Талант, професионализъм, отдаденост и много жертви – така се успява в безмилостния свят на модата. Това е формулата на дизайнерката Невена Николова, която със своя безпогрешен нюх и абсолютна увереност в силата на дрехата налага своята марка NEVENA в една от световните модни столици – Лондон.

Николова печели доверието на холивудски звезди и кралски особи и неслучайно първата ни дама Десислава Радева също е пленена изцяло от нейната работа. Дело на дизайнерката са най-елегантните и впечатляващи тоалети, с които е блестяла президентшата досега, включително пред Елизабет II в Бъкингамския дворец и редом до кралица Рания ал-Абдула в Йордания.

Невена, какво е за вас работата с Деси Радева?
Удоволствие. Творческият процес протича винаги хармонично и с топлота, защото освен че се уважаваме на човешко ниво, наш общ интерес е да представим България максимално добре навсякъде по света. Радвам се, че го постигаме заедно.

Как протича създаването на една рокля за първата дама?
Много важно е да се изяснят параметрите на визитата или събитието. Правя тоалетите на всичките си клиенти с любов и внимание, но при Деси Радева се добавя тежестта и на държавния и национален аспект. Нашата цел е винаги всичко да е максимално адекватно на повода, функцията и да радва очите на всички.

Строгият дипломатичен тон не ограничава ли творческата ви свобода?
Напротив, рамките много повече предизвикват творческия ми порив. И е удоволствие да мога да разгърна мисълта си в различен протокол и тон. Като всеки нормален творец аз искам да правя винаги нови и различни неща и за мен винаги е много интересен аспектът на всяка нова и специфична тема.

Кои са най-взискателните ви клиенти?
Всички клиенти на NEVENA са взискателни, макар всеки от тях да го изразява по различен начин. Високият критерий в крайна сметка е това, което аз самата задавам, започвайки със себе си и стремейки се да създавам продукт с безапелационно качество.

Кралските особи по-изискващи ли са?
Не непременно. Винаги всичко се свежда до самия човек. Разбира се, те знаят, че са обект на наблюдение на милиони хора и натискът върху тях е постоянен и огромен. Все пак всеки от тях отиграва това по различен начин – вижте Меган Маркъл и Кейт Мидълтън, които печелят аудиторията с различно личностно, макар и еднакво протоколно поведение.

Труден ли беше пътят ви към успеха, към това да покорите една от световите модни столици – Лондон?
Винаги има трудности, особено ако успехът трябва да е дълготраен. Работя без да спирам от 18-годишна възраст, успоредно с всичките си образования. Животът и работата в чужбина не са новост за мен. Учила съм в Западен Берлин и съм завършила в Осло, но Лондон с неговата безумна динамика, безбрежна култура и ярка модерност, комбинирана с дълбоки традиции и класическа красота, е моето най-естествено място.

Колко често се прибирате в България?
Прибирам се периодично, защото искам да виждам семейството си, клиентите си и екипа си на живо. Освен това много бих искала да разширя производстовото си там, защото вярвам в таланта и сръчността на българските ръце. Искам да подчертая, че НЕ е въпрос на лесната или “евтина” работна ръка – ако исках това, щях да търся решения извън Европа. Вярата и връзката ми с родината ми е силна, още повече, че е моя мисия да допринеса за културата на България навън по света.

Как разбрахте, че модата е вашето призвание?
Красивите дрехи винаги са били неразривна част от моя живот. Родена съм в семейство на естети, където майка ми създаваше цветни чудеса в едни сиви времена. Израснала съм плътно до нея, помагайки й да шие дрехите ми от ранна детска възраст.

Какво ви вдъхновява и гледате ли на тоалетите си като на произведения на изкуството?
Вдъхновяват ме преди всичко хората, но и красивите тъкани. Това са и отправните точки на моята творческа работа. Дали тоалетите ми са произведения на изкуството не е много редно да кажа аз. Но това е коментарът на всички, които ги оценяват и им се наслаждават.

Как правилната дреха може да преобрази човек?
Правилната дреха може да преобрази човек изцяло – с правилните пропорция, цвят, нюанс и с правилния прочит на културата на човека, за когото е правена.

Коя е вашата най-голяма опора?
Майка ми. Тя е моят житейски и професионален учител, модна икона, образец за класа и красота. Нашите клиенти й се възхищават и радват от сърце. Тя е истински център и стожер на нашия свят и все така активна част в ежедневния бизнес.

Жестока ли е конкуренцията в модните среди?
Разбира се, а в Лондон тя е особено изострена. Всички марки от А до Я са тук, хората имат море от опции да избират всякакви дрехи. Трябва да си много твърд, много дисциплиниран и много добре подготвен, за да оцелееш в тази атмосфера.

Кои са най-силните ви черти, с които се откроявате в сферата?
Може би това, че съм наясно с абсолютно всички части на бизнеса – от творческата, през производствената, до маркетинговата. За разлика от други дизайнери, аз далеч не съм само визионер, а създавам и участвам във всеки етап на работата – така е изграден бизнес моделът ни от самото начало. Това обаче прави работният ми ден 18-часов – малцина дизайнери живеят така днес.

Каква е цената, която сте платили, за да сте авторитет?
Категорично е висока. Ако не си готов да жертваш спокойствие, личен комфорт, сън и време за човешка нормалност, няма смисъл и да започваш.

Самата вие как се обличате в ежедневието си?
Практично. Тъй като животът ми е безмилостно бърз и изисква максимална гъвквост, е от изключителна важност за мен да съм и удобно, освен красиво облечена, по всяко време на деня. Наблюдавана съм непрекъснато от всички, дори когато отивам за кафе или да си купя храна, и не мога да си позволя небрежност. Но така или иначе не обичам твърде видими марки, а винаги търся високо качесто и отлична кройка. За събития се обличам вече изключително с мои тоалети – търпях много критика в Лондон, че не го правех още от самото начало.

Как изглежда перфектната рокля и какво трябва да “говори” на другите?
Тя перфектно пасва и подхожда на притежателя си – независимо от модни тенденции и течения. Моята безусловна цел винаги е била да намеря точната дреха за всяка дама. Толкова модерната сега “персонализация” в световен мащаб доказва повече от всякога, че бях права, започвайки работа по този модел още преди 18 години.