Официалните препоръки от Световната здравна организация (СЗО) в глобален мащаб са да се използват приложенията за телемедицина за консултация със специалисти, за да се избегне рискът от заразяване. Застрахователните компании в Европа и Америка също започват да следват тенденцията и да разширяват услугите си в посока покриването на онлайн консултации с лекари от повече специалности, особено за консултации по въпроси за коронавируса.

У нас също има редица възможности за телемедицина. Една от тях е приложението Healee. С него пациентите от цялата страна могат да се консултират онлайн с лекари, които също се намират в различни точки на страната, като достъпът до специализирана медицинска грижа е бърз, лесен и навременен. И най-вече безопасен в условията на епидемия - пациентите могат да използват апликацията при различни заболявания и симптоми, без да се налага да се редят на опашки с други болни хора в здравни заведения. Така се намалява риска от заразяване, както и от разпространение на вируса. Лекарите съветват всички завърнали се от рискови райони да не посещават лекарските кабинети, а да се свържат дистанционно със своето джипи за инструкции и информация. Апликацията Healee е активна от края на 2018 г. и вече се използва от 25 хил. пациенти и 500 лекари от 25 специалности. През платформата се осъществяват около 1000 консултации месечно.

Снимка: iStock

Още един вариант за консултации с медицински специалисти от комфорта на дома и без риск да се заразите, докато чакате не опашка, е мобилното приложение MedicHome. Целта е същата като на Healee – да осигури на пациентите и потребителите навсякъде и по всяко време бърз и персонален онлайн достъп до съвет и препоръка на квалифицирано медицинско лице по здравни въпроси, спестявайки време, усилия и средства, а в създалата се извънредна ситуация с коронаврируса е повече от полезно за избягване на заразяване и разпространение.

MedCare.bg e онлайн платформa, с която също можете да се консултирате от разстояние и предоставя безопасен достъп до здравни услуги в условия на усложнена здравна ситуация, каквато е настоящата. Част от възможностите на платформата са гарантирана надеждна аудио-видео връзка, уеб чат, споделяне на документи, обмен и разглеждане на изследвания от образна диагностика, включително DICOM формат и др. Онлайн базирана, платформата е лесна и интуитивна за използване като има възможност за консултация и само по документи. Достъпна е през интернет и не изисква специализиран хардуер или специализирани технически умения.

Ако все пак случаят изисква преглед на живо, пациентите могат дасе възползват от платформата Супердок – това намалява струпването на пациенти в чакалнята и риска от допълнително заразяване. Супердок работи и по функционалност, която ще информира пациентите в реално време за евентуално забавяне на запазения час, за да се намали до минимум събирането на много хора на едно място. Ще бъде отговорност на лекарите да отбелязват, че има забавяне в графика, за което пациентите ще бъдат известявани.