Каквото е детето в играта, такова е в социалния си живот. Родителите рябва да бъдат внимателни, ако детето им не проговаря до 3 годишна възраст и е несръчно. Сигналите за речеви нарушения са неумението на детето да ги разбира в пълен обем в конкретни битови ситуация, както неспособността да разбира сложни конструкции.

"Ако детето не проговори до 2, до 3 години, го отчитаме като закъснение в развитието.

Има деца, които проговарят по-късно и после наваксват, но не и без активното участие на родител и специалист”, пояснява клиничният психолог проф. д-р Ваня Матанова.

В детска възраст заекването е често срещан речеви проблем,

обикновено предизвикано от някакъв стрес, уплаха, случка, която е променила драстично живота на детето. За всяко нарушение в говора е необходима професионална намеса. Обикновено това е екип от невролог, логопед, специален педагог и в по-редки случаи психиатър.

Специално за децата с езикови нарушения много важно е да се развиват пръстите на ръцете (мануален праксис).

Опитните професионалисти знаят, че тези деца по-трудно се научават да се обличат, да се събличат, да връзват обувки, да откопчават и да закопчават копчета. Точно върху това е фокусирано лечението - развиване на пръстите на ръцете. Обяснението е, че двата центъра в мозъка са близко един до друг и с усъвършенстване на фините движения на детето се развиват и другите умения за езиково и речево функциониране. 

Отстрани лечебният процес изглежда като игра,

но "Играта не трябва да се приема като маловажно нещо в предучилищна възраст. Такова, каквото е детето в играта, такова е то в социалния си живот. Това е един от основните принципи в детската психология. Играта има развиващ елемент и чрез нея се получава ново знание, ново умение”, обяснява проф. Матанова.

Бързи резултати не бива да се очакват.

Снимка:Thinkstock/Getty Images

 

"Даже леки речеви нарушения изискват по-дълги занимания”, категорична е проф. Матанова. Целта е да се постигнат добри резултати не само в кабинетни условия, където детето вече не заеква и правилно артикулира, а когато излезе навън, да не се връща старият модел.

Постигнатите умения трябва да могат да бъдат пренесени в макросредата,

което обикновено е много дълъг период. Родителите внимателно трябва да наблюдават развитието на своето дете. Не е за подценяване умението да се борави умело с речта.

Затова навреме потърсете специалисти, които ще помогнат на детето ви да говори и да се изразява добре.