“Имало едно време...” така започват приказките. Съвременната история, която ще ви разкажем, е свързана с една идея, превърната в реалност. Съдбата обича смелите – Карел Роел е един от тях. Преди три години, той се установява в България с една мечта, за времето амбициозна, но която е доказателство, че желанията се сбъдват, когато ги развиваме с вяра и много, много работа.

Тя е повече от бира – тя е ключ към свят, изпълнен с различни вкусове, приятни изживявания и не на последно място философия, която по свой начин разнообразява сивото ежедневие. “БЯЛ ЩЪРК” отваря вратите на измерение, където цари жизненост, свобода и радост от живота. Там тя обединява хора от различни хоризонти, които намират общ език благодарение на нея.

Срещнахме се с Карел една сутрин и осъществихме полет над гнездото на “БЯЛ ЩЪРК”, преразглеждайки някои основни факти за нея и откривайки нови, вълнуващи неща, свързани с нейното светло бъдеще.

“След като осъществихме задълбочено проучване на пазара, осъзнахме, че съществува ниша, която предстоеше да се развива. Възползвахме се от момента, за да предприемем голямата крачка. Да, на времето имаше домашни производители, но не и предприемачи, заемайки се със задачата да разпространяват подобно пиво. Това, което харесвам в крафт бирата е, че тя е индивидуалност при вкусовете, органична е, и с всяка рецепта може да се постигне уникален вкус”, споделя Карел.

С появата на “БЯЛ ЩЪРК”, пазарът на бутиковата бира у нас се отвори. Малко след се появиха “Гларус” и “Диво пиво”. Предстои да видим други брандове, които ще навлязат на българския пазар, всяка със собствен вкус, но “БЯЛ ЩЪРК” е първата, представила у нас, че бирата може да бъде много повече от просто свежа напитка.

“Закупихме бранда “БЯЛ ЩЪРК” и започнахме да експериментираме различни вкусове, докато не създадем идеалния. Това, което харесвам най-много в така наречената бутикова бира, е полето за изява – възможностите да експериментираме - свободата да се отличаваме от останалите. Други нейни качества са това, че не е пастьоризирана, не е индустриален продукт и това че е органична”, допълва той.

“БЯЛ ЩЪРК” се различава със специфичните си вкусове. За разлика от останалите бири, тя се отличава и с присъщи за нея аромати. Истинско вкусово преживяване. Оригиналният вкус е по-сладък, той се постига благодарение на карамелния малц. От друга страна, синият лейбъл е по-ароматен, вкусът му е по-свеж и по-плодов благодарение на цитра хмела.

“Още в началото знаехме, че цитра ще се разпространи в бранша, за това го използваме за един от основните ни вкусове. Днес до такава степен е популярен, че е изключително сложно да се намери на европейския пазар.”

Истина е. Признавам, че в началото бях предубедена – ставаше въпрос за бира - напитка, която принципно не консумирам. Мислех си, че от нея се дебелее и т.н. Грешах. С първата глътка усетих вкуса й, който е изключително фин и богат на аромати. След това говорейки си с Карел, разбрах, че според него от нея не се пълнее, за разлика от виното. Оттогава “БЯЛ ЩЪРК” се превърна в мой фаворит, който не само се вписва добре в нощния живот, но и с кулинарията – неслучайно марката е позиционирана в едни от най-добрите ресторанти.

“Най-важното е потребителят да е доволен и да я опита отново. Това се отнася за всичко – виното се пие за удоволствие, така е и с храната, следователно с бирата е същото.”

В интерес на истината тази бира се пие наистина за наслада. Със своите дизайн, аромат и вкусове тя придава нов смисъл и идентичност на този тип питие, които с времето бяха вулгаризирани от масовото потребление.

“БЯЛ ЩЪРК е не просто бира, тя обединява най-различни хора, създава общество, което поддържа нейния дух и изгражда нейната история. Говорим за изживяване, което предразполага за един определен начин на живот – съвременен лайфстайл”, обобщава Карел.

