различават с около десет цента, но с една средна заплата можете да си купите от 4900 до 6500 л от горивото. В съседна Саудитска Арабия показателят леко се влошава – само 3300 л.
Челните позиции на страни като САЩ, Австралия, Канада са лесно обясними не само с нивото на заплатите, но и поради обема на нефтодобива. Макар че една друга „петролна сила“, каквато е Русия, не може да се похвали с особено забележителни резултати: през първите шест месеца на годината тук бихте могли да си позволите 887 л бензин, въпреки че страната от дълги години е един от световните лидери в добива на нефт.
Инфографиката също така показва, че в някои страни ситуацията с бензина започва да напомня сюжета на филма „Лудият Макс“. Например в Куба и Мадагаскар не бихте могли да купите и 50 л за една месечна заплата.
Проучването се базира на средната цена за 1 л бензин А-95 през последните шест месеца (януари – юни 2019 г.), както и на официалните статистики за средната заплата във всяка от анализираните страни. Публикуваните изчисления са илюстративни, тъй като се приема, че цялата средна заплата се изразходва само за бензин.
Според оценки на Международната агенция по енергетика, през 2018 г. възобновяемите източници на енергия са генерирали 60% от планирания обем, необходим за спазване на споразуменията за климата. И докато човечеството работи за 100-процентово изпълнение на всички точки от Парижкото споразумение за климата, полезните изкопаеми си остават основен източник на енергия на планетата, чийто добив оказва пряко влияние върху глобалните и регионалните икономически показатели и благосъстоянието на отделните страни и техните жители.