„Свободата, Санчо, е едно от най-ценните блага, с които небесата даряват хората”, казва Дон Кихот на своя верен и леко пълничък спътник – Санчо Панса.
Свободата е дългогодишното модно вдъхновение на японския дизайнер Кензо Такада. Именно тя му дава силата да превръща скиците, направени набързо върху хартия, в изящни модни колекции.
Българската следа
Роден в селце близо до град Киото, Кензо Такада има голям талант в областта на рисуването. Но още по-големи от таланта са мечтите му. Както винаги се случва обаче, трябва да се появи някой, който пръв да подаде ръка на гения. За Кензо ръката е българска. Именно българин е човекът, който го открива за света на модата. През 1965 г. българският евреин Жак Пизанти дава работа на младия японец в една от фабриките си за дрехи в Париж. Това са първите стъпки на японеца в света на облеклото. Разбира се, модните бляскави подиуми са все още далеч, но не е ли първоначалната посока най-важната? Талантливият дизайнер бързо проявява своите качества и напуска покровителя си.
Щампи, цветове, принтове – от всичко по много
Модна къща Кензо е основана през 1970 г. Основният принцип на работа е хармоничното съчетание на източните със западните мотиви и традиции. Безгрижно сексуалните американски модели се сливат с елегантните източни мотиви. Високомерната чувственост на чичо Сам си кореспондира с минимализма на Япония. Обемни форми, асиметричност и многопластовост – това са трите думи, с които могат да се характеризират колекциите на модната къща. От тази налудничава понякога национална и арт смесица се раждат абсолютно нови модели дрехи – рокли пуловери, туники парашути и др.
В колекцията му от 1976 г. моделите са облечени в стотици метри шарен плат. През 1977 г. на бял свят се появяват неговите дълги палта, а през 1978 г. – роклите балони, съчетани с ултра къси сака. Кензо не се страхува да експериментира. Абсолютно открит е за всякакви щури идеи и налудничави хрумки. Новаторството го съпътства още от началото на модната му кариера. Той е първият японец, лансирал модни артикули във Франция под своето собствено име. Поетият риск обаче се оказва за добро. Опасенията, че шовинистичните френски модни диктатори няма да допуснат модели с източен привкус, се оказват излишни. Причината – Кензо знае как да омекоти удара. Ключът отново е в хармоничното съчетание. От Запада той взема назаем ярките цветове и предизвикателните за работа материи. От Изтока - любовта към природата и способността да открива красотата в обикновените неща. Добавя към всичко това наметки по бедуинските, болера по испански, пискюли по индийски, широки и топли яки по руски и ги поднася с финес.
Още нещо ново, което се появява, благодарение на Кензо, освен новите модели дрехи – т. нар. двойствен стил. Това е възможността да се съчетава класика с фолклор и спортен стил със строго елегантен. Кензо обува мъжете в строги черни панталони с ръб, но крачолите им натъпква във високи ботуши.
Пролетната линия за 2011 на Кензо носи кокетното име Kenzo Doll. Следвайки примера на Ив Сен Лоран с неговата винтидж колекция, японецът прави нова колекция от материалите, останали от предишните представяния. Kenzo Doll представя три различни стила рокли, топове и ризи. Кежуал визия, романтичен полъх, флорални мотиви – това винаги е присъствало в облеклата на Кензо.
Едно истинско бижу
Shizen се нарича колекцията от сребърни пръстени, с която японският дизайнер покорява сърцата на жените. Визията на бижутата кореспондира със световноизвестните японски вишневи градини. Дизайнерът се вдъхновява от възможността да слее красотата и девствеността на природата с непреходното изкуство, създадено от човешката ръка. Малко повече френско надмощие личи в серията Art Deco от 1920 година. Дизайнерът работи с един необичаен до тогава материал за декорация – седеф. Бижутата са предназначени за стилната млада и енергична жена, която е смела в позициите и мнението си.
„По този начин ще миришат момините сълзи, ако растат в Рая”
Това е описанието на парфюма „Kenzo blue” - свеж, летен аромат. Историята на ароматите на Kenzo започва през 1987 с „Kenzo de Kenzo”. Това е дамски парфюм, който, следвайки принципите на икебаната, хармонично подрежда цветните аромати един върху друг. За японския дизайнер парфюмите не са просто ароматни капчици, те са възможност отново да покаже дълбочината на източните традиции, но по начин достоен да бъде носен от една истинска жена.
„Да съчетаем несъчетаемото” – това е мотото, което следва той във всяка област, в която реши да твори. Дивата природа и градската урбанизация? Двубой? Не, не и при Кензо. Той умело съчетава тези представи в парфюма „Flower by Kenzo”. Крехкият червен мак е неговият символ. Той пуска здрави корени, укрепва, расте и цъфти именно сред бетонната градската среда. За своите кремове, тоалетни води и лосиони отново използва това, което природата ни дарява – вишневи цветове, тръстика, бамбук, бергамот, мускус, мента, индийско орехче и други.
Парфюмът L'Eauparkenzo е цветен и жизнен аромат – една истински чувствена среща за кожата. Истинско въплъщение на ароматите на 2011 година - диви, свободни, въздушни и празнични. Снимка: kenzousa.com