С времето и след многобройни разговори, осъзнавам, че тя основава нео-култура на бирата. Интересен е и символът, който я определя - щъркел (оттам произлиза и името й). Както знаем, това красиво създание идва и си отива всяка година и с него отбелязваме началото на пролетта – едно ново начало. Промяна, която е сигурна, достоверна. Зад името се крият много мисъл и послания за живота. Редовно във Facebook страницата на “БЯЛ ЩЪРК” се натъкваме на интересни статуси, които разкриват малко по малко за белия щъркел. Но кой е той? Или тя?

“Шъркелът е приказно същество. За мен то е андрогенно. Символ на началото и края... Миналата седмица бях в Турция и небето бе изпълнено с щъркели, който прелитаха над нас - красота”, споделя Карел.

Щъркелът е митично създание с грация и сила. Няма символ, който би могъл да изобразява така добре “БЯЛ ЩЪРК”. Говорейки за емблема и дизайн, екипът на марката винаги се стреми да предоставя най-доброто на своите клиенти. Водени от силното си чувство за естетика и вкус, те търсят и намират начини да изненадват приятно своите последователи, поддържайки духа на крафт бирата жив.

“Скоро емблемата на “БЯЛ ЩЪРК” ще претърпи редизайн със съдействието на български таланти, като Йордан Панков, който е изключителен художник. Крафт бирата ни обединява музика, арт и пиво – истинско триединство.”

Като жена се учудих сама от себе си как бирата, считана за мъжка напитка, би могла да харесва толкова много на жените. Стигнах до извода, че има истинско разминаване в разбиранията на пивото. Една бутилка бира съдържа много по-малко калории от колкото една чаша бяло вино и също така процентът алкохол е по-нисък. Жените през лятото пият предимно бяло вино или розе, а през зимата червено вино.

"Когато разработвахме първите вкусове на “БЯЛ ЩЪРК”, решихме един от двата вкуса да бъде “по-женствен”, за това синият щъркел е много по-плодов, свеж и ароматен."

БЯЛ ЩЪРК” е един достъпен луксозен продукт, чиято цена на моменти изглежда символична, предвид всичко, което тя ни носи. Това не е някоя индустриална бира, която можем да видим в хладилника на кварталния магазин за алкохол. За нея се използват от три до четири пъти повече състваки, отделя се необходимото време, за да постигне най-доброто качество. За един вкус се осъществяват десетки проби – днес, “БЯЛ ЩЪРК” и KABINET са на шестата проба и все още търсят точната рецепта. Процесът може да бъде сравнително дълъг, но всеки един от тях дава най-доброто от себе си за постигането на правилния продукт – този, който не само отговаря на техните принципи и виждания, но и на тези на потребителите. Факт, когато искаме една идея да стане добре, необходимо е време, за да се развие.

“Гордеем се с всичко, което правим и го осъществяваме с голямо желание, работа и вяра”, споделя Карел.

Днес, “БЯЛ ЩЪРК” е име в бирената крафт индустрия. С всеки следващ сезон тя разпространява по картата - миналият декември брандът се установи в Пловдив, след това в Стара Загора, Велико Търново, Варна, Бургас, а сега се запътва към Плевен. По време на срещата ни с Карел разбрахме, че в края на 2015 година ще има два нови вкуса, които ще допълнят портфолиото на “БЯЛ ЩЪРК”, както и нова зимна бира със сръбската марка KABINET.

За тези, които все още не са изживели приключението “БЯЛ ЩЪРК” - никога не е късно. На 20 юни, в София, ще се състои събитието “БЯЛ ЩЪРК, БЯЛА НОЩ” (White stork, white night), на което ще бъде представена за първи път наливната бира на марката в столичните заведения KANALL, Tell me BAR и в ДОМА Арт Фест Нордика. Не сте в София? Мероприятието ще се проведе и в Пловдив в клуб “Грамофон” и “Котка и мишка”, както и в Стара Загора “Джаз бара”, “Барбоса” (Бургас) и “Кубо” (Варна). Ще се видим там!

N.B. A за големите любители на бирата, които искат да я имат и вкъщи, всички те могат да си я закупят от верига магазини CASAVINO и други специализирани бирени магазини в столицата