Всички мечтаем да имаме добър шеф, който да ни мотивира, помага и вдъхновява. Но за съжаление не всички имаме такъв късмет. Ако сте сред онези, натъкнали се на лош началник, по-добре се постарайте да разберете каква е причината за дразнещото му поведение, преди да му обявите война.

Защо шефът ви е лош?

Някои мениджъри са лоши по природа, т.е. дори и в личния си живот. Много често те имат проблеми в отношенията си с хората и се чувстват нещастни, искат да доминират над всички и се подиграват с тези, които са под тях в служебната йерархия.

Има обаче и такива шефове, които не искат да бъдат лоши. В повечето случаи те не осъзнават, че предизвикват допълнителен стрес у подчинените си и дори смятат, че са добри лидери и всичко, което правят, е правилно.

За да изберете точната стратегия за справяне с вашия началник, трябва да знаете какво предизвиква неговото неадекватно поведение, с което си е заслужил етикета „лош шеф“.

Повишен поради неясни причини - много често в нашата държава се случва да се сдобиете с шеф, който въобще няма познания в областта, в която работи и не знае как да бъде добър лидер. Приятелските, роднинските и политическите връзки все още са от голямо значение, а вследствие на тях вие лесно можете да се озовете с неподготвен мениджър, който винаги прави нещо не както трябва.

Липса на обратна връзка - много началници не знаят доста неща, защото никой не се осмелява да им ги каже. Този тип шефове не искат да слушат съвети или препоръки от подчинените си и по този начин унищожават комуникацията и не получават обратна връзка. Те смятат, че са добри лидери и не трябва да променят нищо в поведението си, тъй като никой никога не им е казвал истината.

Намаляване на комуникацията „лице в лице“ - в днешно време най-голямата част от общуването във фирмите се осъществява по електронен път. Когато вашият шеф иска да повиши комуникацията помежду ви, той праща по-често e-mail. Отсъствието на директен контакт създава бариера в разговорите и разбирателството, а тази грешка на мениджърите води до влошаване на отношенията с подчинените им.

Микромениджмънт – началникът ви иска да участва във всеки детайл и всяко решение в компанията, без значение колко незначителни са те. Може би това е поради някой негов пропуск в миналото, който не желае отново да повтаря. Затова сега постоянно ви „виси над главата“ и се ядосва всеки път, когато пропуснете да го информирате за нещо.

Лош характер - някои шефове просто са лоши, както в професионалния, така и в личния си живот. Те използват властта и авторитета си над останалите и се възползват от тях по всякакъв възможен начин. Този тип началници са най-лоши, защото дори и да се представяте страхотно, никога няма да бъдат доволни и да променят отношението си към вас.

Съществуват още много различни причини, които могат да направят шефа ви лош, но сега е по-важно да научите как да се справите с този проблем.

Съвети как да се справите с лошия шеф по най-добрия начин

Определете приоритети на задачите - направете списък с всички задачи, които са ви възложени. В него включете също времето и ресурсите, които ще са ви нужни, за да ги свършите. Подредете ги по важност и покажете този списък на мениджъра си, за да поискате неговото съгласие. Ако междувременно получите нова задача, консултирайте се с вашия шеф за това къде попада тя в списъка ви с приоритети. Така ще улесните работата си, ще бъдете по-организирани и същевременно няма да давате повод на началника си да се отнася зле с вас, защото не сте изпълнили работата си навреме.

Разберете какво очаква шефът ви от вас - не предполагайте какво се очаква от вас, а узнайте със сигурност. В противен случай можете да попаднете в ситуация, в която да мислите, че проблемът не е във вас, а той всъщност да е.

Установяване на еднакъв стил на работа - всички мениджъри възприемат и обработват информацията по различен начин. Някои са „слушатели“ и искат да бъдат информирани устно за всичко, за да могат директно да зададат всички възникнали въпроси. Други пък са „читатели” и предпочитат информацията да им се предоставя в писмен вид, за да имат време да я обработят и след това да се срещнете, за да я дискутирате. Ако знаете какъв е стилът на работа на вашия шеф, можете да се адаптирате към него и да избегнете неприятните напрегнати разговори.

Покажете уважение - без значение как началникът ви е стигнал до заеманата от него позиция и дали е подходящ за нея, вие сте длъжни да се отнасяте към него с уважение. Все пак той е над вас в корпоративната йерархия и финансовата ви сигурност зависи главно от него. Само ако показвате уважение към шефа си, можете да очаквате той да ви отвърне със същото.

Не го критикувайте и подценявайте пред колегите - често се случва мениджърът ви да не е толкова ориентиран в работата ви, колкото сте вие. Но никога не трябва да си позволявате да го подценявате заради това и индиректно да го понижавате пред другите колеги, защото така подкопавате авторитета му и това може да ви се върне тъпкано. Когато имате предложение или искате да му обясните нещо по-добре, не демонстрирайте интелекта и компетентността си пред всички, а споделете това с шефа си на четири очи. Така не само няма да го засегнете, но и ще спечелите доверието му.

В случай, че тези съвети не ви помогнат и началникът ви не подобри отношението си към вас, значи е време да излезете от ролята на жертва и да предприемете нещо по-драстично.

Разговаряйте с вашия шеф - никога не започвайте този разговор, ако не сте насаме с мениджъра. Изберете удобно време и разговаряйте откровено с него, но не забравяйте да проявите нужното уважение. Посочете му примери, когато сте се чувствали неудобно заради неговото поведение и как това влияе на изпълнението на задълженията ви. Ако шефът ви е професионалист, ще ви разбере и ще се опита да обоснове постъпките си. Все пак внимавайте как ще подходите, тъй като този разговор може както да подобри, така и да влоши отношенията ви.