Без да омаловажавамe великите мъжки гласове – баси, баритони и тенори, прославили страната ни по света, искамe да изкажeм възхищението си от големите постижения на жените в областта на това така трудно, но най-красиво певческо изкуство – оперното пеене. Не са малко българките, които завладяха и продължават да владеят сърцата на милиони почитатели на оперното изкуство. Редом до незабравимите имена на Елена Николай, Илка Попова, Катя Попова, Гена Димитрова, Райна Кабаиванска и мн. др., се издигнаха имена като това на Александрина Пенданчанска, Дарина Такова, Красимира Стоянова, Петя Иванова, Ина Кънчева, Веселина Кацарова, Соня Йончева и др., които за удивително кратко време покориха европейските и световни оперни сцени.

Тук се спираме накратко само на една малка част от плеядата талантливи, блестящи и обичани оперни певици. Радостно е, че бъдещето на операта е в ръцете на такива, влюбени, красиви и отдадени на това великолепно и неувяхващо изкуство, българки:

Александрина Пендачанска

Александрина Пенданчанска, Снимка pendatchanska.com

Александрина Пенданчанска е родена през 1970 година в София. Завършва Музикалното училище с профил "Пиано и пеене". Неведнъж певицата е говорила с благоговение за своята майка и вокален педагог – сопраното Валери Попова, за силната си духовна връзка с нея. "Тя беше една изключителна душа – много крехка, ранима, фина, деликатна и светла”, споделя Александрина в интервю за книгата на Галя Йончева "Оперни пътеки”.

Едва на 17 години Пендачанска прави своя сценичен дебют с ролята на Виолета от операта Травиата на Дж.Верди. А на 19 – печели първа награда в международния оперен конкурс "Антонин Дворжак”. Оттогава насетне следват още много награди, участия и договори с най-големите оперни театри във Виена, Париж, Берлин, Ню Йорк, Рим, Брюксел, Вашингтон, Хамбург, Москва, Торино, Неапол, Санта Фе, Брегенц, Монте Карло, Пезаро, Тел Авив и много други. Впечатляващо е и завидното майсторство, с което Александрина Пендачанска интерпретира моцартовия оперен репертоар.