Знаете ли колко неща могат да правят гримьорите в театъра? Вероятно не, но всички професионални гримьори в театъра и киното трябва да са преди всичко художници, защото това, което виждаме на сцената, е малка част от това, което те правят, за да се насладим на автентична постановка и актьори в роля.
Нина Цончева е гримьор на Театър „София“ от 10 години. Художник е по професия. Това е изключително важно за всички, които се занимават с гримиране в театъра и киното. Работи също и по специалността си – стенопис. Гримирала е за видеоклипове, реклами и в киното. Прави и бюти грим.
От колко време се занимаваш с грим в театъра?
Започнах да се занимавам с грим още докато учех в Художествената академия. Тогава големият Димитър Коклин събираше екип художници, за да правим специални ефекти – маски, отливки, скулптура и такива интересни неща, които за онзи момент ми се струваха малко на шега, но никога не съм си представяла, че ще се превърне във втора моя професия. Страшно вълнуващо е - сменяш екипи, режисьори, на различен терен, с различна задача – в театъра е една, в киното е друга. И е много интересно как си художник в едно ателие и изведнъж се обогатяваш с това разнообразие с общуването, динамиката на тази работа и всъщност те кара да се чувстваш жив отново.
Каква е разликата да гримираш за киното и театъра?
Зависи от самия филм или постановка, но тенденцията е театралният грим да се приближава до киното, в който се гони максимално естествения вид и близкия до живота, натуралния. Преди години по-скоро тенденцията е била да бъдат по-тежки, по-сценични гримовете в театъра, по-образно да изглеждат актьорите, едва ли не да се нарисува ново лице. В днешно време и самите режисьори имат изисквания, и самата стилистика го налага персонажите да изглеждат много по-близки до живота.
Хората си мислят, че вие само гримирате и толкоз. Какво друго прави един гримьор в театъра?
За „Ревизоро“ на Гогол например, сме отляли големи носове, за да са характерни и много смешни персонажите. И те абсолютно си променят образа, стават и комични. Работим със специален гримьорски материал. За други постановки и филми се е налагало да имитираме изгаряния по кожата или да правим гърбица.
За кои филми си гримирала?
За много продукции като „Конан Варварина“, за „Черната далия“ на Брайън де Палма и в много продукции, които се снимат и до днес в Киноцентъра. Най-често ни викат за масовки и понякога се налага да гримираме 200 човека за един ден. Известните актьори си идват със свой екип, включващ и гримьори, разбира се. Преди 2 седмици гримирах за един филм, който се казва „Холивуд Стар“ и трябваше 200 човека ги вкараме в римски визии. Беше голямо предизвикателство на толкова хора да се направят прически от тази епоха.
А колко време отнема един грим в театъра например?
Ако е нещо по-тежко като например за „Парижката Света Богородица“, в която правим Калин Врачански на Квазимодо – там е малко по-тежък гримът. Или във „Франкенщайн“, където Калин играе чудовището – това са ефекти, които изискват време. В началото го гримирахме за 2 часа, но отработихме грима и в последствие намалихме времето.
Кои са най-известните актьори и артисти, които си гримирала?
Долф Лундгрен например, от българските звезди почти няма име, с което да не съм работила – Деян Донков, Асен Блатечки, Калин Врачански , Лилия Маравиля, Цветана Манева.
Кой е най-често използваният грим в театъра?
По-тежкият фондьотен е нещо, което използваме всеки ден. Защото в театралния грим е много важно да постигнем изравняване на лицето като платно и след това да можем да го моделираме. Този фондьотен, който използваме, е много подходящ за сцена, защото е много по-плътен. Другият най-използван продукт е лепилото за лепене на мустаци, което е разработено специално за лице, за да може да е стабилно и да не се отлепят мъстаците по време на игра, да издържа на изпотяване и т.н.
Очаквайте съвсем скоро съветите на Нина Цончева как една жена да бъде неотразима в ежедневието и не само.