Изборът на мобилeн телефон не е лесна работа. Гамата предлагани джаджи е богата, а това води до объркване и несигурност при вземане на решение. Чувани и нечувани марки и модели стоят гордо по витрините на магазчета и молове и ни привличат – кого с визия, кого с цена или екстри. Е, добре, тогава как да направим верен избор? Това не е като да си купиш летни сандали, които ще носиш 3 месеца, или чанта, която, ако не харесаш, ще подариш на майка си. Мобилният телефон е инвестиция с продължителност във времето, модните тенденции му влияят по-слабо, затова и изборът му зависи от много фактори. Дали рационалостта е един от тях? Дали наблягаме предимно на нуждите си, или се водим от други критерии?

Не се подлъгвайте от…

Желанието да ви забележат
Опаки сме и ирационални в избора си понякога - факт! Смехотворно е, но се случва, човек с телефон за 1000 лв. например, да клипва на приятелите си, за да го наберат те. Доста по-разумно е да се вложат по-малко парички в апарата, а останалите да се използват за покриване на сметките. Мобилните разговори вече не са лукс. Влагането на пари в показност, не бива да е за сметка на спокойствието на хората, на които звъним. Някой ще възкликне - „Операторите ни са кожодери!” Позволете да не се съгласим. Има предостатъчно оферти от всеки един оператор, които отговарят на възможностите и нуждите на всички ползвателите на услугите. Просто е нужна малко съобразителност при избора.

Марката – да си дойдем на думата!
Безкрайното повтаряне на фрази като „(Марка) имат отвратително меню”, „…са боклуци!”, „…имат дървен дизайн!”, често оказват решаващо влияние при избора. Предразсъдъците и стереотипите обаче никога не са били добър съветник.

Време е за пазаруване
Изчиствайки съзнанието си от хорски предразсъдъци и ширещите се крайни мнения по форумите, да се спрем на най-важното:
- възможности
- адекватно съотношение цена/качество
- наличие на добър сервиз
- лесно откриваеми допълнителни аксесоари на приемлива цена
- безпроблемно синхронизиране с компютър
-качеството на връзка; качеството на звука по време на разговор
Последните четири често остават някъде на опашката при избора на телефон.

Да си отговорим на въпросите „За какво ще ползвам телефона?”, „Какви функции са ми най-нужни?”, „Какъе в бюджетът, отделен за покупка?”. Според отговорите е нужно да се информираме в тази ценова категория коя марка, кой модел какви функции предлага. Никак не е трудно човек да набави нужната информация за определен модел. Необходими са съвсем малко усилия, компютър, интернет и едно приблизително точно дефиниране на търсенето.

Резултатите са повече от задоволителни! Дори на родния ни език има много изписано. Ако това не е достатъчно, или човек иска по-обширна информация – форумите на английски, руски или немски са неизчерпаем полезен източник! Много тънкости и подробности могат да бъдат открити, много обективни мнения могат да бъдат прочетени. Особено ценни са тези, направени в процеса на ползване на дадена машинка, а не от картинки или четене на технически характеристики.

Нашите съвети
1. Базирайте своя избор на персоналните си нужди.
2. Избягвайте да купувате модели, току-що излезли на пазара. Първоначалната им цена е неоправдано висока, но пада изключително бързо. Изчакайте няколко месеца. Тогава обикновено, след реалната масова употреба, излизат наяве недостатъците и проблемите на даден модел.
3. Залагайте на функционалност, добро съотношение цена-възможности-качество.
4. Разгледайте интерфейса на модела – не правете компромис с удобството и приветливостта!
5. Не винаги най-красивият модел е и най-добър! Дизайнът привлича, но дали е от решаващо значение? Не! Доста по-грозни модели са по-функционални и надеждни от фешън моделите! Но все пак красотата е субективно понятие.
6. Не залагайте на мнения от типа: „Е, как! Щом аз съм си го купил, значи е най-доброто!”, та дори да са на близък човек или квалитетен консултант. Доброто за другия не винаги е добро и за вас. Всеки има различни нужди.
7. Консултирайте се с близък приятел, на когото имате доверие. По възможност нека той има познания в областта на мобилните технологии.