eBay празнува 25 години онлайн пазаруване! От 1995 г. досега милиони купувачи избраха eBay, за да намерят най-новите продукти или необикновени артикули, включително редки и старинни предмети в категориите, които ги интересуват. За начало на празненствата eBay припомня тенденциите в платформата през последните 25 години, от най-скъпите и интересни артикули, продавани някога – включително истински град – до популярни увлечения и интереси, колекционерски предмети и още какво ли не.
Най-интересните и скъпи артикули, продавани някога чрез платформата
eBay е най-жизнеспособното и уникално място за пазаруване, което през годините е било дом на някои редки, супер актуални и чудати находки. От гигантска яхта и обяд с Уорън Бъфет до картата Черен лотос в играта Magic: The Gathering – продадени за суми между 250 000 и 168 милиона долара. Това, че всеки артикул, публикуван в eBay, в крайна сметка си намира купувач, илюстрира прекрасно по перфектен начин защо тази платформа е толкова специална. Без значение коя е категорията – луксозни превозни средства, скъпи часовници, колекционерски стоки или пък цял град – винаги се оказва, че има някой, който е търсил точно това.
1. Супер яхта - 168 млн. долара
2. Самолет Gulfstream II - 4,9 млн. долара
3. 20-ти ежегоден обяд с Уорън Бъфет в помощ на фондация GLIDE - 4,5 млн. долара
4. Град Алберт, Тексас - 2,5 млн. долара
5. Къща с военен бункер - 2,1 млн. долара
6. Колекционерска картичка с Хонус Вагнер - 1,1 млн. долара
7. Ferrari Enzo - 1 млн. долара
8. All-Star Comics (колекционерско издание) - 963 223 долара
9. Lamborghini Aventador двуврат, кабрио - 659 800 долара
10. Бейзболната бухалка на Джо Джаксън - 577 610 долара
11. Часовник Patek Philip Grand Complications - 535 499,99 долара
12. Lamborghini Aventador LP 750-4 Superveloce 2017 - 499 900 долара
13. Porche 911 GT2 RS 2018 - 470 000 долара
14. Колекционерска картичка с Том Брейди, от плейофите през 2000 г, с автограф - 400 100 долара
15. Пианото на Елвис Пресли - Wm. Knabe & Co от 1912 г. (Collectable & eBay за благотворителност) - 375 190 долара
16. Lamborghini Aventador 2015 - 362 000 долара
17. Колекционерска картичка Metal Universe от 1997 с Майкъл Джордан - 350 100 долара
18. Lamborghini Aventador Roadster 2015 - 349 800 долара
19. McLaren 675 LT Coupe 2016 - 325 800 долара
20. Хеликоптер Robinson R-44 Raven II 2013 - 325 200 долара
21. Lamborghini Aventador LP 750-4 Coupe 2014 - 319 900 долара
22. Mercedes-Benz S-Class Maybach S 650 Cabriolet 2017 - 318 000 долара
23. Кемпер Newmar King Aire 2014 - 280 000 долара
24. Rolls-Royce Other Base Coupe 2015 - 274 888 долара
25. Колекционерска картичка Black Lotus от Magic: The Gathering Black PSA 10 Alpha - 250 000 долара
Емблематични културни явления
Благодарение на своите милиони купувачи по целия свят, eBay се превърна в своеобразен барометър за важните културни явления. Без значение дали става дума за технологии, мода, вътрешен дизайн или колекционерство, ако е актуално по света, значи е актуално и в eBay.
От появата на Blackberry през фиджет спинърите и „Игра на тронове“, ето ги тенденциите, които повлияха върху онлайн пазаруването в eBay.com от 1995 г. до днес.
1. 1995: Beanie Babies станаха най-популярните играчки в света - Тези плюшени животни със зърнест пълнеж и сърцевиден етикет с надпис TY добиха изумителна популярност и бяха буквално навсякъде: от книжарниците до детските менюта в Макдоналдс, докато не се разпродадоха, при което купувачите започнаха да ги търсят онлайн за своите колекции.
