• Ново проучване, поръчано от "Монделийз Интернешънъл", производител на шоколадите Milka, разкрива, че 47% от анкетираните българи смятат, че ако не проявяваме повече нежност днес, то това ще има отражение върху бъдещите поколения
  • 66% от българите в анкетата споделят, че им липсва нежно отношение в сравнение с времето, когато са били деца
  • 14% признават, че не проявяват нежност, тъй като не са били възпитавани в това
  • Брандът Milka насърчава малките жестове на нежност, за да покаже смисъла и положителното въздействие, което нежността може да окаже върху хората и обществото

Ново изследване*, публикувано у нас, разкрива, че изглежда сме загубили нежната си страна, тъй като 61% от анкетираните европейци смятат, че светът около тях е бил по-нежен, когато са били деца. Тази липса на нежност кара близо 4-ма от 10-ма от всички участници в проучването да се чувстват самотни, а 26% да изпитват безпокойство. Необходимостта от повече нежност и добро отношение е допълнително акцентирана, тъй като 37% от запитаните в отделните страни, вярват, че свят без нежност би имал последици за бъдещите поколения, а 32% споделят, че това ще се отрази негативно и на света като цяло.

В проучването, което включва 20 000 анкетирани (18+) от 10 различни страни, включително и България, е поръчано от Монделийз Интернешънъл, производител на шоколадите Milka, за да изследва значението, което нежността оказва върху човешката природа. Основан през 1901 г., брандът Milka е създаден именно в момент на нежен жест, когато изобретателят Филип Сушард търси да закупи шоколад за болната си майка, за да я накара да се почувства по-добре. След двучасово лутане, той най-накрая успява да намери, макар и да му струва цяло състояние. Това му се сторило изключително несправедливо, тъй като той вярвал, че шоколадът трябва да е достъпен за всички, за да носи наслада на всеки, който пожелае. Именно тогава Филип Сушард решава да стартира производството на собствен шоколад с обещанието, че той ще бъде достъпен за хората. Днес, 120 години по-късно, Milka продължава да бъде  нежно топящият се шоколад, насърчаващ всички към мили жестове в ежедневието и вдъхновяващ хората да проявяват повече доброта, като ни напомня колко добър е вкусът на нежността.

Въпреки че данните показват, че нежността е поведение, което носи комфорт на мнозина, някои от нас изглежда изпитват липса на нежност. Макар и тревожно, почти 1 на всеки 5 от анкетираните (17%) в България заявява, че не вярва в доброто у другите, а 61% смятат, че светът сега е по-малко нежно място, отколкото когато са били деца.

Какво мисли българинът за нежността?

56% от анкетираните българи вярват, че мислим твърде много за себе си, за да бъдем нежни към другите, а 43% смятат, че забързани в ежедневието си, нямаме достатъчно време, за да покажем това поведение. Близо 14% дори заявяват, че не са били отгледани и възпитавани да бъдат нежни.

Николас Кристакис, професор по социални и естествени науки в Йейлския университет коментира изводите от проучването: „Нежността улавя нещо основно за човешкия опит, нещо вродено, а именно способността ни за любов, доброта и приятелство. Тя обхваща няколко дълбоки човешки качества, включително съпричастност и състрадание от проявата на щедрост към някого или моментите, когато сте слушател. Повечето хора осъзнават, че ежедневието ни е по-добро, когато проявяваме нежност към другите. Доколкото хората в сложните съвременни общества всъщност полагат усилия да бъдат нежни един към друг, действайки алтруистично, изследването показва, че това може да спомогне за обвързването на хората и да донесе само ползи за обществото."

И допълва: „Липсата на комуникация лице в лице може да затрудни това поведение, поради което ние наблюдаваме липса на нежност и емпатия в социалните медии. Затова е важно да полагаме усилия и онлайн, може би още по-големи, предвид това каква голяма част от нашия живот са социалните медии."

Именно тези предизвикателства се очертават в изследването, като 6 от 10 от респондентите изпитват или са свидетели на не до там нежно поведение в социалните медии, а 42% са свидетели на липса на такова между непознати.

