.

 
ladyzone.bg
18+
Вие трябва да сте поне на 18 години!
Достъпът до тази статия за лица под 18 год. е строго забранен.

Въведете нова парола!

В случай, че имате проблеми с регистрацията или с достъпа до вашия профил може да се свържете с нас на имейл webdesign@btv.bg. Ще се раздваме да ви помогнем.

Невалиден имейл!

За по-добра защита на вашите данни е необходим валиден имейл адрес. На въведения имейл ще получите линк за потвърждение.

За здрави кости

д-р Вергиния Николова | преди 6 години
Упражнения у дома
Снимка:Thinkstock/Getty Images
Млечни продукти, фитоестрогени, морски риби и физическа активност

В костната тъкан непрекъснато се редуват процеси на изграждане и разграждане. Този баланс се нарушава при спад на естрогените - хормони, които намаляват в периода на менопауза. В резултат на това плътността на костите намалява и те стават по-чупливи.

Здравината на костите може да се поддържа чрез приема на фитоестрогени (растителни съставки с естрогеноподобно биологично действие). 

Храните, богато на фитоестрогени са: 

- Соя и соеви продукти - гранулати, соево мляко, соеви кълнове. 

- Бобови растения - зрял боб, леща, бакла, нахут, зелен фасул.

- Семена - ленено семе, слънчогледови семки.

- Зърнени храни - пшеничен зародиш, овесени ядки, ръжен хляб, ориз, жито.

- Плодове - череши, круши, ябълки, костилкови плодове, ягоди, малини, шипки, боровинки.

- Зеленчуци - лук, чесън, копър, моркови.

При съставяне на дневен хранителен режим добре е да се включи

по един млечен продукт на всяко хранене, заради съдържанието на калций. 

Ако не можете да приема необходимия калций с храната (мляко, сирене), необходимо е да приемате витамин D допълнително. Той играе основна роля за нормалното оползотворяване на калция в организма.

Богати на витамин D са морските риби (скумрия, херинга сардина),

а също краве масло, яйчен жълтък, черен дроб. Дневните нужди за възрастни хора е около 100 Е.

Редовни упражнения и спортуване предпазват от счупване на костите,

защото те увеличават не само мускулната сила, но осигуряват храненето на костната тъкан и подобряват координацията на движенията. По този начин предпазват от опасно падане. 

Дали имате увеличен риск от разрехавяване на костната структура, т.е. от остеопороза, може да се ориентирате с теста по-долу: 

В риск ли сте за остеопороза

1. Някой от вашите родители чупил ли си е бедрената кост?

2. Чупили ли сте си някога кост при минимална травма?

3. Вземали ли сте кортикостероиди (кортизон, преднизолон) за повече от три месеца? 

4. Ръстът ви намалял ли е с повече от 3 см?

5. Ако сте в менопауза, настъпила ли е тя преди 45 годишна възраст?

6. Имали ли сте период на прекъсване на менструацията за повече от 12 месеца (освен бременност)?

Положителните отговор на тези въпроси насочват за остеопороза, но не означава, че това е сигурна диагноза. Затова направете консултация с лекар, за да ви измерят костната плътност с апарат остеоденситометър. Изследването е безболезнено и бързо. Измерва се костната плътност на пета, на китка или на кръста.

Коментар:
Изпрати
коментари: 0
  • Първо най-новите
  • Първо най-старите
Спазвате ли диета в момента?