Смартфоните са неизменна част от нашето ежедневие и много родители се питат кога детето им е готово да получи своя първи модерен телефон. Фейсбук вече е мястото, където са приятелите му, а не пред блока, Гугъл знае всичко, което му трябва, а много от учебните задачи изискват интернет - такова е времето, в което живеем и не можем да го отричаме.
Много хора се притесняват от това да започнат подобна тема, защото изглежда банална или префърцунена - не, това е важно. Причината да не се обсъжда толкова между родителите е, че никой няма точни отговори или учебник за това, как да възпитаваме децата си заедно с технологиите и без да ги лишим от смартфоните. Всичко това е нормално, защото пишем ръководството, докато вървим - сегашните родители са първите родители в историята, които трябва да се справят с това. Как е редно да постъпим?
Много приложения имат възрастови изисквания - Фейсбук и Инстаграм са за лица над 13-годишна възраст, но няма никакъв отговор на въпроса кога децата могат да се справят с отговорността и да приемат коректно съдържанието, което идва от смартфона им. Експертите предлагат съвети как родителите могат да вземат решението малко по-лесно.
Британският "Huffington Post" проведе конференция за родителите "Как да повишим увереността на детето си" в Бруклин, където технологичните и медийните експерти обсъдиха какво трябва да премислят родителите преди да дадат смартфон в ръцете на малчугана. Вижте какви са съветите на експертите от конференцията.
1. Джил Мърфи, вицепрезидент и главен редактор в "Common Sense Media"
Тя коментира три основни притеснения, които тревожат родителите: колко време трябва да прекарват децата със смартфона, как да се справят със съдържанието в интернет и кога децата трябва да имат личен смартфон. Тя обяснява, че различните семейства имат различни нужди и причини да дадат смартфон на детето си - съответно отговорите на въпросите биха били относителни.
"Може да си самотен родител и да работиш в следобедните часове, когато детето се прибира от училище, или пък не могат да приберат детето от училище и им харесва да виждат, че е на линия, защото това е начин, по който могат да се свържат бързо и лесно с него, както и да знаят, че е добре. Има много положителни неща, които идват с новите технологии", коментира Мърфи на конференцията.
Важно е родителите да знаят, че даването на "умен" телефон на деца, които не са емоционално готови за такова развитие, може да създаде предизвикателства за тях. Мърфи предлага семейството да създаде нещо като семеен план или споразумение за използването на смартфона. Това може да изглежда страшно банално или безсмислено, но е лесен начин възрастните да установят каквито и да било основни правила и насоки у децата, спрямо употребата на съвременните телефони и техниката изобщо. Как очакват децата да се справят с телефона си и да имат нормално поведение, когато са онлайн, но са далеч от тях - трябва да им се дадат поне някакви основни насоки.
2. Никол Дрейск, изпълнителен директор на "International Children’s Media Center"
Тя е и автор на книга свързана с това как да направим детето си по-интелигентно, емоционално готово и разбиращо от технологиите, като също насърчава семействата да обмислят идеята за сключване на подобно споразумение. Независимо дали родителите сами ще създадат план, ще се обърнат към специалисти или към вече готови онлайн планове.
"Възрастните сме обезпокоени от това, че децата ни стоят пред екраните на смартфона и често тонът, който използваме, когато говорим с тях за това и им казваме как да използват технологиите, е далече от приветлив, а това не би ги подканило да ни доверят, ако има проблем", обяснява тя.
3. Сада Малади, основател и главен изпълнителен директор на "Vimana" (система, която помага на родителите да следят това, което децата правят онлайн)
Малади изхожда от това какви устройства се предлагат на пазара и с какво могат да улеснят живота на хората и предлага родителите да погледнат в тези три категории: образование, развлечения и комуникация. Така родителите, които се опитват да разберат кога е подходящ момент за детето им да има личен телефон, Малади предлага да използват трите категории и да си зададат въпроса: "Каква роля искат да играе това устройство в живота на детето?" При задаване на подобен въпрос към самите вас, отговорът ще е точно за вашето семейство и разбирания за възпитанието му.
4. Титания Джордан, главен "родител" в Bark.us (отново приложение, което е форма на родителски контрол над телефона)
Фактор не е само възрастта, както каза Джил, а и самото семейство, защото не всяка семейна среда и динамика са едни и същи, а и всяко дете е различно.
"Трябва сами да прецените какво е най-добро за вашето семейство, за вашите семейни ценности и за здравето и нуждите и развитието на детето ви. Ако детето ви е чувствително, изпитва безпокойство или депресия, наистина не знам как това ще го засегне. Не можете да гледате от хората, редно е да гледате вкъщи", казва тя.
Тя подчерта също, че е важно родителите да моделират поведението, което искат децата им да имат с технологиите, като имат предвид, че те отразяват тяхното.
"Има разлика от това да говорите с детето си, докато сте забили погледа си в смартфона, и от това да говорите лице в лице, изключвайки телeфона или поставяйки го на безшумен режим по време на вечеря - това наистина оставя голям отпечатък в съзнанието на детето", коментира тя.
Интересувайте се и наблюдавайте детето си. Възпитавайте вие и не позволявайте смартфонът да го направи вместо вас!