Има няколко версии за произхода на израза „Черен петък”. Едната гласи, че до този ден търговците са на „червено”, т.е. на загуба, и едва оттам нататък започват да печелят. Контрата между червено и черно вероятно идва от рулетката, където това са двата цвята за залагане. Ако единият печели, то другият губи.

Според друга версия изразът няма нищо общо с търговията и се е появил в по-топлите части на САЩ, където в петък, след Деня на благодарността, хората излизат на разходка и улиците почерняват от хора и автомобили.

Американският празник Thanksgiving Day (Денят на благодарността) се отбелязва винаги в четвъртия четвъртък на ноември. На следващия ден търговците правят големи отстъпки, като целта им е изключително прозрачна – да извадят от домашния уют американците, които хапват печена пуйка и са с нагласата да прекарат дългия уикенд вкъщи пред камината, телевизора, книгите или там каквото им се прави.

През годините конкуренцията между търговците се изостри толкова много, че се стигна до отваряне на магазини още в 4 или 5 сутринта, спане с чували пред магазините и т.н. От няколко години магазините дори изтеглиха промоциите си с цяла седмица по-рано. Вероятно не само за да изпреварят конкуренцията, но и защото знаят, че в края на месеца повечето българи съвсем нямат пари за стоки от "втора" необходимост като телевизор или нов лаптоп.

Тук събрахме линкове към сайтовете на по-големите онлайн магазини, търговски вериги и столични молове.

Вероятно най-големият оналайн магазин е eMAG.bg. Именно eMAG въведе събитието Black Friday в България за пръв път на 28.11.2013 г. През ноември 2014 г. румънската компания "Данте интернешънъл", собственик на онлайн търговеца eMAG, е подала заявка за запазване на търговската марка "Черен петък" (Black Friday) в България. През януари 2016 г. тя е получила одобрение и ще държи правата над използването на марката до 24 ноември 2024 г. Новината за това предизвика смут сред търговците, но компанията обяви, че е решила да даде право и на други фирми да ползват марката "Black Friday".

http://www.emag.bg/

В сайта за ИТ оборудване Ardes.bg обещават отстъпки до 77%, като кампанията е в периода 19-22 ноември.
https://ardes.bg/

В сайта за бебешки стоки Baby.bg са обявили намаление до 50% в периода 19-27 ноември. 
http://www.baby.bg/

Търговска верига „Зора” ще намали цените от 19-ти до 22-ри ноември. 
https://zora.bg/

В „Техномаркет” кампанията "Баш промо" е в периода 13-30 ноември. Рекламно лице е рапърът 100 Кила. 
https://www.technomarket.bg/

В „Технополис” в момента няма кампания за драстично намаление на цените.
http://www.technopolis.bg/bg/


МОЛОВЕ В СОФИЯ

Paradise Center няма някаква обща кампания, свързана с Черния петък. За конкретните намаления на всеки магазин ще откриете информация в сайта:
http://paradise-center.com/bg

В Serdika Center намаленията са до 29 ноември. При покупка може да спечелите един от 5-те ваучера на стойност 100 лв.
http://serdikacenter.bg/

The Mall - информация за намаленията във всеки магазин ще откриете в сайта: 
http://themall.bg/

Sofia Ring Mall обещава намаления до 80% в периода 16-29 ноември.
http://www.sofiaring.bg/

Park Center Sofia е обявил намаления до 70% в седмицата 23-29 ноември.
http://www.parkcenter.bg/home

Bulgaria Mall е обявил намаления през ноември, но без повече конкретика. Молът работи временно до 21:00 ч. 
http://www.bulgariamall.bg/

Mall of Sofia - само отделни магазини намаляват цените заради Черния петък. Информация за промоциите ще откриете в сайта:

http://mallofsofia.bg/

По темата от btvnovinite.bg: