Плаж, море, синя пейка с красива гледка... И всичко щеше да е много романтично и красиво, ако около пейката не бяха разпръснати стотици угарки от цигари - смачкани, миришещи, изхвърлени сред тревата.
Тази пейка се намира на морския бряг в Равда, на крайбрежната улица на централния плаж. Но всъщност може да е всяка пейка, край която има засилен човекопоток. Съдбата на цигарата, докато някой пие сутрешното си кафе, често е да бъде смачкана с крак край пейката. И за съжаление така постъпва не само един човек. Тук има стотици угарки от цигари. Това биха могли да са стотици хора, приели, че да си изхвърлиш фаса в тревата, не е проблем. Всъщност е!
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
Направихме експеримент, в който проверихме колко фаса ще съберем от земята около тази пейка на морето. Защото силно вярваме, че...
МОРЕТО НЕ Е ПЕПЕЛНИК!
Филтрите на цигарите се разграждат, но не напълно, за около 10 години. Химикалите, които отделят - арсен, олово, никотин, могат да останат в околната среда още много години след разпада на угарката. Огромно количество цигарени остатъци се изхвърлят освен на улицата, и в канализацията.
Проучване във Великобритания установява, че:
- 52% от пушачите смятат, че е нормално да пуснат цигарата си в канализацията.
- 11% от пушачите не класифицират угарките от цигари като боклук.
- 75% от пушачите изхвърлят угарките си на земята.
Направихме и анкета със случайни минувачи в София, които попитахме къде изхвърлят фасовете си. Оказва се, че хората се притесняват да правят забележка, ако някой изхвърли пред тях угарката си на неподходящо място. Причината? Често ответната реакция е придружена с агресия.
И все пак - къде хората си хвърлят фасовете и реагират ли, ако видят, че това не се случва на отреденето за това място - вижте във видеото.
ЦЯЛ ПЛИК, ПЪЛЕН С ФАСОВЕ
За да се почисти едно пространство, са нужни само ръкавици и плик за отпадъците. Но най-важното - желание да направиш едно място по-чисто и по-красиво.
Боклуци, изхвърлени около пейката, които бяха събрани:
- цигарени фасове
- картонени чаши от кафе
- пластмасови бъркалки и лъжички
- салфетки и носни кърпички
- обвивки от бонбони и дъвки
В резултат на чистенето беше събран цял плик с боклуци, с най-много преобладаващи цигарени фасове. След оборката мястото около пейката стана много по-чисто и приятно за гледане.
ДОБРИ ПРАКТИКИ ЗА СПРАВЯНЕ С ПРОБЛЕМА
Цигарените фасове са най-често срещаният вид отпадък в световен мащаб. Годишно се изхвърлят над 4.5 трилиона угарки по света. В много големи градове, като Ню Йорк, Лондон и Париж, цигарените фасове представляват 30-40% от всички отпадъци по улиците. Има и много добри практики за справяне с проблема:
Рециклиране
Компании в САЩ и други страни стартират програми за събиране и рециклиране на цигарени угарки. От тях се извличат пластмаси, които могат да се използват за производство на пейки, кофи и дори тухли.
Биофасове
Разработват се и екологични филтри от царевично нишесте или коноп. Те могат да се разграждат напълно в природата, без да отделят микропластмаса.
Умни пепелници
Пепелници с интерактивни елементи стимулират хората да изхвърлят фасовете си на парвилното място. При изхвърляне на отпадъка, могат например да гласуват в анкета с въпрос "Кой е по-добър – Роналдо или Меси?". Пускайки угарката си на правилното място, могат да направят своя любимец водач в съответната анкета.
Зелени кампании
Образователни кампании с послания за еко съзнание се провеждат във всички държави по света. Има и специализирани, чийто фокус е конкретно върху цигарените угарки. Идеята е да се осъзнае, че това не е „малък боклук“, а дълготрайно замърсяване.
bTV Media Group, като част от голямото семейство на Central European Media Enterprises (CME) и международната компания PPF Group, проявява дългосрочна ангажираност към значими социални каузи и граждански инициативи, реализирайки своята ESG стратегия за отговорно поведение и устойчиво присъствие в медиите и обществото. В рамките на социалния си бранд „Добрият пример“, bTV Media Group обединява широка партньорска мрежа за подкрепа на млади таланти, нуждаещи се и грижа за българската природа. Емблематичната кампания на bTV Media Group „Да изчистим България заедно“ е сред най-мащабните и ефективни доброволчески инициативи в страната.