Пътувайки със самолет към поредната екскурзия, за нас пътниците полетът е нещо преходно, досадно и само малък фрагмент от прекрасните неща, които ни очакват.

За стюардите обаче това е живот, ежедневие, работа. Пътниците са техни клиенти, за които те са отговорни .

Разговаряхме с няколко стюардеси и стюарди, които решиха да ни споделят какво се случва зад завесите, как си вършат работата, какво в пътниците много ги ядосва и какво могат те ( пътниците) да направят, за да улеснят работата на стюардите и да направят полета си по приятен.

 

  1. Ние не даваме указания на пътниците само, за да чуем гласа си на високоговорителя” – Пристигането ви живи, здрави и спокойни до желаната дестинация е приоритет номер едно на целия екипаж на самолета и най-вече на стюардите, които са прекият ви контакт и връзка с другите от екипа. Хората намират правилата за досадни и се оплакват, че са едни и същи при всеки полет, но това което не знаят е, че всяко правило не е измислено, за да ви досажда, а за да може вие, пътниците да сте подготвени и да стигнете безопасно до желаното място. Стюардеса, която има 18 години практика споделя, че е присъствала на хиляди полети „удряни”  от неочаквана турболенция и, поради тази причина апелира:  „Когато казвам на пътниците да седят на място и да сложат предпазните си колани, не го правя, за да се намирам на приказка, а защото при неочаквана турболенция лесно може да се нараните”.

  2. „Както вие, така и ние не обичаме забавяне на полетите” – Чакането на забавен полет е досадно и уморително, както за пътниците така и за стюардите. Разликата е там, че стюардите са пристигнали няколко часа преди пътниците на летището и са поне час, два преди пътуващите в самолета, за да се подготвят за полета. Поради тази причина стюардите призовават : „ Ако вие сте уморени и сърдити, моля преди да се сърдите на нас - умножете вашата умора по три и може да добиете бегла представа, за това колко уморени сме ние, които по голяма вероятност сме на 4ти ден от 5 дневна поредица от полети и не сме се прибирали у дома скоро”

  3. Самолетът е начин за удобно и бързо транспортиране, а не въздушен ресторант” – Стюардите споделят, че не винаги успяват да снабдят самолета със 100% от нещата, които ви се иска да похапнете по време на полет. Поради тази причина ви молят да не се сърдите, когато в менюто няма точно това, което в дадения момент сте решили, че ви се хапва. Все пак това е самолет и колкото и да ни се иска да направим полета ви възможно най-приятен, не винаги зависи от нас да борда да има голям асортимент от различни ястия.

  4. Много от пътниците не осъзнават колко по-лесно се напиват на 35,000 метра височина – заради голямата височина на полетите алкохолът е много по-въздействащ и силен и много по-бързо оказва влияние над организма на човек. Когато някой от пътниците е вече видимо пиян и започва да буйства, отговорността да се запази спокойствието на другите пътници и реда в самолета, пада на стюардите. „ Понякога, когато видим, че някой от пътниците е вече достатъчно пиян, а ни поръчва още и още, е възможно да не му донесем цялото съдържание от мини-бутилката, а само част от него -  другото да запълним с микс или вода”, признава си една от стюардесите, с които разговаряхме.


  5. „Ние сме тук, за да следим за вашата сигурност, а не да угаждаме на всяка ваша дребна нужда”. Стюардите минават през много сериозно обучение. Учат се как да указват първа помощ и още много други различни курсове и практики. Тъй като,  не се случва често в полетите да възникват проблеми със сигурността и други, пътниците остават с впечатление, че стюардите трябва да са винаги на тяхно разположение да им сервират поредното питие. Те обаче разказват, че тъй като пилота няма видимост към задната част на самолета, те са тази част от екипа, на която се разчита да се ослушва и да е в пълна готовност ако в задната част възникне проблем.