Сицилия е място, на което дори да не сме били, винаги предизвиква размечтани погледи и по тялото минават топлите тръпки на средиземноморския бриз и романтиката. Елизабет Тейлър и Ричард Бъртън, София Лорен и Марчело Мастрояни, Труман Капоти, Франсис Форд Копола са само част от звездите, попадали в плен на острова.

Антония (л) и Вержиния (д)

Днес обаче ще ви разкажем за Агата, която е родена там. Това е името на български бранд за диадеми. Създаден е от Антония Иванова, а по-късно към нея се присъединява и Вержиния Димитрова. Двете момичета се запознават в Италия. 

Антония прекарва детството си на остров Сицилия. Там се ражда „Агата“, бранд, който черпи вдъхновение от сицилианската атмосфера, съчетаваща италианските традиции и българските корени, подчертаващи фигурата на жената, като майка, баба и дъщеря. Диадемите, които правят Антония и Вержиния, за свързани с историите на тези жени. За всяка история има диадема, защото момичетата вярват, че са създали бранд, който предлага взаимно разбиране, съпрпичастност и топлина. А част от печалбата им ще бъде дарявана за инициативи, които подкрепят жените, борещи се с рака на гърдата.

Представете се на кратко, момичета.
Антония: Казвам се Антония Иванова, родена съм в София, но прекарвам голяма част от живота си в Италия. Там завърих висшето си образование и от дете периодично живея ту в хотичния и изпълнен с история Рим, ту в топла Сицилия. Топла дори в метафоричния смисъл на думата. Свързана съм и с двете култури, това в никакъв случай не ме прави по-малко българка или повече италианка, дори бих казала, че българското в мен надделява. Предприемаческият дух и позитивната нагласа вярвам са типична черна за нас българите. Често ме питат каква е тази "религиозна" нотка в името и в историята на бранда, как така нещо толкова комерсиално като аксесоарите за коса може да бъде обърнато към духовния свят, а не към материалното. Позиционирахме бранда ни отвъд материалното, колкото и странно да звучи. А вдъхновението е просто съвкупност от житейска история и ценности, на които се базира "Агата" като бранд.

Тази насоченост към вярата, за която споменах по-горе, не се появява по случайност при мен. В семейството ми винаги сме споделяли идеята, че вярата всъщност е умение. Вярата е любов, към света изобщо. Към заобикалящите ни хора, среда, работа, вид полезност. Идеята е да бъдеш полезен. Мисля умението да заобичаш света около теб и в теб е в крайна сметка най-важното нещо за човек. И най-вече да успееш да облагородиш. Баща ми е преводач на двама папи, Йоан Павел II и Папа Франциск и всъщност на практика винаги съм била заобиколена от среда на контрасти. Затова пък може би в мен се отприщи желанието да творя и търся себе си.

Завърших международни отношения и политика в Милано, но в началото на COVID кризата реших, че нещото от което имам нужда, е да направя ежедневието си една идея по-красиво. Оттам се роди и идеята за "Агата", която с времето изгради лика си, именно под влияние на по-горе споменатите факти.

Снимка: Личен архив

Вержиния: Казвам се Вержиния Козарова. В последните шест години активно се занимавам с маркетинг и реклама в различни компании, но в последната година имам най-важната професия от всички - професия майка. За нея няма почивен ден, възможност да се откъснеш, наспиш и разнообразиш. Това може би беше и нещото, което ме мотивира да развием бранда "Агата", който има за цел да накара жените да се чувстват красиви, да изтъкне силата и борбеността на жената във всяка една ситуация.

Също като Антония, завърших висшето си образование степен магистър по Корпоративни комуникации и ПР в Милано. Двете бързо намерихме сходни интереси - мода, пътувания. Всеки уикенд намирахме време да обикаляме красиви места из Италия, от които да черпим вдъхновение, а инстаграм профилите ни бяха пълни със снимки, на които позирахме като моделки. Университетът - Католическият университет на Пресветото сърце, най-големият частен университет в Европа, за хората, които не са го посещавали, е свещено място, бивш манастир. Тук целта ми е да направя препратка и към вярата, за която Антония спомена по-горе. Интересите ми винаги са били насочени към пътуванията и запознанствата с различни култури. Страст са ми високите скорости, коли и мотори. Тренирала съм около 12 години салса и 3 години народни танци. Сега живея в България, но със съпруга ми винаги намираме начин да "прескочим" до любимата Италия, която всъщност е и държавата, в която казах моето "ДА" преди години.

Защо се спряхте на диадемата като аксесоар?
Аксесоарът за коса, в случая диадемата, е като вечен мост между миналото и бъдещето. Създаден, за да подчертае личността на съвременната жена. Диадемата се превръща в корона на силната, но уязвима, погълната от ежедневието жена, в борбата за постигане на целите си, но никога не и пренебрегвайки вътрешния си свят и мечтите си.

Снимка: Личен архив

Брандът елегантно съчетава чувствеността със самоуверената женственост: начинът на живот на гордите жени, изградили топла атмосфера на сплотеност с приятелите, семейството и общността, в които те играят главната роля. Изграждайки това носталгично, типично средиземноморско усещане за женственост, „Агата“ ви пренася в един нов и различен свят на красота. Брандът фокусира вниманието на клиента върху изцяло ръчната изработка на продукта и подчертава важността на занаятчийството. Диадемите са в ограничено количество и биват изработвани персонално за крайния клиент. Дори повечето от диадемите носят имената на своите притежателки.

