Как да избегнем киселините – има определени храни, които са универсално проблематични, когато става въпрос за стомашни киселини. Най-добрата стратегия е изцяло да ги избягвате, но за съжаление те присъстват в менюто на повече от половината хора по света.

Авторите на наскоро издадената в САЩ книга „Да се отървем от киселините: Рецепти и лечение” – лекарите Джейми Кауфман и Джордан Стърн, и френският майстор-готвач Марк Бауер споделят кои храни смятат за опасни, базирайки се на медицинската литература и хилядите лекувани пациенти.

Шоколад

Лоша новина за многобройните любители на шоколада – оказва се, че той е най-силният причинител на киселини поради кофеина, мазнините и какаото, които се съдържат в него. На теория черният шоколад не е толкова лош, колкото богатия на мазнини негов млечен събрат, но практически всички разновидности на този предпочитан десерт предизвикват киселини.

Газирани напитки

Те са един от основните причинители на този неприятен и болезнен здравословен проблем. Балончетата от газировката се разширяват в стомаха и повишеното налягане води до вътрешно изливане на киселини. Напитките с кофеин имат още по-силно негативно действие. Нивото на киселинност в газираните питиета е много високо и затова лекарите препоръчват изобщо да не ги консумирате.

Пържени храни

Приготвените в тиган или фритюрник храни оглавяват класацията на най-разпространените причинители на киселини. Те са и най-често свързвани с болката в гърдите, която изпитват хора с гастро-езофагеален рефлукс. Силното действие на пържените ястия се дължи на високото им съдържание на мазнини.

Алкохол

Бирата, концентратите и виното също предизвикват появата на киселини. Много от  алкохолните напитки не са високо киселинни, но те отпускат преградата на хранопровода, която го отделя от стомаха и по този начин позволяват изливане на киселина. Въздържайте се от пиене, ако можете, а в противен случай консумирайте само 1 коктейл или чаша вино, като изцяло избягвате киселинни разредители на алкохола като портокалов сок или газирани напитки.

Високо маслени млечни продукти

Всички храни с високо съдържание на мазнини причиняват киселини, т.е. не можем да смятаме, че едно високо маслено сирене е по-безобидно от друго. Ако страдате от рефлукс и сте любител на мазничките млечни продукти, ще се наложи да промените нещо в храненето си. Използвайте малки количества от тях за вкус, но не и като основна част от менюто ви. Все пак малко е по-добре от нищо.

Богати на мазнини меса
Киселините се появяват в следствие на консумация на богати на мазнини меса като свинско, говеждо и агнешко. Те се преработват по-бавно от стомаха и по-дългият им престой в него може да причини киселини. Постарайте се да консумирате само чисто месо и то не по-често от веднъж седмично.

Кофеин

Една чаша кафе на ден е ОК, но хора, които неколкократно употребяват тонизиращата напитка, направо си просят киселините – ако вече не са си ги навлекли. Опитайте да замените кафето с лайка, която е най-добрият билков чай за такива случаи или с една чаша зелен чай дневно.