Яна Наскова е от онези рядко енергични хора, които зареждат с ентусиазъм. Тя е майка, бивш състезател по спортни танци, владее италиански и обожава музиката от страната на спагетите. Впечатлява с искреност, широка усмивка и топло отношение, но също и с дебютната си модна линия – “Unlocked” за марката "La Cle". Дрехите й са романтични, различни, но с изчистени кройки и са създадени със специално внимание към изработката и детайла.  

Срещата с Яна Наскова се оказва насрочена за един дъждовен следобед, от онези, в които схлупеното небе заплашва да ни удави в ситен, но непрестанен порой. Облечена в строг черен панталон и сако в същия нюанс, но кокетно оцветени с шал с принт, Яна се оказва точно човекът, с когото би искал да се срещнеш в мрачен ден. Изпълва пространството с усмивка, бързо говорене и напълно искрен ентусиазъм. Тя е от хората, които лесно и естествено скъсяват дистанцията и само след няколко минути се оказваш съпричастен към нейната кауза. Тя е дебютната й колекция "Unlocked" (отключена - англ. ез.)  - първата модна линия на чисто новата марка „La Cle”. „Винаги съм се вълнувала от модата” – казва Яна. „Чета и се интересувам постоянно от това какво се случва по света, но държа да съм вярна на себе си.” Всъщност Яна започва да се занимава по-сериозно с мода, защото „Винаги съм си измисляла сама дизайна на моите дрехи – гардеробът ми е пълен с мои тоалети, но след като родих, най-накрая се реших да направя тази стъпка - най-вече благодарение на моите приятели. Те много ме подкрепят и ме убеждаваха, че модата е талантът, който трябва да отключа в мен и да го оставя да се вихри.” Затова и марката й се казва "La Cle" (ключ – фр. ез.), a дебютната й колекция символично отключва вратата към новото й амплоа.

Името: „Истината е, че доста ме затрудни – отне ми около месец, за да го намеря. Не исках да е просто някакво име, защото няма как да мина без. Започвам с много ентусиазъм и влагам цялото си сърце в това начинание, затова исках името да носи някаква символика. Реших, че би било най-подходящо да кръстя марката си „ключ” – дълго време създаването на дрехи и модата стояха заключени в мен. Благодарение на приятелите ми успях да завъртя ключа в себе си и да отворя вратата. Пробвах да преведа думата на различни езици и на френски – "Lа Cle", ми звучеше най-добре. На английски е малко строго и безлично, а аз исках да напомня на мен – да е по-нежно, по-различно.”

Unlocked: „Много стилове в едно, но изчистена линия. Не преобладава екстравагантното, нито кежуъла, нито романтичното – всичко е в едно. Мисля, че успях да предам това, защото хората, които присъстваха на ревюто, с което представих колекцията “Unlocked” го разбраха.”

Моделите: "Всички ми задават въпроса дали шия дрехите за себе си. Предполагам, че всички първо мислят за себе си и за това, което харесват те – това е нормално. Но определено не бих казала, че си представям  конкретна жена – по-скоро мисля за това как би трябвало изглеждала жената - не аз, не някоя друга, а въобще. Мисля за идеала ми – стилът на жената, която държи на себе си.”


Изработката:
"Всичко в “Unlocked” е концептуално и се върти около идеята за ключа и вратата. Дрехите са много цветни – колекцията е пролетна и исках да е свежа и да носи настроение. Изцяло съм подбрала материите да са по-естествени, за изработката сме наблегнали на ръчната работа, на дантелата, камъните „Сваровски”. Има перли, цветове и много кукленски модели. Ширитът на синьозелената рокля например е изплетен изцяло ръчно. Съжалявам, че на снимките не се вижда много добре. Имам и една друга рокля, която пък е направена изцяло от дантела. Установявам, че повечето модели са по-скоро вечерни – за коктейл, за бар. Но са подходящи и за ежедневието. Ето, в момента съм с този панталон и сако, които също са част от колекцията. Към тях има и риза, но тя не е за всеки ден.”

Подготовката: „В общи линии успях много бързо да се организирам  – отне ми около 2 месеца, като най-много време отиде в работата на шивачките. Моделите са ми готови от преди това, но реализацията стана по-бавно, отколкото очаквах. А и за мен беше важно да няма напрежение в екипа, защото аз самата съм позитивен човек – предпочитам работната атмосфера да е приятелска и да е приятно за всички. Така е в момента и това много ме радва.”


