Колкото и банално да звучи, добре е да знаем "кой стои пред нас", за да вършим добре работата си и да се наслаждаваме на времето, което прекарваме в офиса.

Профил "Доносникът"

Твърде любезен, винаги и с всички. Усмихнат и все го играе компетентен. Нямате шанс да заподозрете какво ви крои, освен ако не го сгащите да разказва на шефа ви гаф на свой колега. Той винаги опитва, в разговорите между колеги, да поставя под съмнение нечия компетентност или свършена работа.

Какво да направите?

В кореспонденция с такъв човек, винаги копирайте шефа или мениджъра.
Спокойно можете да му кажете в очите, че не одобрявате това, което прави, така че той ще знае, че вие сте наясно. Винаги уведомявайте своевременно своя мениджър за свои грешки, пропуски или гафове, за да не ви изпревари доносникът. Успокоителното е , че тези хора никога не злословят само за един човек и рано или късно ще се компрометират.

***

Профил "Потайният"

Истински информационен чичо Скрудж. Дори и да поискате компетентното му мнение по даден служебен въпрос, или пък имате нужда от помощта му свързана с предоставяне на дадена информация или съвет, той по-скоро ще си прехапе езика до кръв, но никога няма да ви даде от своите знания и ноу-хау.

Какво можете да направите?

Тъй като такъв човек има проблем с утвърждаването и самооценката, той държи да е единствен и незаменим. Страхът някой да знае колкото него, или повече от него, го кара да се чувства твърде незначителен. Ето защо, каквото и да правите, няма да успеете да изкопчите цялата ви нужна информация. Не се и опитвайте, пилеете ценна енергия и време. Директно се обърнете към мениджъра си, за да получите необходимите данни, за да си свършите адекватно работата.

***

Профил "Избухливият"

Винаги е взривоопасно да общувате с такъв човек. Неговите крясъци по най-дребни поводи, могат силно да ви стресират и нарушат чувството ви за самоуважение.

Какво да правите?

На първо място знайте, че избухванията на такъв човек в голям процент от случаите нямат нищо общо с вас, а с неговата нервна система. Тези хора бързо се палят и бързо изгарят. Така освобождават напрежение, което реално не е свързано с другите хора, а с тяхното функциониране. За повечето от тях, налагането чрез крясъци и грубост е опит да доминират, тъй като не заварват в себе си други качества, чрез които да въздействат на заобикалящите ги хора. По-възможност избягвайте контакта си с такъв колега, ако това е възможно, ако ли не - не си позволявайте да излезете от равновесие.

***

Профил "Интригантът"

Комуникативен, симпатичен, отворен към другите, но някак твърде общителен. Забелязвате, че през по-голяма част то времето вместо да работи е някъде на седянка. Случайно минавайки покрай него дочувате, че разказва не особено достоверна история за колегата от съседната стая. Действайки систематично като използва преувеличения и откровени лъжи интригантът се стреми да наруши нормалното общуване на жертвата си с останалите. Ако това му се отдаде, често жертвата няма шанс да си възвърне уважението на колегите. Поведението на интригантите служи като средство за постигане на преимущество над конкурента и повишаване на личния авторитет. Интригантът изпитва неприязън към успешните, която може да прерасне в злоба към конкретната личност.

Какво да правите?
Интригантът избягва преките контакти със своята жертва. Често възникналото между тях противоречие жертвата приема за незначително и бързо забравя за него. Но интригантът възприема случилото се като оскърбително за него събитие. Избягвайте общуването с интриганта и не му казвайте нищо за делата си. Уверете се, че всеки незначителен конфликт или дори малките противоречия в работен план са преодолени. Организирайте контраатака: интригантите не понасят вниманието на обществото към персоната си. Разобличавайте лъжата, разкажете на колегите, приятелите и преди всичко на шефа си, кой е започнал дрязгите.

***

Профил "Негативният"

Скептичен към всички нововъведения, песимистичен поглед върху света и в най-положителното може да намери недостатък, съпротива срещу промяната. Обикновено такъв човек е отдавна във фирмата, има своята тежест и завоювани позиции. Неговата цел е да запази сигурността и статуквото и е възможно да попречи на креативни идеи.

Какво да направите?

Спестете си време да спорите и да убеждавате такъв човек. Опитайте да ограничите "заразата" на неговия негативизъм върху другите колеги, като поддържате ентусиазма им.
Все пак не пренебрегвайте изцяло забележките на негативния- в тях може да има доза истина.

***

Профил "Кръшкачът"

Все отлага, прехвърля задълженията си на друг, постоянно се оправдава за закъсненията по предаването на работата си и някак всичко върши през пръсти. Когато работата ви зависи от такъв човек, а не сте в позиция да се наложите, ситуацията никак не е приятна. Опитайте да разпределите работата на части и на етапи и да следите стриктно изпълнението с цел да го мобилизирате. Разпределете ясно и точно кой какво да прави. Ако кръшкачът се опита да се оправдае с друг човек, категорично заявете, че никой няма да върши неговата работа. Тези хора изглеждат мързеливи, но те могат да бъдат много ефективни, ако екипът ги постави под натиск и изисква от тях.

***

Профил "Досадникът"

Няма как да го сбъркате – любимият му въпрос е "Имаш ли 2 минути?" и вие вече знаете, че ще ви бъде отнет поне един час. За всичко иска мнението ви, споделя с вас щяло и не щяло, занимава ви постоянно със себе си така, че на практика е невъзможно да си свършите работата. Всъщност тези хора са като малките деца, които търсят внимание и искат светът да се завърти около тях. Разбира се, често са много неуверени и нерешителни или просто им липсва компетентност, което отново ги прави недорасли деца.

Какво да направите?

Докато му обръщате внимание постоянно, досадникът няма да престане. Опитайте да използвате чувството си за хумор: "Скоро ще ни обявят за двойка" или нещо в този дух.
Ако не проработи директно заявете, че вече е време да се оправя сам, защото и вие трябва да работите, пък и сам ще се научи по-добре.

***

Профил "Шегаджията"

Шегите са му дебелашки, пресолени, не знае кога да спре. Всъщност не е неприятен, дори е симпатичен и интересен, но неговата нетактичност, може наистина да наранява. Самият шегаджия, обаче, дори може да не си дава сметка какво причинява на другите – той просто иска да бъде интересен и "cool".

#Какво да правите?

Игнорирайте шегите му. Не му отговаряйте. Не допускайте да ставете слушател на шегите му на гърба на други колеги. Ако това не проработи, кажете му публично, че е лишен от чувство за хумор. Щом усети, че няма подкрепата на групата, дебелашките му шеги ще бъдат погребани.