2. 1996: Излиза оригиналната Nintendo 64 – Днес изглежда като реликва в сравнение със съвременните мобилни устройства, но преди 24 години излизането на N64 промени не само гейминг индустрията, но и нашата култура. Това бе една от оригиналните гейминг конзоли, която, разбира се, стана абсолютен хит сред купувачите.
3. 1997: Помните ли, когато Елмо постави рекорд за най-търсена играчка? – Коледното пазаруване през 97-ма се въртеше около една задължителна играчка – Елмо. Геройчето от „Улица Сезам“ буквално стана неоткриваемо по магазините, което накара купувачите да започнат да търсят онлайн – според документираните данни в някои случаи цената на Елмо е надвишавала оригиналната продажна цена 50 пъти.
4. 1998: Роди се Фърби – Хамстеро-подобното, приличащо на сова същество с движещи се очи и способност да произнася думи се появи с гърм и трясък, тъй като бе една от най-иновативните играчки на своето време. Не е изненадващо, че фърбитата влязоха в нашите колички почти веднага след пускането си на пазара, тъй като това бе най-търсената играчка през 98-ма.
5. 1999: Това в ръката ти Blackberry ли е? – Нямаше как миналият век да приключи без някаква забележителна технологична иновация и 1999 ни представи Blackberry, мобилно устройство, което се превърна в синоним на бизнес и мигновени имейли. Това бе една сбъдната технологична мечта. Макар Blackberry-то изобщо да не подозираше каква сериозна конкуренция се задава само след няколко години.
6. 2000: Потребителите влязоха в новото хилядолетие на скутери Razor – Новото хилядолетие стартира с нова играчка, която по-късно щеше дори да се превърна в транспортно средство – тротинетката Razor. Обявената за „Играчка на годината“, сгъваема компактна тротинетка моментално стана хит сред децата и тези, които са деца по душа.
7. 2001: Apple пуснаха iPod и промениха света на музиката
8. 2002: Появиха се кроксовете, изпреварили своето време – Пластмасовите налъми с дупки отпред (които десетилетие по-късно се качиха на парижките подиуми на висшата мода) за първи път се появиха на цената през 2002. Макар възрастните да не се втурнаха веднага да излизат с тях на вечеря, кроксовете на мига станаха любими на специалистите по здраве и децата, които се надпреварваха да ги кичат с джибити – дребните аксесоари, които се мушкаха в дупките.
9. 2003: „Властелинът на пръстените: Завръщането на краля“ разби бокс офис класациите – Последната част от трилогията „Властелинът на пръстените“ стана един от най-награждаваните филми на всички времена на Оскарите през 2003 г.
10. 2004: Hello Moto – Motorola пусна Razr – Мобилните телефони придобиха нова форма, когато се появи телефонът с капак Razr. Елегантният сгъваем дизайн направо побърка купувачите, които се чудеха как нещо толкова тънко може да бъде функционално – това бе върхът на технологичния гений (поне засега).
11. 2005: XBOX 360 промени света на игрите още веднъж – През 2005 геймъри навсякъде по света се радваха на новата конзола от Microsoft.
12. 2006: 10 години по-късно Nintendo отново диктува правилата с пускането на Wii – През 96-та Nintendo ни въведе в един нов виртуален геймърски свят, а през 2006-та го преобрази отново с пускането на пазара на конзолата Wii. С което доказаха, че понякога трябва да изобретиш колелото наново. Wii веднага се превърна в сензация сред купувачите.
13. 2007: Apple промениха мобилните телефони завинаги с пускането на първия iPhone – Макар Blackberry и Razr да бяха изключително популярни в своето време, те не можеха да се сравнят с iPhone-а на Apple. И въпреки че първата версия на смартфона днес може да изглежда архаична, тя напълно промени правилата на играта по отношение на това как възприемаме и използваме мобилните телефони. Затова не е чудно, че именно това бе най-емблематичният момент през тази година.
