Седмиците под знака на онлайн обучение за голяма част от българските тийнейджъри означават дълги часове, прекарани във виртуалната среда. Може ли като родители да бъдете спокойни, че младежите няма да похарчат огромни суми чрез абониране за различни виртуални услуги или покупки? Какви са възможните уловки пред децата? Как те могат да донесат сериозни финансови течове в бюджета на семейството?

Тази година 8 февруари е обявен за Деня на безопасния интернет. По този повод ви предлагаме пет прости и ефективни трика, с които семейно да се въоръжите срещу неочаквани онлайн капани.

  • СПАМ имейлите или "поп ъп" съобщенията в повечето случаи предизвикват отегчение или ги подминаваме с рефлекса на опитни потребители. Неволното следване на линк към непознат сайт, получен от подател с неясен произход, може да има неприятни последствия. В безобидния сценарий детето ви неусетно ще е поръчало цял плейлист с музика или куп приложения за любимата си компютърна игра по време на виртуалното междучасие. Разкажете му за собствените си грешки като онлайн потребители. Добра идея е да поговорите за знаците, че една интернет страница е защитена с антивирусен софтуер, че е сканирана и безопасна.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

  • „Кой е отсреща?“ е въпросът, който е полезно да превърнете заедно в добър навик. Какво издава липсата на данни за сайта, който бихме искали да посетим? Ако ще поръчваме маратонки или плеър оттам, какво подсказват данните за контакт с този търговец? Възможно ли е да е фиктивна компания и всъщност да платим за продукт или услуга, които няма кой да ни достави реално? Ако липсва достатъчно информация, за да се намери отговор на въпроса „Кой е отсреща?“, рискът да се разделим с голяма сума пари срещу невалидна покупка е съвсем реален.

Снимка: istockphoto.com

  • И така, изяснено е кой е отсреща, достатъчно сигурно ли е, че в семейството няма да има разочаровани? Разумно е потребителят с малко опит да провери с едно на ум отзивите на останалите в интернет. Защото пребиваването във виртуалното пространство винаги оставя следи и една от тях са именно ревютата на други потребители.
  • „Не сърфирайте от устройства на приятели“ е днешната версия на съвета, с който сте свикнали: „Не пазарувайте по интернет от обществени компютри.“ Рискът използваната информация да попадне у злонамерени хора, е съвсем реален. Съветът, който си струва да споделите с детето си, е да избягва да заема телефона или таблета си на приятели.
  • С няколко непланирани клика, проблемът е налице – и вие случайно разбирате, че детето Ви е направило нежелана и непотребна покупка. И например се оказвате с абонамент за стрийминг платформа, която далеч не е подходяща за деца. Добре е да се помисли и за надеждна антивирусна защита за устройствата у дома, както и за подходящи филтри за сайтове, които посещават по-малките. Обяснете им и как да пазят личните си данни, за да останат такива.

Снимка: iStock

Повечето неуспешни покупки могат да бъдат коригирани навреме, стига да действате хладнокръвно и да познавате правата и задълженията си на интернет потребител. Ако обаче се стигне до проблем с търговец от друга страна в ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство, може да потърсите Европейския потребителски център България за съдействие.