Бирата е една от любимите ни алкохолни напитки, дори се нарежда на едно от челните места по консумация на течности след водата и чая. Въпреки общоприетото мнение, че бирата е мъжка напитка, историята й е неразривно свързана с нежния пол.

Днешно време е по-често срещано пивоварните да са собственост на мъже, а работниците там в по-голямата си част също са от същия пол. Първите сведения за бирата са от преди 5000 години и мнозина археолози смятат, че тази напитка се появява по време на прехода от палеолита към неолита. Твърдите доказателства за пивоварство обаче са от 1800 г. пр. Хр. От този период е първата открита писмена рецепта за бира като химн на шумерската богиня на бирата Нинкаси. Кубаба е друга силна женска фигура в шумерската цивилизация, като се смята, че тя е управлявала древния народ, но властта й не й е била право по рождение, а я е спечелила с пивоварските си умения.

Производството на бира е било в далеч по-малки мащаби и е било домакинска задача, която се изпълнявала от жените. За това свиделстват доказателства не само от шумерската цивилизация, но и от египетската. Народът край Нил се е прекланял на своята богиня на бирата Менкет. Според египетяните кръвожадните пориви на дъщерята на бог Ра, Сехмет, са възпирани единствено от бирата.

Дори след като пивоварството уголемява мащабите си, жените остават начело. За това свидетелстват документи от вавилонската цивилизация. Пати Хамик, писателка с магистърска степен по археологическа антропология, преподава в Ню Йорк курс, посветен на историята на бирата. Тя обяснява, че във вавилонския език има мъжки  и женски род и всеки път, когато в някой документ се споменава нещо за някоя кръчма, се появява местоимението "тя" в описанието за собственик.

Концепцията за „кръчмарка“ се появява през  5 в. пр.Хр., когато жените произвеждат бира за семейна консумация, но в по-големи количества и постепенно започват да я продават. Когато имали излишък на бира, жените поставяли на вратите си зелено клонче или метла, а с течение на времето започнали да отварят и импровизирани кръчми в домовете си.

Но кога жените започват да губят силната си позиция в света на бирата?

Според Пати Хамик това се случва с постепенната поява на пивоварните гилдии, като първата регистрирана е в Лондон през 1200 г. Тогава бирата добива все по-голяма популярност. Започват да се разработват правила за производството й, както и да се използва хмел, който прави напитката по-издръжлива. Джефри Пилчър, автор и професор по хранителни изследвания в университета в Торонто, твърди, че игуменката Хилдегард от Бинген е първият човек, който описва хранителните свойства на бирата през 12 в.

Увеличавайки трайността й, хората превръщат бирата в стока за износ. Така постепенно пивоварството се измества от дома в завода, където жените не стъпват. В този период от историята мястото на нежния пол е било у дома.

С настъпването на индустриализацията, пивоварството става все по-мащабно. „Бирата набира популярност като мъжка напитка, просто защото мъже я произвеждат“, споделя Тери Фарендорф, която е пивовар с 30-годишен опит и е основател на организацията „Розови ботуши“ (вж. по-долу в текста).

През 60-те и 70-те години на миналия век жените излизат от ролята си единствено на „домакини“ и навлизат в работните среди. А производството на бира им предоставя множество работни места. Така постепенно нежния пол отново започва да гради позиция в пивоварството.

Днес жените активно участват в производството на бира. Според проучване на Станфордския университет към 2014 г. 20% от американските пивоварни са със съсобственик жена. Същевременно консумацията на бира сред жените също се покачва.

Вкусът на бирата е един и същ за всеки, а ценители на тази напитка има и от двата пола. Това беше доказано и от най-мащабния вкусов тест в България, проведен от хранителната верига Lidl. Бяха тествани 199 продукта от 24 собствени марки на веригата в различни категории - месо, млечни продукти, колбаси, бира и сладолед. По 850 мъже и жени отговориха на въпроси, свързани с качеството на пивото. Всички запитани оценяват положително продуктите, като самите отговори, които дават са напълно идентични. Това показва, че колкото и да смятаме бирата за мъжка напитка, жените също имат добър и критичен вкус за нея. 

В заключение: Бирата е верен спътник на днешния човек. Тя е до него по време на концерти, футболни мачове, семейни вечери, събиране с приятели, пикници в планината, почивка на плажа и т.н. Тя не ни дели на полове, дори точно обратното, тя ни обединява. Ето защо трябва да приемем бирата като напитка на човека, а не такава на мъжа.  

Организацията „Розови ботуши“ е най-същественият пример за популяризирането на пивоварството сред жените. Тя има за цел да вдъхновява и да помага на жените да се развиват в производството на бира като истински професионалисти. Организацията помага на заинтересованите да намерят работно място в света на бирата. Също така организира конкурси за жени, а печалбата е безплатни курсове за обучение в техниките на пивоварството.