Васил Божилов е сред известните български стилисти, които работят в чужбина. Вече 7 години живее в Дубай. Марки като BVLGARI, Cartier, Dior, Alexander McQueen са сред клиентите му, както и членове на кралското семейство на емирството. Той стои зад корици и модни сесии на Vogue, Harper’s Bazaar, Elle, Marie Claire и други известни издания. С настоящите си постижения той вероятно е сбъднал част от мечтите и стремежите си. Но докъде се простират те? Какъв път е извървял и как се вписва българин в света на известните, как му се доверяват те. Това са някои от въпросите, на които стилистът даде своите отговори за Ladyzone.bg. 

Снимка: Васил Божилов, личен архив

Васко, как се озова в Дубай и трудно ли успя да се утвърдиш като моден стилист там?

Дубай се случи неочаквано и без предварителен план. Аз вярвам, че всичко, което се случва в живота на един човек, се случва с причина. Преди повече от 7 години работих с екип, който е от Дубай и получих покана да дойда тук за проект. Така и не си тръгнах. Някои от първите ми ангажименти тук бяха за местни издания и проект за Chanel за региона. Отнема много време, за да започнеш да работиш с известни хора и издания, важно е да си познат в района, да имаш добро портфолио и добър агент.

Kак и кога се появи увлечението ти към модата и от кого си се учил на стил?

Приемам модата като вид изкуство, и както с всяка форма на изкуство, интересът е заложен и се проявява в ранна детска възраст. Спомням си как за първи път видях работата на Джон Галиано за Dior и на Жан Пол Готие през 1997 г. и 1998 г. и колко траен отпечатък остави това в мен. Мисля че тогава модата започна да се оформя като съзнателен избор за професия. Що се отнася до стила и вкуса, те се градят с времето. Майка ми, например, винаги е носила предимно поли и рокли и до ден-днешен аз намирам полата за възможно най-женствената дреха в гардероба на дамите. Предпочитам да използвам поли за клиентите си, отколкото панталони. Средата и близките ти малко или много влияят на усещането ти за стил и за това кое е красиво.

Би ли споделил с кои известни личности си работил, както и за кои известни издания?

Работил съм с Линдзи Лоън, Робърт Де Ниро, Алесандра Амброзио, Рита Ора, Наташа Поли, украинската група „Казка”, Imagine Dragons и повечето популярни лица в региона, където живея сега.

Алесандра Амброзио
Снимка: Фотография: Данил Головкин

Днес с какво портфолио можеш да се похвалиш?

С добро (смее се, б. а.)... Отнема много време да имаш портфолио от едиториална, комерсиална работа, както и с популярни личности, която да е на международно ниво. Стайлингът е екипно занимание, ако не работиш с добър фотограф или модел, дори и да имаш най-красивия аутфит, той ще изглежда посредствено и грозно на снимка. Мога да се похваля, че на този етап работя само с международни добри модели и фотографи. Работил съм с над 100 издания в Европа, Америка, Азия и арабските държави. Аз съм един от малкото българи работил за Vogue. Мисля, че що се отнася до български стилисти, само трима сме работили с тях по тяхна покана. Работил съм по проекти с марки като BVLGARI, Cartier, Chanel, Dior, Alexander McQueen, Balenciaga, Gucci.

Кой диктува стила в световен мащаб и какъв е той, относно материи, цветове, кройки, аксесоари, за настоящия моден сезон?

Дизайнерите, модните редактори и стилистите са основните хора, които диктуват тенденциите и дават насока по отношение на това какво ще бъде модерно. Всеки път, когато виждаш фотосесия в списание, холивудска актриса на червения килим, Ким Кардашиян на снимки в Инстаграм, дрехите, които се използват, са избрани от стилист. Всички марки и дизайнери работят със стилисти, които правят селекция на това, което ще бъде показано по време на ревю, а впоследствие и на всичко, което виждаме в списанията. Това лято 70-те и 80-те години са силно застъпени в колекциите на много марки. Актуални са мини рокли с обемни ръкави, макси подплънки и харем-панталони с висока талия. Седемдесетарските принтове са доста засегнати. Почти всички марки представят кафтани или макси рокли за лято 2020. Уголемените сака с издължен силует са задължителни. Белият цвят е силно застъпен, а много дизайнери залагат на макси дантелата за пролетта. Най-важно е да знаеш кое ти отива, в какво се чувстваш комфортно и да се съобразяваш с особеностите на фигурата си. 

Кои са грешките, които често допускаме?

