Пуоланка е малък град в центъра на Финландия, в който живеят около 2600 души (колкото Добринище). Един от многото, но успял да се открои с интересна комуникационна кампания, както биха казали специалистите по PR.

“Всичко започна с нашата ревност, че другите градове имат своите събития и фестивали, а ние нямаме нищо. Някой подхвърли, че тук нищо не върви добре. Дори и песимизмът. Тогава решихме да използваме това“ – споделя пред BBC Риита Никенен, описала себе си като дългогодишен песимист.

„Създадохме Асоциацията на песимистите преди 10 години. Роля за това донякъде имаше имиджът на града. В статистиките за общините винаги сме били на дъното или две-три места над него. Е, поне в лошото и в песимизма сме първи. Нашият Фестивал на песимизма се провежда всяка година от 1 януари до... 31 декември.
Някои ни критикуват, че с дейността си ние унищожаваме репутацията на града. Но тогава идва въпросът: Каква репутация?“ – разказва Томи Райала, едно от главните действащи лица в клиповете на Песимистите от Пуоланка в YouTube.

Той припомня как всички градове показват колко е хубава природата, как имат всякакви услуги и добри условия за отглеждане на деца. Песимистите обръщат всичко наобратно. Понякога в клиповете използват същите клишета, но на фона на реалността, която е съвсем различна от лъскавите туристически брошури.

„Участвахме в туристическо експо в Хелзинки и видях как темата песимизъм привлича посетителите и те се спират на щанда ни. Това помага на бизнеса да представи своите оферти. Самоироничните видеа също привличат много вниманието“ – споделя пред BBC Хари Пелтола, кмет на Пуоланка.

Томи Райала допълва, че темата за песимизма е близка на хората. Повечето финландци са отраснали в малки селца и градове, които или са изчезнали, или са пред пълно замиране.

„Някой беше казал, че най-ужасното нещо е да умреш и никой да не забележи. Е, с нашата песимистична кампания вдигнахме толкова шум, че няма как Пуоланка да загине незабелязано“ – завършва Томи.