Какво би се получило, ако в единия ъгъл на ринга поставим ръчно изработените неща, а в другия комерсиалните? Да видим. 

Първи рунд: Оригиналност
Веригите магазини и шопинг центровете често зареждат от едни и същи големи доставчици, чиито стоки идват от производствени цехове, фабрики и заводи. Това крие доста голям риск да купите нещо за себе си и да го видите на още няколко човека. Или да подарите някаква вещ и да се окаже, че подаръкът е бил избор на още двама-трима.

При ръчно изработените неща този риск е сведен до минимум. Всеки продукт е уникален и дори да има копие, заради ръчната изработка, няма как да се повтори на 100% Някои автори дори изрично подчертават условието, че произведеното от тях е едно-единствено и гарантират неговата оригиналност. Дали рокля, или керамична фигурка, ако е произведена ръчно от автор, със сигурност няма опасност да я видите на чужд гръб или на друга секция в хола.

Втори рунд: Качество
Като всяко правило и това си има изключения, но… Големите комерсиални производители се опитват да бълват колкото се може повече продукция, за да имат и съответната голяма възвръщаемост. В голямата продукция обаче често се влагат евтини суровини, понякога дори отпадъчни продукти, с цел да се намалят разходите за производство.

При ръчно изработените неща материалите се подбират много по-внимателно. Понякога авторите затварят кръга, като изработват сами всичко от засяването на семената пшеница до изпечения хляб, например. Това е гаранция за определено ниво на качество.

Трети рунд: Цена
Заради големия обем стока в комерсиалното производство се включва много машинен труд. Той е по-евтин от човешката работна ръка и е само една от предпоставките и крайната цена на продуктите да е по-ниска.

Ръчно изработените неща обикновено са на по-високи цени от комерсиалните стоки. При тях неща цената не се влияе от количеството, защото всяко едно нещо минава през ръцете на автора и той трябва да му обърне нужното внимание. Ето защо обикновено авторите не правят отстъпки за количество.

Четвърти рунд: Обслужването

Студеното отношение на консултант или продавач в големия магазин не е проблем на големия магазин. По-скоро на самия продавач, което пък рефлектира върху купувача. В този смисъл, макар при авторите на ръчно произведени неща да има повече личен контакт и добро отношение, тези неща не са свързани с типа на предлаганата стока. Затова в този рунд и ръчно произведеното и комерса са с равен брой точки.

Пети рунд: Личното отношение
Човекът, който е сътворил нещо с ръцете си, може да ви разкаже за него много повече, отколкото този, който се сдобива с информация само от етикета на стоката. В магазинчетата за ръчно изработени стоки, в които продавачът е и автор, и пиар, и реклама, могат дори да ви предложат чаша кафе и сладки. Този ритуал е характерен и за много занаятчийски ателиета в Турция, Египет и др.

В големия магазин с много стоки на ден минават хиляди хора. Засиленият човекопоток почти изключва личното отношение, ако към него не броим любезните поздрави „Добър ден!” и „Довиждане”.

И все пак, както се казва – за всеки влак си има пътници. Трудно ще откриете полезните вещи за дома в магазинчетата с ръчно произведени неща. За сметка на това те са истински съкровищници за сувенири, дрехи, някои храни. Къде ще пазарувате зависи само от вас – от времето, с което разполагате, крайната цел, настроението и не на последно място дебелината на портфейла.