.

 
ladyzone.bg
18+
Вие трябва да сте поне на 18 години!
Достъпът до тази статия за лица под 18 год. е строго забранен.

Въведете нова парола!

В случай, че имате проблеми с регистрацията или с достъпа до вашия профил може да се свържете с нас на имейл webdesign@btv.bg. Ще се раздваме да ви помогнем.

Невалиден имейл!

За по-добра защита на вашите данни е необходим валиден имейл адрес. На въведения имейл ще получите линк за потвърждение.

Дишаме ли здравословно

| преди 7 години
Дишаме ли здравословно
Снимка:sxc.hu
Упражнения за контролиране на дишането

Естественото дишане на децата, е коремното дишане. При него диафрагмата се спуска надолу при вдишване, за да се изпълнят белите дробове с въздух, а при издишване диафрагмата се повдига, за да се изхвърли „мръсният” въздух от тях. Независимо от това, почти всички дишаме гръдно, а при него участват само горните дялове на дробовете ни. Това преминаване от коремно към гръдно дишане става постепенно и несъзнателно през годините.

Коремното дишане се затруднява от продължително седене и стегнати дрехи

в кръста, каквито носят хората и от двата пола. Постепенно човек без да обръща внимание върху себе си започва да диша бързо и повърхностно с честота около 14-18 пъти в минута.

Направете си сами тест, дали дишате повърхностно

Издишайте с отворена уста. Свийте устни и издухайте колкото може още. Целият допълнително-издишан обем, е застоялият въздух във вашите дробове, който стои там безполезен. Когато спортувате или излизате в планина, където въздухът е разреден, там вече дишате с пълни гърди, т.е. с пълния дихателен капацитет.

Практикуващите йога, познават възможността за контрол на дишането  чрез различни упражнения, нар. пранаяма, които въздействат върху целия организъм. Ето едно от тях, което може да правите 2-3 пъти през деня.

Упражнение за коремно дишане

Гръбнакът при дихателните упражнения е възможно по-изправен. Лявата ръка се поставя върху слънчевия сплит. Дясната - под нея. Следва бавно и дълбоко вдишване, задържане на дишането и отново бавно издишване. Разликата му от гръдното дишане е, че в тласъка за изкарване на въздуха навън участват и коремните мускули. Съкращението им и движението на диафрагмата променят налягането в корема, което се отразява на кръвния ток в големите кръвоносни съдове и на чревната перисталтика.

С преминаване към коремно дишане се подобряват белодробни хронични заболявания

Бавното и дълбоко коремно дишане е по-ефективно, защото въздухът има време да се разпространи и да достигне до най-малките структури на белия дроб - алвеолите, да се задържи там, да се оползотвори от организма и едва тогава да се изхвърли, т.е. да се издиша. От чистия въздух ние получаваме не само нужния кислород, но и жизнена сила, която древните индуси наричат прана, но само при бавно и дълбоко дишане, пресният въздух има възможността да замени стария. Повече упражнения за контролиране на дишането може да прочетете в Енциклопедия за здраве "ДАР" на Алексей Скворцов.

За бронхиалната астма, едно от тежките заболявания на дихателната система, вижте интервюто с алерголога доц. д-р Тодор Попов във "Видео по темата".

Коментар:
Изпрати
коментари: 0
  • Първо най-новите
  • Първо най-старите
Какви оценки получава(х)те в училище?