Въпреки нарастващата тенденция за хуманно отношение към животните в модата, повечето от големите марки в индустрията, все още не прилагат нужните промени, отново алармират от организацията за защита на животните "Четири лапи".

По-рано тази година организацията публикува проучване, което показа, че потребителите драстично са променили мнението си що се отнася до вида на материали, от които са дрехите в гардероба им след COVID-19. Данните сочат, че всеки трети се интересува дали модните брандове имат политика за хуманно отношение към животните. Второто и най-актуално издание на доклада "Хуманното отношение към животните в модата", разглежда внимателно "отсрещната страна" - ролята на индустрията. И макар, че е постигнат голям напредък, все още предстои дълъг път преди проблемът да бъде разрешен. 

За изготвянето на доклада "Четири лапи" работи заедно с мониторинг платформа Good on You. В проучването бяха включени 111 международни марки, от девет различни сегмента на модния пазар - от спортна и туристическа до бърза мода. Известната модна къща Stella McCartney, както и някои от първите марки, които подкрепиха устойчивата мода - Armedangles и Mara Hoffman са най-високо оценени. Луксозни марки като Hermès, Prada and Louis Vuitton са най-ниско оценени.

Въпреки нарастващия интерес към устойчивата мода, по-малко от една трета (32%) използват само вълна и имат приета политика за това. А само малко повече от половината (57%) въобще имат политика за хуманно отношение към животните. Най-голямото предизвикателство остава не приемането на такава политика, а прилагането ѝ в действие.

"Докладът ни показва, че въпреки загрижеността на обществото за хуманното отношение към животните, повечето модни марки все още знаят прекалено малко за страданията, на които животните са подложени във веригата на производство. Марките казват, че се интересуват от темата, но проучванията показват, че повечето или нямат или не прилагат политика за хуманно отношение към животните", казва Джесика Медкалф, глобален мениджър Корпоративна ангажираност – Текстил в "Четири лапи".

Луксозната и бързата мода са с най-лоши резултати 

Изненадващо е, че луксозна марка като Stella McCartney оглавява класацията, докато резултатите на други подобни висок-клас марки са напълно различни. Луксозните марки заемат 23% от модния пазар и са един от сегментите в индустрията с най-лоши резултати що се отнася до хуманни практики. Това, до голяма степен, се дължи на високия процент на експлоатация на животни за добив на материали, отказа да заложат изцяло на сертифицирана вълна и липсата на каквито и да е било политики за хуманно отношение към животните. Бързата мода (заемаща 53% от пазара) е на предпоследно място по хуманност в списъка, редом до луксозните марки. От другата страна на спектъра - сегментите с най-хуманна мода са така наречените "устойчива марки" и туристическа екипировка с резултат 71% и 76% хуманност.

Бавна, но постоянна промяна 

От 2020 г. насам, 14% от проучените в доклада марки са подобрили рейтинга си за хуманно отношение към животните. Броят на марките, които сега разполагат поне с описана политика за хуманно отношение към животните, се е удвоил до 57%., а още 14% марки са направили обещание да спрат употребата на дадени материали с животински произход.

"Добрата новина е, че промяната се случва и това е благодарение на упоритата работа на ключови личности в индустрията, фантастичните иновации, които направиха много природосъобразни материали достъпни, както и интереса, и избора на потребители да не купуват дрехи от марки, които нямат политика за хуманност към животните. Доволни сме да видим, че все повече марки предприемат действия за защита на животните, но все още милиони животни, които продължават да страдат. От скубане и одиране до фабрично отглеждане в тесни клетки, те всекидневно са подложени на мъчения в името на модата. Докладът ни има за цел да накара повече марки да направят нужните промени, за да спре страданието на животните", допълва Джесика Медкалф.

Списъците с "най-добрите" и "най-лошите" марки, както и пълното копие на доклада може да изтеглите от тук.