Чували ли сте израза „като развълнуван диригент“. В случая развълнуваната съм аз, а героят в това интервю е диригент. При това жена диригент. Колко от вас могат да се сетят за име на жена диригент, при това българка. Признавам и аз не бях сред тези, които можеха. Но ученето продължава цял живот. И ще се радвам, ако този текст стане причина да научите малко повече не само за българката Деляна Лазарова, но и за професията на диригента.

Описват я като много надежден млад музикант. Тези дни нейното име нахлу в медийното ни пространство и раздвижи пластовете в културните ни среди. Деляна зае първото място на Международния конкурс за диригенти Siemens Hallé 2020 и в продължение на две години ще бъде помощник-диригент на Марк Елдър, главен диригент на един от най-старите английски симфонични оркестри.

Израснала е в Пловдив в семейството на журналист и пианистка и театрален композитор. Нейн брат е водещият на времето по bTV Борислав Лазаров. След завършването на НУМТИ „Добрин Петков“ със Специална награда за високи музикални постижения, тя постъпва в Държавния университет на Луизиана, САЩ. Следва Музикалната школа „Джейкъбс“ към Университета на Индиана, като се обучава при Маурисио Фукс и Кеворк Мардиросян. Деляна Лазарова е учила при диригенти като Бернард Хайтинк, Пааво Ярви и Леонард Слаткин.

През март ѝ предстои и участие в конкурса за жени диригенти La Maestra в Париж.

Дeляна, преди всичко честита победа! Признавам, че покрай Вас започнах да чета за жените диригенти, защото в моето съзнание понятието "диригент" е свързано с мъжка фигура. И съм възхитена, защото намирам тази професия за по-особена, различна и любопитна. Как се насочихте към нея всъщност?
Случи се така, че дирижирането беше едно естествено продължение на музикалния ми живота като цигуларка. Винаги съм била привлечена от тази професия, но първо дойде цигулката. Това, че съм учила и работила като цигуларка ми помага много сега в дирижирането.

Какви усилия Ви струваше тази победа – да бъдете помощник-диригент на Марк Елдър, главен диригент на един от най-старите английски симфонични оркестри?
Определено, гледам на този конкурс и на резултата от него, като нещо, за което съм се подготвяла цял живот.

Споменавате, че животът Ви е посветен на непрекъснато учене и изследване на композиторите и причините те да напишат произведенията си. Какво открихте? За причините имам предвид?
Ами зависи от композитора и от произведението. Всеки път е различно. Партитурите, които те са написали, са като писма до нас. Едно от любимите ми неща е да прекарам дълго време с една партитура и да вникна през всяка нота, всеки акорд и хармония, за да разбера цялостната картина и точното послание на композитора.

Кой композитор представлява най-голямо предизвикателство за Вас?
Всеки един композитор носи със себе си различно предизвикателство. Но най-голямото, до този момент, за мен е Густав Малер.

А кой отговаря най-много на вашия темперамент?
Брамс!

Снимка: Личен архив

Признавам, че съм от хората, които се възхищават страшно много на класическата музика, но не всичко за мен е разбираемо. Една позната, която се занимава с изкуство, каза веднъж: „Изучаването на голямото изкуство изисква време, изисква усилие. Ако нямате навика да слушате класическа музика, една симфония би била кошмарно преживяване. Но ако имате любопитството и търпението да се научите, тази музика може да ви донесе най-магични мигове.“ Съгласна ли сте?
Съгласна съм определено, че човек трябва да отдели време, за да може да разбере и да се наслади пълноценно на класическата музика. Тя не е “аламинут”! Но и всичко стойностно в този живот изисква време и внимание. 

Опишете работата на диригента?
Работата на диригента е много разностранна. Той/тя трябва да са изключителни музиканти, музиковеди, историци, да са добри режисьори, актьори, а и от време на време рекламни агенти.

Как се печели доверие и респект сред музикантите, които дирижирате?
Със знание и с това, че всичко, което изискваш от тях е само за да служи на музиката и на желанията на композитора, а не на егото на диригента. 

Има ли предизвикателство в това да си жена в тази професия (посочете имена, на които се възхищавате)?
Имало е предизвикателства, но нещата се променят много бързо. Възхищавам се много на една от първите жени, не само композитор и диригент, но и една от най-влиятелните преподавателки на 20 век, с която са учили най-големите композитори на века - Надя Буланже.

Описват ви като емоционална, как определяте стила си на работа (ако подлежи на определяне)?
Опитвам се да бъда винаги ефективна, позитивна и вдъхновяваща. Зависи понякога и от това, колко време имаме за репетиции. Но най-важното е, всички да мислим в една посока и музикантите да се чувстват удобно, за да музицират спокойно на концерта.

С брат й Борислав Лазаров като деца
Снимка: Личен архив



Какво Ви предстои сега и България влиза ли в календара със служебните Ви задължения?
Календарът е запълнен, но ще се опитам да избягам до България, за да се видя със семейството ми, а и да отпразнуваме повода.

Чия подкрепа е най-важна за Вас – не само на сцената, но и в личен план?

На най-близките ми. Без тяхната подкрепа и вяра в мен, не бих била същата.

Като жена от какво друго сте изкушена – освен музиката?
Шоколад! :)

Докъде се простират най-смелите Ви мечти?
Не бих ги споделила все още, но работя над тях всекидневно. Вярвам с цялото си сърце, че ако достатъчно искаш нещо, то ще се случи! 

Снимка: The Hallé
Снимка: Личен архив

Календарът с професионалните ангажименти на Деляна, както и още снимки, можете да намерите в сайта й www.delyanalazarova.com