Испанската 140-минутна драма „Една любов“ спечели голямата награда за майсторска литературна адаптация в конкурса за пълнометражен игрален филм на „Синелибри“. Фаворитът на журито бе обявен от неговия председател Уилям Болдуин.

Режисьор е Изабел Койшет, която е и автор на сценария, заедно с Лора Фереро и Сара Меса. В ролите са Лайа Коста, Ингрид Гарсия Йонсон, Уго Силва, Луис Бермехо, Франческо Карил.

Наградата бе приета на церемония в петък вечер, в зала 1 на НДК, от испанския посланик у нас Алехандро Поланко Мата. Той благодари за прекрасната организация на фестивала и на журито. „За нас тази награда представлява нещо изключително важно. Ние, всички испанци тук, сме изключително щастливи и това за нас е чест“, каза посланикът.

ИСТОРИЯТА

Избягала от стресиращия живот в града, 30-годишната Нат се спотайва в малкото селце Ла Ескапа, в най-дълбоката испанска провинция. В порутена селска къща, в компанията на бездомно куче, младата жена ще се опита да върне живота си в релси. След като се справя с враждебността на хазяина си и с недоверието на местните жители, Нат се сблъсква с обезпокоително предложение от страна на своя съсед Андреас. Тази странна среща ще породи страст, която напълно ще погълне Нат и ще я накара да се запита коя е истинската й същност. 

„Една любов“ е поразителен разказ за екзистенциалните съмнения и преобразяващата сила на плътското желание, за подривната природа на половите роли и убежденията, свързани с тях. Под напора на страстта главната героиня ще потърси отговор на редица въпроси и ще преосмисли живота си“, пише критиката. Лентата, създадена през тази година, има номинация за най-добър филм от кинофестивала в Сан Себастиан (2023).

ДОКУМЕНТАЛНО КИНО

Тази година, за втори път, на „Синелибри“ имаше конкурс за най-добър документален филм. Наградата е за „Анселм“ (2023) на Вим Вендерс, номиниран за наградата „Златно око“ от кинофестивала в Кан (2023). Филмът е посветен на Анселм Кифер, един от най-големите съвременни художници и скулптори.

„Няма начин да го опиша. Не позволява тълкувания… Той е човек, който не се страхува да рисува нищо. Той може да рисува вселената, може да рисува математически формули, може да рисува история, може да рисува митове, биология, алхимия. Той не се страхува от каквото и да е човешко знание, всичко може да превърне в живопис или скулптура“, казва Вим Вендерс за филма си. Той е и сценарист на лентата с участието на Анселм Кифер, Даниел Кифер и Антон Вендерс, пише БТА.

ЦЕРЕМОНИЯТА

На церемония по награждаването, освен Уилям Болдуин, присъстваха и останалите членове на журито – канадският кастинг-режисьор и продуцент Бруно Розато, френската кинорежисьорка и актриса Леа Тодоров – дъщеря на световноизвестния философ, литературовед, семиотик и културолог Цветан Тодоров, испанската телевизионна и киноактриса Карла Нието, и театралният и филмов актьор Иван Бърнев. 

„Това е вторият или третият път в моята кариера, когато съм поканен да участвам в жури. За мен е изключителна привилегия. Искам да подчертая нивото на отлична работа, която виждам на фестивала, както и отличното ниво на филмите, които видяхме. Мога да кажа смело, че четири или пет от тях можеха да бъдат на първо място“, каза Уилям Болдуин.

Вечерта завърши с прожекция на филма „Дворецът“ на Роман Полански. С фарсовата черна комедия „Синелибри“ почита 90-годишнината на полско-френския филмов режисьор, актьор, сценарист и продуцент от еврейски произход.