Случвало ли ви се е точно, когато решите да започнете здравословен хранителен режим, неволята да ви направи жертва на независещи от вас външни фактори. Те оказват влияние върху вас и добрите ви намерения. Проблемът има своето решение. Да запазите контрол над избора си на добра и качествена храна е напълно възможно.

Изброяваме пет фактора от заобикалящата ни среда, които оказват влияние на начина ни хранене могат да повлияят на лошия ни избор, както и съвети как да устоим и да запазим здравословните си хранителни навици въпреки тяхното негативно влияние:

#1 Времето (кога ядем)

На всички ни е ясно, че изкушението от нездравословни храни ни дебне почти от всяко ъгълче и по всяко време. Под формата на съблазнителни пици, сандвичи или сладкиши, такива продукти се предлагат едва ли не навсякъде – бензиностанции, стадиони, в парка, в училище или в офиса. Ако работите или ходите на училище в район, който не разполага с много други възможности за избор, освен с бърз бурито или чийзбургер, по-вероятно е да посегнете именно към тях, отколкото да губите време в търсене на заведение за здравословно хранене.

Дейвид Нийл, професор по психология в Университета на Южна Калифорния, казва: "Понякога волята и добрите намерения не са достатъчни, и ние лесно попадаме в капана на изкушението, вместо да се постараем да изградим стабилен самоконтрол.”
Изследователи твърдят още, че дори и да не сме гладни, попадайки в среда с лакомства и изкушения, ние сме склонни на посегнем към първото, което се е изпречило пред погледа ни, а не към петото например. Ето защо разковничето в случая е самоконтролът и психологическата нагласа.

#2 Начинът (как ядем)

Знаете ли, че и приборите оказват значение върху здравословния ни начин на хранене?
Проучване доказва, че ако се храним с вилица или лъжица с 20% по-големи от стандартния размер, ядем по-малко. Обяснението е, че по-големият прибор ни помага по-бързо да се наситим. От друга страна, ако искаме да отслабнем, експертите съветват да слагаме по-малки порции в чиниите си. Доказано е, че човек се чувства напълно заситен, след като види празна чинията си. Т.е. колкото повече храна има в нея, толкова повече ще ядем и обратното.

#3 Антуражът (с кого ядем)

Доказано е, че хранителните навици се изграждат най-вече на базата на това какво ядат хората, които са от най-близкото ни обкръжение – семейство, приятели, колеги и т.н.
На първо място основна роля, разбира се, играе семейството. То дава старт и насока в избора ни на любими храни и меню. Изгражда вкусовите ни предпочитания и култура на храненето. Изследвания в тази насока твърдят, че социалният натиск оказва изключително силно въздействие върху избора на един човек. Доказано е, че 75% от хората, оказали се под въздействието на социалната среда, избират, което са избрали другите, пренебрегвайки собствения си личен избор.

Най-добрият начин да противодействаме на тази сила, е да си направим личен план от ястия, които можем или не бива да консумираме. Ако нашият избор не съвпада с този на околните, няма нищо страшно в това да съобщим на приятелите си, че всеки си има вкусови предпочитания и право на личен избор. За да се предпазите от нездравословните изсушения върху масата пък, е достатъчно преди това да си хапнете нещо леко, за да не сте толкова гладни и за да не се поддадете лесно на изкушението.

#4 Рекламата и медиите

Има цял клон в психологията, който отделя специално внимание на рекламата и нейното психологическо и емоционално въздействие върху зрителя. Безспорен факт е, че телевизионните реклами на конкретни хранителни продукти увеличават значително консумацията им. А и честно да си признаем, едва ли има човек, който да не се е изкушил от съблазнително поднесената реклама на течен шоколад или пухкави вафли, и в резултат на това, да не е опитал от тях. Факт е, че рекламите оказват изключително въздействие върху нашето съзнание и сетива. От там ни гледат щастливи и усмихнати лица, повечето от тях на знаменитости, които ни убеждават с думи и настроение, че няма по-вълшебен вкус. Ярки цветове, фокусиране на лакомството в близък план и др. са част от триковете, които рекламата използва в опитите си да съблазни зрителите.

За да не се поддадем на изкушението, психолозите съветват просто да сменим канала или пък да си дадем ясна сметка, че за да изглежда така съблазнително един шоколад по телевизията, значи са използвани всевъзможни трикове и фотошоп манипулации.

#5 Супермаркета

Не по-малко изкушаващо въздействие и влияние върху нашия избор оказва и супермаркетът. И той, както и рекламата, си e изградил своите тънкости. Ясно е, че сред най-търсените продукти в магазина са яйцата, млякото, и хлябът. Тъкмо поради това те биват поставяни стратегически на по-задни позиции, за да може клиентът, докато стигне до тях, да премине през други изкушения, не толкова от първа необходимост. Друг трик на търговците е да поставят на по-високите рафтове по-скъпите стоки, за да хващат вниманието. По-евтините обикновено стоят на по-ниските рафтове, където клиентите спират погледите си по-нарядко.

За да устоим на изкушенията, дебнещи ни в супермаркета, най-добре е да си съставим предварително списък с най-необходимите продукти и да го следваме неотклонно. Друг съвет на психолозите е, преди да тръгнем към супермаркета, е да настроим съзнанието си единствено на вълна здравословни и пълноценни храни. Така те сами ще ни намерят.