Пандемията също е повлияла на проявите на нежност, като 42% вярват, че светът проявява липса на нежност след появата на коронавирус, а 2 на 10 смятат, че вирусът е направил обществото по-малко грижовно. Въпреки това, 28% от анкетираните в изследването са споделили, че в този период хората са мислили повече за своето семейство и другите около тях.

Обнадеждаваща тенденция е, че все по-често се предпочита проявявата на нежност към другите, отколкото към самите нас. 66% от анкетираните българи признават, че са най-нежни към децата си, а 62% най-вече към партньорите си. Сред най-често изразяваните признаци на нежност са грижата, моментите на изслушване и насърчаване, даването на съвет, като 42% от българите в анкетата споделят, че проявяват нежност, за да накарат другите да се чувстват по-добре, докато за голям процент от тях (70%) да показват нежност ги прави щастливи.

Въпреки че българите предпочитат да проявяват нежност, те също се радват да получават подобно отношение - близо половината от анкетираните са отговорили, че подобно добро отношение ги е накарало да почувстват подкрепа, а 55% са споделили, че се чувстват оценени, когато към тях е проявен жест на нежност.

Професор Кристакис заключва: „Когато постъпвате любезно с непознати, които са ваши съграждани, особено когато това е неочаквано или изненадващо и вдъхновено от истинско чувство на симпатия, това помага да се създадат чувства на съпричастност. Хората искат да получат, но - още повече - хората искат да дадат нежност, тъй като осъзнават, че колкото по-нежни са към другите, включително не само семейството си, но и към останалите около тях, толкова по-добър може да бъде светът. "

Нежността е поведение, което искаме да виждаме все повече около нас. 69% от анкетираните българи вярват, че нежността води до едно по-щастливо общество. Над 50% (55%) казват, че повече нежност означава по-добро психично благосъстояние за всички. Въпреки че данните показват, че наблюдаваме средно четири нежни акта на седмица – мили съобщения, проява на любов, прегръдка и целувка, изглежда, че все още има място за повече грижа, честност и прошка, които биха утвърдили вярването, че светът може да бъде едно по-нежно място, според респондентите.

Лилия Борисова, търговски директор на Монделийз в България: „Milka вярва, че както в живота, така и в шоколада нежният вкус има значение. Ето защо сме развълнувани да стартираме кампанията „Вкусът на нежността“ през 2021 г., с която искаме да вдъхновим повече моменти на нежност около нас. Като част от тази кампания ще стартираме лимитирана серия „Нежни послания“, приканвайки хората да създават свои собствени такива, както в реалния живот, така и онлайн. Нашите изследвания показват, че нежността има своята огромна роля за обществото, предвид и годината, която имахме, и само едно малко действие на нежност всеки ден може да промени света към по-добро. Присъединете се към нас и направете 2021 най-нежната година досега!"

Последвайте Milka в социалните мрежи, за да научите повече:

Facebook: https://www.facebook.com/milka.bg

Instagram: https://www.instagram.com/milka.bg/

За "Монделийз Интернешънъл":

Монделийз Интернешънъл (регистрирана на NASDAQ: MDLZ) дава възможност на хората да хапват правилно в повече от 150 държави в целия свят. С нетни приходи от приблизително 26 милиарда долара през 2019, Монделийз управлява бъдещето на продуктите за похапване с емблематични глобални и местни марки като бисквити OREO, belVita и LU; шоколадите Cadbury Dairy Milk, Milka и Toblerone; бонбоните Sour Patch Kids и дъвките Halls и Trident. Компанията е горд член на Standard and Poor’s 500, NASDAQ 100 и Dow Jones индекс за устойчивост.
Посетете: www.mondelezinternational.com или следвайте компанията в Twitter: www.twitter.com/MDLZ.

*Проучването е проведено в периода 12 октомври - 6 ноември 2020 г. от OnePoll за Milka, с представителна извадка от 20 000 участници на възраст 18+ в страните България, Австрия, Франция, Германия, Русия, Полша, Испания, Нидерландия, Румъния и Сърбия. В България са анкетирани 2000 пълнолетни.