Васил Божилов е сред известните български стилисти, които работят в чужбина. Вече 7 години живее в Дубай. Марки като BVLGARI, Cartier, Dior, Alexander McQueen са сред клиентите му, както и членове на кралското семейство на емирството. Той стои зад корици и модни сесии на Vogue, Harper’s Bazaar, Elle, Marie Claire и други известни издания. С настоящите си постижения той вероятно е сбъднал част от мечтите и стремежите си. Но докъде се простират те? Какъв път е извървял и как се вписва българин в света на известните, как му се доверяват те. Това са някои от въпросите, на които стилистът даде своите отговори за Ladyzone.bg. 

Снимка: Васил Божилов, личен архив

Васко, как се озова в Дубай и трудно ли успя да се утвърдиш като моден стилист там?

Дубай се случи неочаквано и без предварителен план. Аз вярвам, че всичко, което се случва в живота на един човек, се случва с причина. Преди повече от 7 години работих с екип, който е от Дубай и получих покана да дойда тук за проект. Така и не си тръгнах. Някои от първите ми ангажименти тук бяха за местни издания и проект за Chanel за региона. Отнема много време, за да започнеш да работиш с известни хора и издания, важно е да си познат в района, да имаш добро портфолио и добър агент.

Kак и кога се появи увлечението ти към модата и от кого си се учил на стил?

Приемам модата като вид изкуство, и както с всяка форма на изкуство, интересът е заложен и се проявява в ранна детска възраст. Спомням си как за първи път видях работата на Джон Галиано за Dior и на Жан Пол Готие през 1997 г. и 1998 г. и колко траен отпечатък остави това в мен. Мисля че тогава модата започна да се оформя като съзнателен избор за професия. Що се отнася до стила и вкуса, те се градят с времето. Майка ми, например, винаги е носила предимно поли и рокли и до ден-днешен аз намирам полата за възможно най-женствената дреха в гардероба на дамите. Предпочитам да използвам поли за клиентите си, отколкото панталони. Средата и близките ти малко или много влияят на усещането ти за стил и за това кое е красиво.

Би ли споделил с кои известни личности си работил, както и за кои известни издания?

Работил съм с Линдзи Лоън, Робърт Де Ниро, Алесандра Амброзио, Рита Ора, Наташа Поли, украинската група „Казка”, Imagine Dragons и повечето популярни лица в региона, където живея сега.

Алесандра Амброзио
Снимка: Фотография: Данил Головкин

Днес с какво портфолио можеш да се похвалиш?

С добро (смее се, б. а.)... Отнема много време да имаш портфолио от едиториална, комерсиална работа, както и с популярни личности, която да е на международно ниво. Стайлингът е екипно занимание, ако не работиш с добър фотограф или модел, дори и да имаш най-красивия аутфит, той ще изглежда посредствено и грозно на снимка. Мога да се похваля, че на този етап работя само с международни добри модели и фотографи. Работил съм с над 100 издания в Европа, Америка, Азия и арабските държави. Аз съм един от малкото българи работил за Vogue. Мисля, че що се отнася до български стилисти, само трима сме работили с тях по тяхна покана. Работил съм по проекти с марки като BVLGARI, Cartier, Chanel, Dior, Alexander McQueen, Balenciaga, Gucci.

Кой диктува стила в световен мащаб и какъв е той, относно материи, цветове, кройки, аксесоари, за настоящия моден сезон?

Дизайнерите, модните редактори и стилистите са основните хора, които диктуват тенденциите и дават насока по отношение на това какво ще бъде модерно. Всеки път, когато виждаш фотосесия в списание, холивудска актриса на червения килим, Ким Кардашиян на снимки в Инстаграм, дрехите, които се използват, са избрани от стилист. Всички марки и дизайнери работят със стилисти, които правят селекция на това, което ще бъде показано по време на ревю, а впоследствие и на всичко, което виждаме в списанията. Това лято 70-те и 80-те години са силно застъпени в колекциите на много марки. Актуални са мини рокли с обемни ръкави, макси подплънки и харем-панталони с висока талия. Седемдесетарските принтове са доста засегнати. Почти всички марки представят кафтани или макси рокли за лято 2020. Уголемените сака с издължен силует са задължителни. Белият цвят е силно застъпен, а много дизайнери залагат на макси дантелата за пролетта. Най-важно е да знаеш кое ти отива, в какво се чувстваш комфортно и да се съобразяваш с особеностите на фигурата си. 

Кои са грешките, които често допускаме?