Ревюто: „Аз съм идеалист и винаги вярвам в доброто. Коментарите на всички, които присъстваха на ревюто, бяха единодушно възторжени. Най-важното за мен беше признанието: „Имаш страхотен заряд и успя да го предадеш на всички. Чувствахме се като у дома си.” Това за мен беше много важно, защото не исках да е сухо представяне, да е поредното събитие на суетата и лицемерието – получи се така, както исках и много се радвам за това.”



Дизайнерите: „Много ме впечатлява Жан Пол Готие – за мен той е най-страхотният дизайнер, защото е много смел. Харесвам също и Дейвид Нюман. Иначе може и да е клиширано, но много ми допада Александър Макуин, но също и Александра Ферети – защото е толкова цветна. Смея да твърдя обаче, че когато седна на терасата и гледам към страхотната гледка, това е достатъчно вдъхновение. Понякога обаче може и един цип да ме вдъхнови… ще видите за какво говоря в новата ми колекция.”

Новата колекция: „Готова е, скицирана е. Мисля, че когато човек има вдъхновение, трябва да го грабне на момента, защото ако изчака и го изпусне, няма да се получи. Новата ми колекция стана факт, докато подготвях представянето на дебютната. Есенно-зимна е. Разбира се, преди това ще пуснем още няколко летни неща. После обаче мислим да представим новата колекция не само тук, но и извън границите на България. Но няма да издавам повече, за да е интересно тогава.”

Вдъхновението: „Вдъхновяват ме много неща: красивото, природата... независимо от сивотата в живота на човека, се опитвам винаги да виждам цветовете на всичко наоколо. Обожавам музиката - все пак дълго време съм се занимавала с танци. Чувствам някаква особено връзка с Италия, затова и повечето ми любими изпълнители са от там. Иначе съм израснала със Селин Дион и много я обичам, но ако трябва да съм честна - Биаджо Антоначи е артист, когото обожавам - неговата музика е със страхотно послание. Ако човек си преведе част от песните му, ще разбере защо толкова ми харесва - ще намери част от мен в тях.”

"Закрихме ревюто заедно със сина ми Кристиян и дъщеричката на най-добрата ми приятелка - Кристияна" - споделя с усмивка Яна.


Майчинството: "Когато забременях, се страхувах, че появата на детето ще ме промени. Това наистина се случи, но е в положителна посока. Преди се изнервях на много малки неща, а сега съм по-спокойна и по-умерена. Всичко е въпрос на баланс - наистина в първите девет месеца или поне докато кърмиш, светът ти се върти само около детето, но в някакъв момент си казах, че трябва да се погрижа малко и за себе си. За щастие имам много енергия и успявам да съчетавам много неща. За мен е много важно аз да възпитам сина си и се радвам, че не са се месили баби и дядовци. Кристиян много ме зарежда и прекарвам колкото мога повече време с него, но без да забравям за себе си. Освен това готвя, спортувам вкъщи и вече професионално се занимавам и с мода. Не е невъзможно, дори мисля, че раждането и първата година след това ми помогнаха да преоткрия себе си."


Баловете:
„Разбира се  - отворена съм за индивидуални запитвания и бих направила дизайн на бална рокля, специално предназначен за момичето. Вече имам запитвания за роклята, с която бях на представянето – тя е и най-скъпата. Беше необходим доста ръчен труд за изработката й и смятам, че всяка абитуриентка би се чувствала страхотно в нея.”

Клиентите:
„В общи линии таргетът е 20 +, но не обичам да слагам граници. Смятам, че всяка жена е красива във възрастта си и дадена дреха би отивала еднакво добре и на жена на 20, и на 50 г. - зависи изцяло от нея и от това как се чувства и възприема самата тя.”

Къде: „Засега имаме страница във ФБ, тепърва ще разработваме и наш сайт. Всичко е стъпка по стъпка, колкото и да съм нетърпелива, по тези въпроси съм решила да съм по-умерена. Смятам, че хубавото трябва да става бавно. Със сигурност обаче цялата комуникация с клиентите ще е с индивидуални поръчки и размери. Разбира се имам мостри, но предпочитам личния контакт с клиентите си."