Говорим за какви ли не сериозни и не толкова сериозни проблеми в българските училища. Следим какви мерки ще бъдат взети предивид COVID-19 за новата учебна година. И на фона на виртуалното преподаване, ползването на таблети, интерактивни дъски и приложения се оказва, че не е осигурено най-елементарното -топла вода и сапун. Или поне така е било в голям брой училища за цяла България до преди мерките, които МОН препоръчва за учебната 2020-21.

  • Десислава Христова, учител и родител: Каквото е посято вкъщи, ще разцъфне в клас и в обществото
  • Майки на деца с увреждания: Те са воини, трябва да вярваме в тях, а не да ги приемаме като инвалиди
  • Дистанционното обучение е като голяма ваканция. Три ученички в 12 клас за COVID-19 и ученето
  • Слав Петков от Special Academy: Децата в инвалидни колички не искат съжаление, а внимание
  • Как да развием суперпамет у децата и да ги научим да ценят парите?
  • Първият учебен ден за децата на известните БГ личности
  • "Ковид Тъпонайсет", "Ще слушам госпожата повече от теб" и още бисери от първокласниците
  • Испанската принцеса Леонор е под карантина заради COVID-19 (ВИДЕО)
  • Светлана Дъбенска, учител: Не оставяйте усещане у децата си, че предстоят страшни, апокалиптични дни
  • Отваряне на училищата или епидемиологична "бомба със закъснител"? Деца без симптоми разпространяват коронавируса

Според официалните насоки на Министерството на образованието и науката за действие в училищата след 15 септември в условията за Covid-19 се изисква засилена лична хигиена и осигуряването на "течаща топла вода и сапун във всяко санитарно помещение, както и в тоалетните за всички ученици и работещи. Това е част от задължителните насоки към директорите.

В същото време обаче зам.-министърът на образованието Таня Михайлова отчита липсата на топла вода във всяко училище като признат и съществуващ проблем. Водата и сапунът дават възможност за минимална лична хигиена и нормално осъществяване на физиологични нужди. В 21-ви век би трябвало това дори да не е тема за дискусия. Фактите обаче показват друго. Родители подписват петиция за осигуряване на топла вода и сапун във всяко училище.

КАК Е БИЛО В МИНАЛОТО?

Първата българска фабрика за сапун в България е на Кръстю Йорданов. Отваря врати през 1883 година. Това означава, че от 138 години в България може да разчитаме на собствено производство, за да имаме чисти ръце. Но колкото и да ми се иска да прегърна тежестта на тези години, пак стигам до споделеното по темата от моя позната позната, която казва "Сапун в училището на дъщеря ми има, но поставен в чорап, който е завързан за смесителя! Причина - течният сапун винаги бил изразходван, а така има за всички!"

Българинът Никола Чилов, заедно с други акционери в началото, впоследствие изкупил техните дялове, създава костинбродския химически завод. Той е производител на различни препарати, но и творческата личност, която измисля рекламните им слогани. За чорап в сапун обаче едва ли се е сетил 

„Всека домакиня, която си служи със сапуна Петел, може да свидетелствува най-добросъвестно, че това е сапунът, който економисва време и пари, защото е евтин и с отлично качество“

Това е изречението, с което хората са били призовавани да купуват и ползват сапуна.

ЕДНАТА МИЕ ДРУГАТА, А ПЪК ДВЕТЕ...

„Какъв сапун? Тоалетните ни бяха навън. Сменяхме си гащите веднъж седмично, като се къпем в неделя!“- казва Добринка Цолова (68 г.). Основното си образование тя завършва в Луковит в сегашното НУ „Инж. Г. И. Вълков“. Това е майка ми. През 1987 и аз съм в това училище. Нямам спомен някога да съм виждала сапун в тоалетната.

Затваряме си очите за външна тоалетна без сапун в училище от преди 60 години, защото тя е останала в миналото. Но дали е така? Проучване на Националния център за опазване на общественото здраве през 2008 г. установява, че 44% от училищата в Кърджалийска област са с външни тоалетни. В повечето случаи те дори не работят.

Снимка: pixabay

Според изследване на ООН 43% от училищата по света нямат достъп до вода и сапун за миене на ръце, цитира АП. В доклад на Световната здравна организация и УНИЦЕФ се казва, че повече от 1/3 от 818 милиона деца по света, които нямат достъп до вода и сапун в посещаваните от тях училища, са в Субсахарска Африка. Това може да ни се струва твърде далеч, но ето как стоят нещата с водата и сапуна в България.

„Бях с ревматоиден артрит 1998 и ревях на мивката в гимназията по цяла зима, защото пръстите ми ме боляха на смърт от студената вода“,
споделя Боряна Илиева, която завършва езиковата гимназия Добрич.

Мария Стоянова разказва накратко за опита си в софийските училища. "Аз имам кофти спомени за тоалетните в училище - бяха мръсни и стари, нямаше топла вода и сапун. Помня, че избягвах да ги използвам и първото нещо, което правех, като се прибера вкъщи, беше да спринтирам към тоалетната. Става дума за 32-ро и 123-то училище. "

КАК ДЕЙСТВА САПУНЪТ НА COVID-19?

Според научно обяснение, дадено от австралийския учен Пали Тордърсън, преподавател в Университета в Исландия, ако мием ръцете си само с вода, това не е достатъчно. От нея вирусът става по-"лепкав" и остава по кожата. Когато обаче водата е примесена дори с най-обикновен сапун, всичко става коренно различно. Сапунът кара вируса да се разпада като "къща от карти", с което го прави неактивен.

Световната здравна организация препоръчва миенето на ръцете да продължава поне 20 секунди.