„Жените в киното взимат много по-малко от мъжете в киното, жените зад и пред камера са много по-малко от мъжете зад и пред камера.“ - половото разнообразие в американските продукции... вечният въпрос на Холивуд, дискутиран от кино маниаци, крайно леви, крайно десни, крайно незапознати.

Според мнозина призивите за „разнообразие“ в киното са породени от задушаващата политкоректност на 21 век и т.н нова либерална вълна. Но дали съвременната действителност сама по себе си не изисква подобно многообразие на полове и раси в развлекателната индустрия?

През 2019 г. най-голямата филмово-изследователска фирма затвърди твърденията на мнозина, че разнообразието е ключът към успеха. По техни данни то увеличава посещаемостта на кино салоните в САЩ, тъй като по този начин с филма се асоциира по-голяма група от обществото.

"Джини и Джорджия" - един от най-популярните нови сериали на "Нетфликс" е създаден от жена и е с почти изцяло женски актьорски състав
Снимка: imdb.com

И ако Холивуд все още се суети около този въпрос, първото цялостно проучване за разнообразието в кино индустрията доказва, че 52% от филмите и телевизионните сериали на стрийминг платформата „Нетфликс“ включват жени в главните роли, в сравнение с най-печелившите филми за годината, бройката е значително по-малка - 41%.

Изследването прави съпоставка между разнообразието в 126 филма и 180 серии на „Нетфликс“ (за периода 2018-2019г.) и разнообразието в 100-те най-печеливши филми и сериали за годината. Разнообразие на полове, раси, етнически принадлежности, сюжетни линии…

Жените зад камера - проценти и пак проценти

Снимка: istockphoto.com

Жените зад камера са малцинство в Холивуд - 7,6% от режисьорите на най-печелившите филми са жени. За сметка на това „Нетфликс“ може да се похвали със завидните 23,1 %. За сценаристи и продуценти от женски пол, числата са съответно 25,2% и 29% за стрийминг платформата, в сравнение с 16,7% и 19% за Холивуд. В проучването също е упоменато, че възможности за цветнокожите жени липсват, белите мъже зад камера едва ли не са окупирали това поле за изява със своите 66,2%.

Въпреки това броят на цветнокожите жени режисирали филми на „Нетфликс“ е почти утроен - 6,2% срещу 2,2%. При сериалите обаче „Нетфликс“ отстъпва пред индустрията - 5,9% от режисьорите са цветнокожи жени, докато за цялата индустрия числото е 7,1%.

Сред най-слабо представените общности в кино индустрията са и хората с увреждания (27% от американското обществото), латиноамериканците (около 12% от американското обществото) и ЛГБТ общността.

Инвестиция за 100 милиона долара

Компанията, в лицето на изпълнителния директор на „Нетфликс“ - Тед Сарандос, обяви създаването на „Нетфликс Фонд за творчески капитал“, чрез който през следващите пет години ще се инвестират 100 милиона долара в организации, които помагат на недостатъчно представените общности в телевизията и киното. "Нетфликс" също се ангажира да публикува актуализация на проучването за разнообразието на всеки две години до 2026 година.

В интервю за CNBC Сарандос говори именно за това колко е важно общността да се припознае в даден герой: „Мисля, че хората могат да се свържат (емоционално) с дадено съдържание, със страхотен филм или страхотен сериал, когато виждат нещо от себе си в него“, когато филмът или сериалът отразява житейския им опит.

Рийд Хейстингс, основател и съизпълнителен директор на "Нетфликс"
Снимка: Getty Images

През юни миналата година „Нетфликс“ се ангажира да инвестира 100 милиона долара за подкрепа на цветнокожите общности, като вложи 2% от своите парични средства във финансови институции, обслужващи общности с ниски и средни доходи.

Основателят и съизпълнителен директор на платформата - Рийд Хейстингс, също пое личен ангажимент към разнообразието в съдържанието на „Нетфликс“. През юни Хейстингс и съпругата му дариха 120 милиона долара на историческите черни колежи и университети.