14. 2008: Променихме начина, по който вървим с Heelys – През 2008 обувките ни еволюираха, сдобивайки се с колелца, с появата на Heelys. Този хибрид между кец и скейт накара мнозина да летят из града, а популярността им летна до небесата.
15. 2009: Лудостта „Хари Потър“ – „Хари Потър и Нечистокръвния принц“ излезе по кината и се превърна в един от най-голените филми на годината.
16. 2010: В чест на Негово въздушно величество - Nike отбелязаха 25-тата годишнина на емблематичната марка Air Jordan с пускането на Air Jordan XX5.
17. 2011: Ефектът „Кралска сватба“ – Милиони по света гледаха кралската сватба, в която принц Уилям каза „Да“ на Кейт Мидълтън. Разкошната рокля на булката вдъхнови дизайнерите и бъдещите булки по света да пресъздадат тази визия и ги накара да купуват елементите от нея онлайн.
18. 2012: Премиерата на „Отмъстителите“: През 2012 феновете на комиксите изпитаха истинско щастие, когато Марвъл стартира „Отмъстителите“ – поредицата, която щеше да се превърне в най-успешния франчайз в историята на киното.
19. 2013: Не можехме да се наситим на „Замръзналото кралство“ – Още с премиерата Дисни ни накара да се вманиачим по принцеса Елза, Олаф и тяхната компания, което ни накара да купуваме всичко – от костюми за Хелоуин до коледни украси, напомнящи филма.
20. 2014: Дойдоха смарт часовниците – След като телефоните, таблетите и слушалките официално бяха обявени за смарт устройства, беше ясно, че скоро трябва да ъпгрейднем и часовниците. През 2014 Apple промени пейзажа в тази сфера с пускането на своя смарт часовник. Точно както и при появата на телефона и таблета преди това, и тук търсенето бе неимоверно и превърна този артикул в най-желания аксесоар на годината.
21. 2015: Yeezy властваше при кецовете – През 2015 Кание Уест представи своите първи кецове Yeezy Boost 250 с Adidas. Появата на новия силует, първо в гълъбово сиво, постави началото на нова ера при кецовете.
22. 2016: Pikachu, go! – През 2016 Nintendo пуснаха Pokemon Go, залагайки на носталгията на порасналите деца от 90-те, техните родители и едно ново поколение Покемон дресьори. Pokemon Go веднага се превърна във вирусна сензация, вдъхновявайки купувачите да ги „хванат“ всичките със своите пазарски колички, за да ги направят част от личните си колекции.
23. 2017: Фиджет спинърите станаха част от живота ни – През 2017 тези въртящи се джаджи неочаквано се превърнаха в играчката, която не подозирахме, че задължително трябва да имаме. Първоначалният интерес от страна на децата бързо се прехвърли и в другите поколения и превърна този артикул в най-популярния за годината.
24. 2018: С „Черната пантера“ отидохме на пазар в Уаканда – Блокбъстърът излезе извън рамките на големия екран и стигна до пазарските ни колички, като купувачите пазаруваха всичко – от облекла до колекционерски предмети, вдъхновени от „Черната пантера“.
25. 2019: Зимата дойде (и остана) цяла година, докато феновете пазаруваха „Игра на тронове“ – Популярният сериал се сбогува с феновете през пролетта на 2019, но почитателите поддържаха интереса към него жив през всичките 365 дни на годината, купувайки рекламни и колекционерски стоки, вдъхновени от поредицата.
26. 2020: „Направи си сам“ е тенденцията на годината – Пандемията напълно промени нашия свят, включително начина, по който пазаруваме. Заради повечето време, прекарано у дома под карантина, потребителите използваха eBay, за да пазаруват артикули, свързани с хобита или развиване на различни умения, като шевни машини, пекарни за хляб и фитнес оборудване. Всичко, което може да подобри времето, прекарано у дома, отиваше веднага в пазарската количка.