Знаете ли, че терминът „черен петък“ в началото изобщо нямал нищо общо с треската за пазаруване и големите намаления в цените на стоките? За пръв път словосъчетанието се появява във Филаделфия в началото на 60-те години на миналия век. С него служители на местната полиция са наричали петъка след Деня на благодарността заради големите задръствания по пътищата.

Черен петък в съвременния смисъл на израза произхожда отново от САЩ и обозначава деня след Деня на благодарността, който е възприет за начало на коледния пазар. С цел по-голяма печалба, търговците започват с намаления още седмица преди това – т.нар. „черна седмица“. И все пак трябва да внимаваме как, какво и кога купуваме.

Ето на какво да обърнете внимание този петък:

Направете си списък
Проучете предварително продуктите, които искате да закупите. Направете си списък, който точно да следвате, настъпи ли денят Х. Така ще сте спокойни, че няма да се увлечете по приканващите реклами и да похарчите пари за ненужни стоки.

Следете цените на стоките, които сте харесали
Някои магазини и търговци изкуствено завишават цените преди черния петък, за да може, когато денят настъпи, да направят и „големите“ намаления. Добре е, ако сте си харесали прахосмукачка, например, в магазина Х, да започнете да следите цената й преди датата на отстъпката. Оказва се дори, че някои стоки са с по-високи цени по време на „черния петък“, отколкото през останалото време на годината.

Снимка: istockphoto.com



Сравнявайте цените
Съвсем нормално е цените на една и съща стока да са различни в различните магазини или търговски вериги. В някои тя може да е намалена с 30%, а в други със 70%. Проверявайте къде и каква е отстъпката на харесания от вас артикул, за да може да го закупите възможно най-изгодно.

Обърнете внимание на цената, а не на „намалението“
Както стана ясно – много търговци се опитват да хитруват и завишават изкуствено цените. Така се получава огромно намаление, което е първото нещо, което грабва вниманието на потребителя

Измамният надпис „Намаления до -90%“
Видим ли надпис „до -90%“ на някоя витрина си представяме, че ще влезем в магазина и ще си накупим дузина дрехи за без пари. Често забравяме думичката преди минуса „ДО“. Реалността се оказва друга и винаги трябва да сме нащрек, защото е напълно възможно, влизайки в търговския обект да остановим, че в него има само един или няколко артикула с намалението, обявено на витрината. Останалите стоки може да са намалени само с 5% или дори да нямат никакво намаление.

Работното време на магазините
В САЩ повечето физически магазини отварят врати в 5 сутринта, като има и такива, които започват работния ден в 00 часа. У нас търговците също започват да осъзнават важността на това да си първи. Така че, ако сте набелязали конкретни стоки, може да проверите работното време на магазините предварително - дали ще отворят врати по-рано от обичайното. Така може да избегнете тълпите от хора.

Снимка: istockphoto.com



Проверете дали търговецът има онлайн магазин

Още преди да настъпи черният петък сте си харесали дадена стока и планувате да я закупите изгодно. За да избегнете стълпотворенията във физическите магазини, може да проверите дали търговецът, от който ще закупите артикула, има онлайн магазин. Така хем ще се възползвате от отстъпката, хем няма да си тровите нервите.



Проверете какви са условията за връщане
Много важно условие да вземем решение дали да купим дадена стока се оказват условията за връщане. Ако те са гъвкави и можем да върнем закупеното, без да се обясняваме, имаме добра опция, ако сме направили емоционална покупка или такава, която по-късно се оказва, че няма да влезе в употреба.