Децата обичат да рисуват. Още от най-ранна възраст те имат афинитет към творчеството и най-вече рисуването върху стените, масата... а понякога и върху лист хартия. Какво знаем и какво не знаем за детските рисунки?

Едно знаем със сигурност – Трябва да вложим много въображение, когато се опитваме да разгадаем идеята на твореца. Интересен е фактът, че в съвременното изкуство понякога се налага да вложим същата доза въображение, но този път наблюдавайки картината на някой известен художник :)

В своето произведение на изкуството, детето влага своите мисли, чувства и опит. Можем да кажем, че рисуването е една от основните дейности на детето и то трудно би се въздържало да не измайстори някоя картина докато си стои, кротко чакайки вечерята, например. Самата аз помня, че рисувах, където сваря, стига да имах нужните материали... а основното, от което се нуждаех, беше химикалка или молив.

Интересът на детето към рисуването може да намалее след 14 годишна възраст и ако тогава не бъде поощрено с нужните часове, уроци, материали и добра мотивация, то ще се откаже от този така привлекателен за детството навик.

Вероятно сте чували доста теории за детската рисунка. Според едни детето рисува, това което знае (Хегел). Представители на Гещалт психологията смятат, че детето рисува онова, което вижда. Според Фройдизма – детето рисува онова, което чувства. Независимо как рисува детето, това е един своебобразен вид реч. Реч, която ние възрастните е добре да се научим да разбираме.

Детето стартира своята художествена „кариера” с автоматично безцелно драскане, в последствие то започва да копира движенията на ръцете на възрастния. Следващ етап е, когато то влага смисъл в рисунката, разбира я (назовава с имена различните елементи), независимо, че това, което е изобразено на нея са само драскулки. На определена възраст детето се опитва да копира други рисунки. След, което стига до етап на изобразяване на символи, рисуване на приказни герои и т.н.
Едва, когато порасне, започва да изучава пропорции, перспектива, съотношение между образите.

За да се разбере какво точно рисува детето, е добре да вникнем в особеностите на детската рисунка. Знаем, че при малките деца липсват някои подробности, пропорциите не са от особена важност, а също така те са много изобретателни в изобразяването на предмети. Често наблюдаваме, че човек е по-голям от къщата или пък стените на жилищата са прозрачни. Понякога децата изобразяват човек като карикатура - с несъразмерно голяма глава. Всички тези неща са нормални за детската рисунка. А разшифроването й ще ни помогне да разберем техните преживявания и мисли, защото това, което не могат да кажат с думи, го изобразяват в своите картини. Те са своеобразни невидими послания, които ни дават много информация, за състоянието на детето.

Основното изразно средство, с което детето си служи, е линията. Както казахме то обича да изобразява драскулки, които в по-напреднала възраст назовава и с имена. Според вида на тези драскулки може да преценим как се развива детето. Освен линията детето обича и цвета. Наблюдавайки изображенията в картината и цветовете, които са изпозлвани, може да разберем какво е емоционалното му състояние, какво харесва и какво не. Често избора на цветове говори за отношението на детето към даден обект. Светлите , красиви тонове са за тези, обекти и предмети, които децата харесват. Често „грозното” в детската рисунка се оцветява в тъмен цвят (непредпочитан от детето), а също така се пренебрегва и без старание.

Сигнал за нарушение в емоционалната сфера от развитието на детето е, когато започне да рисува трудна житейска ситуация от живота му или да изобразява сънищата си (страшните). Забелязвайки детските рисунки, анализирайки ги може да разберем много за децата, тяхното емоционално и психическо състояние. За тяхното развитие и способност да комуникират. Не бива да забравяме, че съдържанието на детската рисунка отразява това, което е значимо за децата.

Затова не пренебрегвайте поредното произведение, което детето ви прави, а внимателно се вгледайте и помислете – Какво ви казва то?

Автор: Таня Димитрова
Магистър по педагогика и семиотика на изобразителното изкуство


Материалът е предоставен от www.mamatatkoiaz.bg.