Без съмнение 2020 г. ще остане най-ужасната в историята на Холивуд – отложени премиери, недовършени филми, празни киносалони. Дори гигантите „Дисни“ не успяха да избегнат кризата и по всичко изглежда, че ще завършат годината със загуба от 5 милиарда долара. И ако са се надявали, че игралната версия на „Мулан“ ще успее да им помогне да намалят загубата, със сигурност са останали неприятно изненадани.

Компанията имаше основание да се надява на успех, тъй като някои от другите игрални версии на популярни анимационни филми успяха да достигнат приходи от над милиард долара. А филмчето за Мулан имаше и едно допълнително предимство пред останалите, тъй като е абсолютен хит в Китай – вторият най-голям кинопазар след САЩ. Сметките обаче излязоха криви.

Откакто филмът върви по кината е успял да събере само 64 милиона долара – недостатъчно да покрият дори основния бюджет, който достигна впечатляващите 200 милиона долара и се нареди сред най-високобюджетните филми на „Дисни“. За сравнение, игралната версия на „Аладин“ струва на компанията 183 милиона долара, но събра над милиард от продажба на билети.

Едно постоянно преместване на датата

Филмът беше готов още в началото на тази година и премиерата му беше насрочена за март. Точно тогава обаче коронавирусът достигна Европа и САЩ и всичко беше затворено. Последваха няколко премествания на премиерната дата, но пандемията продължаваше да се разраства.

През последните месеци европейските държави успяха да се справят до някаква степен с вируса и кината най-после отвориха врати, макар и с намален капацитет, но в САЩ заболелите продължават да се увеличават и повечето киносалони остават затворени.

И тъй като колкото по-дълго се бави премиерата на един филм, толкова повече пари губи компанията, „Дисни“ взеха едно противоречиво решение – избраха да не пускат филма по кината в САЩ, а само по света. В Америка филмът директно попадна на стрийминг платформата „Дисни +“.

Европейският пазар нямаше потенциала да спаси Мулан от загуба и макар в доста държави към филма да имаше интерес (в България за първата седмица отидоха да го гледат над 20 000 души), надеждата на създателите му беше филмът да е успех в Китай. И тук прогнозите се оказаха грешни.

Защо в САЩ смятат, че старата версия на „Мулан“ е обиден за китайците, а пък китайците го обичат

През последните години „Холивуд“ е обхванат от мания за социална справедливост и някои стари класики, като например „Отнесени от вихъра“, попаднаха в черния списък на движенията за равноправие. Критиките не пощадиха и анимационното филмче за Мулан от 1998 г. Според днешните разбирания то е пример за „културно присвояване“ (представител на една култура краде елементи от друга, за да се облагодетелства“ и „избелване“ (герои, които са част от друга етническа група са показани като бели). Според тези сърдити зрители, анимационният филм от 1998 г. е обиден и пълен със стереотипи за китайския народ и култура.

Забавното е, че докато в САЩ някои хора се притесняват да не засегнат китайците с анимационно филмче, в Китай зрителите са влюбени в анимацията за Мулан. За Китай историята на жената войн не е нещо ново, тъй като е базирана на легенда отпреди няколко века.

Мулан е героиня в много китайски книги, пиеси, филми и сериали, но с излизането на американския анимационен филм целия свят научи епичната ѝ история. И до днес филмът е един от най-успешните филми на Дисни, прожектирани в азиатската държава.

Новата и подобрена Мулан се срина най-много в Китай

Създателите на игралната версия обаче решиха, че няма да допускат „грешките“ на анимационния филм. В новата версия на „Мулан“ няма песни, няма говорещо драконче, премахнати са всички елементи, които са нетипични за китайската култура и са добавени някои типично китайски. Резултатът – провал с гръм и трясък.

Китайците не само не проявиха същия ентусиазъм към новата версия, какъвто към старата, а направо намразиха игралния филм. И то го голяма степен именно заради „подобренията“.

Едно от нововъведенията във филма е идеята за енергията „чи“, която някои войни владеят. Тя по принцип се използва единствено от мъже, но Мулан също я притежава и затова става отличен войн. Китайските зрители обаче се подразниха, защото не само американските създатели не са успели да разберат какво точно представлява „чи“ в китайската култура, но и владеенето на суперсила превръща Мулан в супергерой и омаловажава успехите ѝ. В анимацията „чи“ не се споменава и Мулан е обикновено момиче, което преодолява изпитанията с ум съобразителност и малко помощ от приятелите си.

Едно от нещата, с което създателите на филма се гордееха преди премиерата беше, че са се постарали да го направят всичко в него да изглежда колкото се може по-автентично и китайско. Китайските зрители обаче виждат в него единствено американската представа за това какво е китайско и какво не и по тази причина всичко във филма изглежда бутафорно и изкуствено.

Едно от нещата, което дразни най-много хора е измененото послание на историята. Поуката на оригиналната легенда за Мулан е, че тя има дълг да защити честта на баща си и семейството си. Американските създатели на филма обаче са заменили традиционните китайски ценности със съвременни американски и посланието е, че всеки може да се справи с всичко, стига да остане верен на самия себе си.

Зрителите в Китай не одобряват и силно застъпеното феминистко послание. Мулан в крайна сметка побеждава враговете си мъже като става по-силна от тях, вместо да им стане равна. Зрителите в Китай смятат, че и без тази промяна историята за жената, която се превръща във войн и се бие за честта на семейството, изтъква достатъчно силата и възможностите на жените, без американските допълнения в нея.

Всъщност единственото, което наистина много харесва на китайските зрители е младата актриса Лю Ифей, която е избрана за главната роля.

Пълен провал ли е „Мулан“

Със сигурност можем да кажем, че игралната версия на Мулан изобщо не постигна успеха, на който всички се надяваха. Дали обаче е пълен провал и каква ще е загубата за „Дисни“ е много трудно да се предвиди.

Студиото всъщност направи правилен избор като избра да пусне филма директно на платформата си. По този начин без съмнение ще привлече нови абонати и това ще им даде тласък в битката за зрители с другите стрийминг платформи.

Няма как създателите на „Мулан“ да избият значителната сума, която са дали за създаването на филма (в тях дори не се включват парите, похарчени не за една, а за две рекламни кампании), но в дългосрочен план филмът може да се окаже добра инвестиция за компанията.