На 20 октомври отбелязваме Международния ден на готвача. Вместо цветя и черен пипер, по повода решихме да ви поднесем няколко факта, които са реални и от тях готвачите в заведението просто пощуряват от яд. А именно - с какви претенции и капризи можем да ги докараме до степен на горещо червено. 

1. Вманиачавате се или дори инсценирате хранителна алергия

Все повече хора имат различни хранителни алергии, някои от които особено сериозни и дори смъртоносни. В заведенията за хранене има установени различни технологии за обозначение на алергените в храната - от знаци в менюто до лично обсъждане как да бъде изготвено едно ястие. Най-често срещаните са алергиите към глутена и млечните продукти. Често обаче клиентите с непоносимост към глутена залитат в крайности, като питат дали ястието съдържа захар, картофи, или ориз. А всички тези съставки са всъщност без глутен. Неинформираността на хората често изгражда в представите им шокиращи картини с припадъци и пристъпи, ако само докоснат устните си до миди, фъстъци или гъби. Всъщност в повечето случаи устните им просто се подуват. 

2. Опитвате се да пренапише менюто

"А супата може ли да е с...", "Моля не ми слагайте..." - често тези фрази не са просто въпрос на вкус, а капризи без основание. В стремежа си да изглеждат добре запознати с кулинарната култура, някои хора изискват една подправка да бъде заменена с друга, което би отговаряло по-добре на вкуса им. Често дори си пожелават неща, които дори не присъстват в менюто. А готвачите считат това за обида. Ястията, дори да не са перфектни, са предварително планирани и обмислени.  

3. Не проявявате уважение към резервациите

Да резервирате място в ресторант не означава, че за вас просто ще има свободна маса. По този начин готвачите разбират колко клиенти ще има заведението на тази дата и как би следвало да се подготвят. Закъсненията с повече от 30 минути при резервирана маса с час също са проява на неуважение. Представете си как гостите, които сте поканили в дома си закъсняват сериозно, не се обаждат, а основното ястие, което сте приготвяли цял ден не само изстива, но е на път изобщо да не става за ядене.

4. Държите се като скъперник

И тук не става дума за бакшиша, който оставяте на сервитьора, а за цялостно поведение в ресторанта. Тук е нужно просто да се съобразите с концепцията на ресторанта. Ако посещавате място, което е с подчертана гурме кухня, не може да изисквате хлябът да е комплимент, порциите да са като в столова или да има евтино обедно меню. 

5. "Искам да е средно изпечено!"

Факт е, че много от хората дори не знаят какво точно значи средно изпечено. Но понеже е терминът между алангле и препечено, избират златната среда. Незнанието обаче не пречи на последвалите претенции, че, виждаш ли, това не е точно средно изпечено.  

6. Държите се с обслужващия персонал като със слуги

Ако върнете едно ястие, защото нещо в него не ви харесва, не забравяйте, че не карате само сервитьора да направи малко повече крачки. Чинията се отнася в кухнята, където отново са ангажирани всички,които са подготвяли ястието - човекът, който отговаря за сосовете, другият за месото и т.н. Разбира се, че трябва да държите да получите качествена храна. Но да не бъркаме обслужващ персонал със слуги.

7. Не се доверявате на професионалистите

Решили сте да излезете на ресторант, вместо да готвите вкъщи. Избирате мястото по някакви критерии, но въпреки това не се доверявате до край на професионалистите, които работят там. Прекъсвате сервитьора, когато ви разказва за специалитета на вечерта или пък изобщо не искате да го чуете. Не забравяйте, че неговите препоръки може би са най-доброто, което ще получите тази вечер.   

8. На място казвате, че сте много доволни, а след това анонимно се оплаквате и хулите в интернет  

Свободният достъп до онлайн медии, социални мрежи и други може да направи така, че едно мнение да стигне до хиляди четящи. Ако нещо не ви е харесало, е добре да го споделите в момента - не като заяждане, а като градивна критика. Подмолните игри и хапливите коментари не са полезни за никого.