Човек никога няма втори шанс да направи добро първо впечатление – мислете си за това, докато пишете своето мотивационно писмо. То е вашата първа среща с новия ви работодател. Не изпускайте възможността да направите силно и приятно първо впечатление.


Ето някои основни принципи на писане на мотивационно писмо, които ще ви гарантират това добро впечатление.

Не започвайте с израза "Кандидатствам по тази обява, понеже е в сферата, в която искам да се развивам". Под никаква форма! Това е най-разпространеното клише. Ако го направите, със сигурност ще си гарантирате отегчение от страна на четящия.

Основната структура, която трябва да следва мотивационното писмо, е аз-вие-ние.

АЗ - какъв опит имам - умения, лични качества, нещо уникално и характерно, което ме прави идеалния за тази позиция.

ВИЕ - какво знам за компанията, за позицията, която е обявена за свободна, за изискванията, за ценностите, за корпоративната политика, за целите.

НИЕ - как аз ще се впиша в компанията и средата на тази длъжност; с какво ще допринеса за реализирането на общите цели.

Мотивационното писмо се пише за конкретна позиция.
Широко разпространена заблуда е, че мотивационното писмо са общи приказки и формалности. Ще се представите по-добре, ако го приемете като още една възможност да покажете, че точно вие сте най-подходящият кандидат за тази позиция. Задължително обвържете текста с конкретната длъжност, за която кандидатствате. Как да сте сигурни, че сте го направили? Напишете писмото, а след това си представете, че кандидатствате за друго място – на учител, адвокат, консултант-продавач. Бихте ли могли да го изпратите и за тези позиции? Ако отговорът е да, значи текстът ви е универсален и неподходящ за конкретната позиция. Поработете още малко в посока индивидуалност.

Нещо различно
Не пращайте писма от готови темплейти. Служителите в "Човешки ресурси" са добре запознати с всеки модел, разпространен в мрежата, защото много такива са минали през ръцете и пред очите им. Готовите преписани фрази показват липса на интерес. Достатъчно е да включите едно различно изречение в първия абзац на текста, да направите различно оформление или да използвате хартия с цвят, различен от белия, вече ще сте една крачка напред пред останалите кандидати.