Да не се съобразяваш с фигурата си, с възрастта и ситуацията. Модата от 80-те години, екзотичните флорални принтове, oversized костюмите са някои от основните тенденции за тази пролет, но би било неадекватно да носиш рокля с принт на палми от Versace в офиса. Най-голямата и непростима грешка, която много хора правят, е да купуват и носят реплики. Няма по-непростима грешка от тази. Ако трябва да говорим за основни правила - добре е хората да не прекаляват с аксесоарите, да не смесват повече от няколко принта или различни цветове, ако нямат добре развито цветоусещане.

Снимка: Ziga Mihelchic

Какво ти прави впечатление – има ли разлика в стила на европейките и на арабките?

„Европейките“ и „арабките“ са много общи понятия. Жените в Милано, Париж и Мадрид се обличат по съвсем различен начин, от жените в Лондон или Берлин. Същото се отнася и до жените от Ливан и тези от Кувейт, например. Ако трябва да направя съпоставка как се обличат жените в България и в Емирствата, можем да говорим до утре. В общи линии жените в Емирствата са много информирани какво се случва по света, имат развито усещане за стил и държат да са елегантни. Българката, от друга страна, или се страхува да експериментира и да излезе от зоната си на комфорт, или следва сляпо тенденции, което на моменти води до комични ситуации.

С момчетата от "Имаджин Драгънс" (Imagine Dragons)

Какво е мнението и отношението ти към модната среда у нас?

За съжаление, в България няма модна среда и е неадекватно да говорим за моден бизнес. Има няколко талантливи фотографи и стилисти. Нямаме традиции в модата и всеки, занимаващ се с тази професия, няма база за надграждане, няма и основа, на която да стъпи. Бизнесът е малък, клиентите нямат нужното отношение и уважение към хората, занимаващи се с тази професия и имаме много криворазбрана идея за това, кое е качествено. 

Как смяташ – накъде се е запътила модата и кои могат да бъдат най-екстремните предизвикателства в нея?

Най-голямото предизвикателство е с каква скорост се променя този бизнес и в огромния мащаб, в който той се случва. Има марки, които представят по 6 колекции на година. Живеем в много забързано време и е много сложно да показваш нещо ново и адекватно на всеки два месеца. Мода винаги ще има, тя е важна част от живота на абсолютно всеки човек, който не се разхожда гол. Суетата ходи по хората и аз не съм срещал човек, който да не иска да изглежда добре, дори и да не се интересува от мода. Ако трябва да правя прогнози, хората ще започнат да пазаруват по-малко, да инвестират в по-качествени и стойностни дрехи.

Какво трябва да притежава един стилист, за да отстоява професията си и да е търсен? 

Най-важна е професионалната етика. Да си точен, да вършиш работата си отговорно и да си готов да работиш много. Важно е да имаш добър вкус, да си информиран, да умееш да работиш в екип, да си любопитен. 

Би ли описал как преминава един твой ден, когато имаш ангажименти? Как си облечен в подобни случаи?

Ако се подготвям за снимки, денят преминава в срещи, непрестанни телефонни разговори и стотици имейли. Отнема много време и енергия да организираш аутфитите за една фотосесия - постоянни разговори с представители на марките от цял свят, организация на бижута, разговори с куриери. Често се случва основният аутфит да не пристигне навреме или обувките, които са най-важни, да бъдат задържани на митницата. Що се отнася до „работното“ ми облекло, то по-скоро се състои от ежедневни черни панталони и черна тениска.

Остава ли ти време за личната ти суета и какви дрехи и обувки предпочиташ да носиш? Само маркови ли?

Суетен съм в границата на нормалното. Що се отнася до личния ми гардероб, държа на качеството, добрата кройка и материя. Уважавам труда на хората в нашата индустрия и таланта на дизайнерите, и всичките ми дрехи са от дизайнери и на марки, които са известни с качеството и добрия дизайн. 

Снимка: Ziga Mihelchic

Възможно ли е само с един аксесоар човек да промени визията си от ежедневна за специален случай, ако не разполага с време и много средства?

Зависи. Ако си облечен с тениска, джинси и гуменки, няма как само с един аксесоар аутфитът да бъде променен, така че да е подходящ за официален повод. Но ако носиш добре скроен панталон и красива копринена блуза, достатъчно е да добавиш колие или красиви обувки.

Самочувствието ли е това, което е задължително, за да се подчертае стилът?

Самочувствието и стилът не вървят ръка за ръка. Прекомерното самочувствие може само да подчертае липсата на вкуса и усещането за стил. Колкото по-самокритичен си, колкото повече искаш да научаваш за света, толкова повече усещането за стил се развива. Стилът и усещането за вкус в много случаи са вродени, но трябва да се развиват. Важни са книгите, които четеш, филмите, които гледаш, изкуството, музиката, средата.