Какво да правя с дрешките и обувките, които детето ми вече не носи? Като нови са, жал ми е да ги хвърля! Това се е питала почти всяка майка, чието дете израства блузки, якета и клинчета със скоростта, с която Майкъл Фелпс преплува 4 по 100 м на Олимпиадата в Лондон. Само мигваш и ръкавите вече са му къси! Но въпросите и чуденето си остават. Чувалите с дрехи – също.
Мая обича да взема решения. Затова, след като открива много стара Facebook тема с над 200 коментара по организацията на гаражна разпродажба, но никакво реално събитие, решава да действа. Ние сме изборите, които правим цял живот. Мая избира да затвори офиса си и да го превърне в магазин за дрехи и обувки, които искат да намерят новите си собственици. По професия тя е коуч и всеки ден там води сесии с клиенти. Това че спира практиката си за известно време, не е я притеснява, защото осъзнава, че разпродажбата е друг начин да помага на хората. Купува щендери, етикети, хартия... Създава Facebook група Mahama's Yard Sale, към която само в първия час се присъединяват около 300 човека.
“Звънни на шефа си и му кажи, че напускаш. После ще ти обяснявам.” Тази фраза чува малко по-късно приятелят й по телефона. Странно, нали? Повечето мъже биха попитали „Какво си пила“. Приятелят на Мая напуска работа, за да й помага. Защото знае каква бунтарка има до себе си и я подкрепя „Всичко, което правиш, създаваш и тръгва лесно, е знак от съдбата. Това събитие дойде точно на рождения ми ден. Тръгна от раз. То може да се окаже пълен провал, може да се сблъскам с проблеми, но това ще бъде и урокът, който вселената иска да науча.“ Мая е на мнение, че колкото по-бързо хората си учат уроците, толкова повече пътища се отварят пред тях.
Само няколко дни след раждането на идеята, първата гаражна разпродажба “Всичко за бебето от 0-3 г." вече е факт. В офиса на Мая са събрани над 1000 артикула, сред които 90 панталона, 90 чифта обувки, много рокли, якенца, космонавти и други нужни на бебето и детето неща. Правилата са простички – всеки, който иска, носи дрехи, които трябва да са изпрани, изгладени и със закачен за тях етикет, на които има цена и име. Мая продава, записва какво е продадено и дава парите на човека. Няма такса за участие, няма процент за нея.
Защо го правиш?
Логичен въпрос във време, в което почти всичко е пари. „В момента съм назад с около 400 лв. за закачалки и други необходими за разпродажбата неща, без да броя времето, което съм отнела от детето или приятеля ми, от почивката си. Хората може да си задават 1000 пъти въпроса защо съм го направила. Отговорът е доста метафизичен. Ние просто трябва да сме добри, нищо друго!“
Мая решава да удължи разпродажбата с една седмица повече от обявеното, тъй като донесените неща са наистина много. „Още днес мога да върна непродадените дрехи, но ми е жал за момичетата. Те гладиха тези дрешки по нощите, надписваха етикети... едно детенце ръчно беше нарисувало калинки върху хартията. Гаражната разпродажба е подходящ формат, защото онлайн е по-трудно, а и куриерските фирми увеличиха цените си. Всички донесени неща са като нови, няма стари и захабени.“
Разчисти гардероба и... живота си
Много родители пазят дрехите и обувките на децата си от сантимент. Спомнят си, че с тези ританки бебето за пръв път се е усмихнало, с тези буйки е проходило, а синьото якенце е подарък от любимата баба. Всъщност, разчиствайки място от стари неща, отваряме място за новото. Добре е домът периодично да се освежава и прочиства от стари вещи, които не се ползват. Те отнемат място и е трупането им е непрактично. Мая знае и че такива практики задържат енергията и не позволяват тя да се движи свободно в живота ни. „Ние сме като регулировчици – можем да направим задръстване, но можем и да дадем зелена светлина, като разумно пропускаме това, което е нужно да си иде от живота и гардероба ни.“
Кауза... в бурканче
Гаражната разпродажба не е само с цел дрехите да си намерят нови собственици, на които ще са полезни, а други да разчистят. Добавеното й съдържание е благотворителната каузата. Предложенията каква да бъде тя идват от момичетата в групата. Решават да разпределят събраната сума по равно за различни каузи – в помощ на Бобчо, Рей, Ванеса и Александър-Робърт, всички деца със здравословни проблеми, които имат нужда от тези пари за лечение.
Гаражната разпродажба е и начин майките да се запознаят помежду си, да споделят нуждите си, да намерят решения. Следващите гаражни разпродажби ще бъдат на дамски дрехи; колички, тротинетки и др.; електроуреди и интериор и т.н.
Клише е да се чудя каква е поуката от историята. Но... Знаете ли каква е разликата между доброто и вафлата? Когато споделяш добро - то не намалява!