Снимка: Личен архив

А коя е Агата?
Агата била красива девойка от богат, благороднически род, решена да се посвети на Бог. Управителят на Катания, Сицилия се влюбил в нея и опитал да я съблазни, но след като не успял, наредил да я затворят и измъчват. Това не сломило девойката, само разпалило яростта на мъчителя и той наредил да изтръгнат гърдите й. Тя е символ на женската природа и на животът. Същата нощ Катания била ръзтърсена от земетресение. Година след екзекуцията на Агата, вулканът Етна изригнал и всички мислели, че са обречени. Хората изнесли покривалото, закривало тялото на Агата и Етна утихнал. Оттогава Агата е покровителка на Катания и закрилница на жените с рак на гърдата.

В България името „Агата“ се свърза с царицата, спътница на цар Самуил. Две жени, сдобили се с ореола на женското достойнство и красота. Това ни подтикна да вземем решението, че част от печалбата ни ще бъде дарявана за инициативи с цел подкрепа на жените, борещи се с рака на гърдата. Силно се надяваме с времето да успеем да се превърнем в бранд с кауза и да бъдем полезни не само разказвайки историите на тези жени, но и подкрепяйки подобни инициативи.

Снимка: Личен архив

Какви са предизвикателствата при изработката на диадеми?

Предизвикателствата, като при всеки нов стартиращ бизнес, са много сходни. Позиционирахме се на българският пазар през май 2020 г. Период на пандемия и различни приоритети, които обаче ни накараха да мислим различно и да търсим нещо иновативно, което в най-кратък срок от време да позиционираме на онлайн пазара и нещо, което пък лесно да се впише във все по-дигитализираното и тенденциозно ежедневие. Оттогава продаваме аксесорите ни във Фейсбук и Инстаграм. Главната идея на бранда е разработването на storytelling платформа, като към момента използваме Инстаграм за тази цел. Искахме аксесоарът за коса да бъде допълнение към история разказана от притежателката му.

Вие самите какви аксесоари за коса предпочитате?
Антония: Аз съм по-скоро спортен тип, елегантното обикновено е за специални случаи. В ежедневието си се нося спортно, но тук ще издам една тайна. Още от стартирането на бранда подготвяме идея за диадема, която може да пасне на кайтсърфистка. Все още не сме осъществили този ни проект, но в най-скоро време подготвяме колекции за майки и техните момичета, както и за жените, любители на спорта. Естествено в случая удобството и комфорта ще надделеят над изискания дизайн, но пък нали това нашата идея.

Вержиния: Аз от друга страна съм от елегантния тип. Хаха, противоположностите се привличат. Спортно слагам в много редки случаи, макар и напоследък да ми се случва често покрай разходките с количка. Хората обикновено ме запомнят с високите токчета и стройната фигура. Обичам да имам поводи да се обличам елегантно и да се чувствам жена. Нямам търпение да покажем моделите и за деца. Те със сигурност ще са най-често ползваните от мен и дъщеря ми.

Снимка: Личен архив

Кой ви е любимият аксесоар за коса?
Тук, мисля, сме единодушни. Определено диадемата! Във всички нейни форми.

За всякакви случаи ли са подходящи диадемите?
Както споменахме по-горе подготвяме диадеми за жените любители на спорта, за майките и тяхното изпълнено с грижи ежедневие, за красивите им момичета и разбира се, за специални поводи. Диадемата е едно красиво допълнение към всеки един аутфит, било то по-ежедневен или елегантен, важно е как се чувстваш с нея.

В момента има ли тренд (перли, с възли, изчистени)?
Нашите клиентки имат разнообразни вдъхновения, които, разбира се, са почерпени от трендовете в момента. Всички изброени модели присъстват при нас и сме отворени за ексцентрични до спортни попълнения, които да пасват на всяка една жена и нейния начин на живот.

Какви цветове са модерни сега? А какви се търсят?
В продължение на повече от 20 години „Цветът на годината“ на Pantone оказва влияние върху разработването на продукти и решенията за закупуване в множество индустрии, включително модата, обзавеждането на дома и индустриалния дизайн, както и върху опаковките на продуктите и графичния дизайн и, разбира се, и при аксесоарите.

За да стигнат до избора всяка година, експертите по цветовете на Pantone от Pantone Color Institute анализират света, търсейки нови цветови влияния. Това може да включва развлекателната индустрия и филмите в продукция, пътуващи колекции на изкуството и нови художници, мода, всички области на дизайна, популярни дестинации за пътуване, както и нов начин на живот, стил на игра и социално-икономически условия. Влиянието може да произтича и от новите технологии, материали, текстури и ефекти, които оказват влияние върху цвета, съответните платформи за социални медии и дори предстоящите спортни събития, които привличат вниманието в цял свят.

PANTONE 17-5104 Ultimate Grey + PANTONE 13-0647, или казано на български жълтото и сивото, са най-модерните цветове през 2021 г. PANTONE ги определят като осветяващи - два независими цвята, които подчертават как различните елементи се обединяват, за да се поддържат един друг.

Модерни цветове за 2021 г. са и неутралните тонове, както и техните неонови близнаци, яркото розово и синьо също са изключително актуални. Розовото определено е любим цвт за аксесорите тази година и е един от най-търсените при нас.

Снимка: Личен архив