Здравейте, скъпи читатели!

Надявам се, че вече ви спечелих като такива ...:)
Пак съм аз и танцуващите деца, но както вече казах в миналата ми статия, днес темата ще бъде друга.


Танцът и музиката в детската градина – имат ли място там ?!


Не само, че трябва да има музика и танци, но според мен това трябва да бъде задължително! Да, слава Богу - музиката е точно такава дейност в детските градини. Как и по какъв начин трябва тя да бъде преподавана е отделна тема на разговор, но аз лично обещавам, че ще поискам компетентно мнение по въпроса от музикални педагози в детските заведения.

Далеч обаче не стои така въпросът с танците било то класически, модерни или латиноамерикански. Тази дейност се води като допълнителна педагогическа услуга, която по-нататък ще изписвам като ДПУ.

Дали трябва тя да бъде въведена като задължителна или трябва да остане свободно избираема? Спорен въпрос.

Деца от частна детска градина "Слънчогледи"

В някои частни детски градини това влиза като част от програмата на децата, като подходът на обучение там е според възрастта и възможностите на децата. Тъй като самото обучение по танци е задължително за абсолютно всички деца в частната градина, съответният педагог трябва да направи много прецизна схема на обучение и тя да съвпадне с възможностите на всички деца. Той е този, който преценява на каква възраст е подходящо въвеждането им в тази област. Всяка поета нова задача е допълнителна отговорност за децата!

Разбира се, в държавните градини методът на преподаване също се прави строго индивидуално от педагога за съответната група деца. Все пак да не забравяме, че в тези детски заведения тази дисциплина е ДПУ, която се заплаща допълнително от родителите и всяко дете идва по свое собствено желание.


По-голям процент от деца се записват в допълнителните дейности по свое желание и с голям ентусиазъм, казвам почти, защото съм срещала и такива, които са подтиквани и убеждавани от родителите си. Ще подчертая, че в това няма нищо лошо, защото много често децата не могат да преценят какво точно е тяхното желание - те просто искат всичко! :) Тогава е необходима намеса от страна на родителите и от наша на педагозите, това обаче се прави при деца, които не са ориентирани в коя дейност искат да бъдат, а имат силното желание да се пробват във всичко.

В практиката си съм виждала как родителите в случай, че имат финансовата възможност ги записват на три или четири дейности. С времето една по една дейностите отпадат,  докато остане само една или нито една :) Тук е моментът да кажа колко е важна помощта на педагога. Точният педагог трябва да може във всеки един момент да помогне на родителите със своя компетентен съвет. Да има необходимия опит и способност да го направи много внимателно и деликатно, като ги насочи към евентуално правилната дейност за тяхното дете и да сподели дали въобще е подходяща възрастта на малчугана за поемане на нови задачи и отговорности - тема, която ще засегнем следващия път.

За съжаление не във всички детски градини можем да разчитаме на компетентни и можещи педагози по тези дисциплини. Затова апелирам силно, много стриктно да бъдат наблюдавани и - подчертавам - избирани учителите! А това как става е една много, много интересна тема за разговор.

Кой избира и по какъв критерий се определят тези допълнителни педагогически услуги??? И това ще разгледаме като тема занапред :)


А вие скъпи родители, баби и всички, които се чувствате свързани и отговорни по някакъв начин с децата, не спирайте да търсите вашия учител за вашето съкровище!