Черният автомобил е класика, но днес купувачите могат да избират от широка гама цветове при закупуването на автомобил. Черното е категорично номер едно в предпочитанията на шофьорите, а през 2017-а почти 60% от собствениците на нови модели избират между черно, бяло или сиво. Семплите цветове са популярни в автомобилния бизнес заради широкото си разпространение. Една от причините белите коли да заемат третото място след сивата гама, е в репутацията им на трудни за поддържане коли.
Оказва се, че изборът на цвят за кола разкрива много за личността на шофьора, като оставите практическите съображения настрана. Експертката по психология на цветовете Ангела Райт твърди, че цветът на автомобила може да бъде чудесен индикатор за мирогледа на неговия собственик: "Цветът е универсален език и влияе на толкова много от ежедневните ни решения".
Според нея различните личности имат афинитет към определени цветове, независимо дали купуват дрехи, боядисват къщата си или избират нова кола. Най-често това се случва подсъзнателно. Райт, която започва да изучава как цветът влияе върху настроенията и поведението ни още през 70-те години, добавя: "Цветът е много важен и нашият избор трябва да бъде в унисон с нашата личност".
Ето какво разкриват за шофьорите 10-те най-популярни автомобилни цвята според пазарния им дял:
ЧЕРЕН (20,3%)
Този цвят е индикатор за стил и елегантност. Ако карате черна кола, хората ще ви вземат на сериозно. Черното не е емоционално, но пък е много разумно. Хората с черни коли са уверени и не се опитват да впечатлят никого. Той също така е маскировъчен и защитен цвят – поглъща колата в тъмнината и ви кара да се чувствате в безопасност.
СИВ (19,7%)
Този цвят се избира от по-предпазливите хора, които искат да се слеят с фона. Сивото най-често е изборът на зрелия шофьор, който не иска да се доказва. В него има и малка нотка на депресия или мрачност. Инстинктивно стигаме до изборът на сиво, когато сме в труден период.
БЯЛ (19%)
Собствениците на бели автомобили са изключително претенциозни личности. Трудно е да удовлетвориш такъв човек. Те обичат всичко да бъде чисто и ясно - не си падат много по емоциите. Бялото е безкомпромисен цвят, без меки нюанси. Шофьорите на бяла кола често поставят бариери пред себе си и изпращат съобщението: не се приближавайте много до мен. Накратко - белият автомобил може да означава, че някой се опитва да скрие или предпази личността си от света.
СИН (16%)
Шофьорите на тези автомобили се смятат за едни от най-надеждните. Сините коли ви карат да мислите за морето и ясното небе, което вероятно е причината, поради която този цвят е много обичан. Избират го хора, които са тихи, много предпазливи и избягват да има истерия около тях. Реално синьото също не е емоционален цвят. То е по-скоро за интелектуални, разумни хора, които обичат да мислят.
СРЕБРИСТ (10%)
Сребристите автомобили се управляват от хора, които искат да изглеждат богати и хладнокръвни. Понякога купувачите, които са привлечени от сиви коли, избират среброто пред сивото. Те най-вероятно го правят, за да се откроят. Среброто е доста неутрален цвят - малко като блестящо сиво. Собствениците на такива коли са по-забавни, но пък не много екстровертни. Сребърният автомобил е избиран от обикновен човек, който иска малко блясък в живота си.
ЧЕРВЕН (9,9%)
Червеното е огън и тези коли не са за плахите. Очарователните, горящи за живота и желаещите да се откроят от тълпата, избират червен автомобил. Ето защо цветът присъства в почти всяка състезателна кола – пример за това е „Ферари“. Червеното е стимулиращ цвят, който засилва пулса и повишава кръвното. Такава кола може да се свърже с вълнуващи личности, но и с агресивни и взискателни хора. Всъщност червеното е много мъжки цвят и е израз на физическа сила. Не е особено фин и лек. Свързвайте червените автомобили със силни, свободни хора, на които им се отдава да се държат като шефове.
ЗЕЛЕН (1,1%)
Чрез асоциациите си с природата, зелената кола сигнализира за добре балансиран собственик. Хората, които притежават такъв автомобил, са традиционни в гледната си точка и не се интересуват от модата. Зеленият цвят е много успокояващ и е в средата на цветовия спектър. Хората, които карат зелени автомобили, търсят спокоен живот.
ОРАНЖЕВ (0,8%)
Водачите на портокаловите автомобили имат слънчево настроение и най-вероятно ще са развеселени, когато ги видите. Такива и трябва да бъдат, защото стойността на препродажбата на колите им е една от най-ниските. Оранжевото е най-забавният цвят за кола и означава игра.
БРОНЗОВ (0,5%)
Собствениците на бронзови автомобили са пестеливи и разумни, включително и тези на кафяви или бежави. Те предпочитат автомобили, които са надеждни. Бронзът е топлото кафяво. Може да бъде тъжен цвят, но съвременните модерни метални покрития по колите го превръщат по-скоро в бляскав отколкото в минорен.
ЖЪЛТ (0,4%)
Собствениците на жълтите коли са винаги млади, защото притежават млад дух. Имат добро чувство за хумор. Жълтото е цветът на егото, оптимизмът и самочувствието. Това е изборът за колата на забавните хора. Те искат да бъдат забелязани и не им пука какво мислят другите за тях.