Да не се съобразяваш с фигурата си, с възрастта и ситуацията. Модата от 80-те години, екзотичните флорални принтове, oversized костюмите са някои от основните тенденции за тази пролет, но би било неадекватно да носиш рокля с принт на палми от Versace в офиса. Най-голямата и непростима грешка, която много хора правят, е да купуват и носят реплики. Няма по-непростима грешка от тази. Ако трябва да говорим за основни правила - добре е хората да не прекаляват с аксесоарите, да не смесват повече от няколко принта или различни цветове, ако нямат добре развито цветоусещане.

Снимка: Ziga Mihelchic

Какво ти прави впечатление – има ли разлика в стила на европейките и на арабките?

„Европейките“ и „арабките“ са много общи понятия. Жените в Милано, Париж и Мадрид се обличат по съвсем различен начин, от жените в Лондон или Берлин. Същото се отнася и до жените от Ливан и тези от Кувейт, например. Ако трябва да направя съпоставка как се обличат жените в България и в Емирствата, можем да говорим до утре. В общи линии жените в Емирствата са много информирани какво се случва по света, имат развито усещане за стил и държат да са елегантни. Българката, от друга страна, или се страхува да експериментира и да излезе от зоната си на комфорт, или следва сляпо тенденции, което на моменти води до комични ситуации.

С момчетата от "Имаджин Драгънс" (Imagine Dragons)

Какво е мнението и отношението ти към модната среда у нас?

За съжаление, в България няма модна среда и е неадекватно да говорим за моден бизнес. Има няколко талантливи фотографи и стилисти. Нямаме традиции в модата и всеки, занимаващ се с тази професия, няма база за надграждане, няма и основа, на която да стъпи. Бизнесът е малък, клиентите нямат нужното отношение и уважение към хората, занимаващи се с тази професия и имаме много криворазбрана идея за това, кое е качествено. 

Как смяташ – накъде се е запътила модата и кои могат да бъдат най-екстремните предизвикателства в нея?

Най-голямото предизвикателство е с каква скорост се променя този бизнес и в огромния мащаб, в който той се случва. Има марки, които представят по 6 колекции на година. Живеем в много забързано време и е много сложно да показваш нещо ново и адекватно на всеки два месеца. Мода винаги ще има, тя е важна част от живота на абсолютно всеки човек, който не се разхожда гол. Суетата ходи по хората и аз не съм срещал човек, който да не иска да изглежда добре, дори и да не се интересува от мода. Ако трябва да правя прогнози, хората ще започнат да пазаруват по-малко, да инвестират в по-качествени и стойностни дрехи.

Какво трябва да притежава един стилист, за да отстоява професията си и да е търсен? 

Най-важна е професионалната етика. Да си точен, да вършиш работата си отговорно и да си готов да работиш много. Важно е да имаш добър вкус, да си информиран, да умееш да работиш в екип, да си любопитен. 

Би ли описал как преминава един твой ден, когато имаш ангажименти? Как си облечен в подобни случаи?

Ако се подготвям за снимки, денят преминава в срещи, непрестанни телефонни разговори и стотици имейли. Отнема много време и енергия да организираш аутфитите за една фотосесия - постоянни разговори с представители на марките от цял свят, организация на бижута, разговори с куриери. Често се случва основният аутфит да не пристигне навреме или обувките, които са най-важни, да бъдат задържани на митницата. Що се отнася до „работното“ ми облекло, то по-скоро се състои от ежедневни черни панталони и черна тениска.

Остава ли ти време за личната ти суета и какви дрехи и обувки предпочиташ да носиш? Само маркови ли?

Суетен съм в границата на нормалното. Що се отнася до личния ми гардероб, държа на качеството, добрата кройка и материя. Уважавам труда на хората в нашата индустрия и таланта на дизайнерите, и всичките ми дрехи са от дизайнери и на марки, които са известни с качеството и добрия дизайн. 

Снимка: Ziga Mihelchic

Възможно ли е само с един аксесоар човек да промени визията си от ежедневна за специален случай, ако не разполага с време и много средства?

Зависи. Ако си облечен с тениска, джинси и гуменки, няма как само с един аксесоар аутфитът да бъде променен, така че да е подходящ за официален повод. Но ако носиш добре скроен панталон и красива копринена блуза, достатъчно е да добавиш колие или красиви обувки.

Самочувствието ли е това, което е задължително, за да се подчертае стилът?

Самочувствието и стилът не вървят ръка за ръка. Прекомерното самочувствие може само да подчертае липсата на вкуса и усещането за стил. Колкото по-самокритичен си, колкото повече искаш да научаваш за света, толкова повече усещането за стил се развива. Стилът и усещането за вкус в много случаи са вродени, но трябва да се развиват. Важни са книгите, които четеш, филмите, които гледаш, изкуството, музиката, средата.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement