Право на всеки, който приема лекарство е, независимо дали този прием е редовен в продължение на години или за остро заболяване, да обръща внимание как се чувства след приема на конкретното лекарство. В случай, че забележите различни усещания от тези, които са описани като нежелани реакции в листовката за пациента, трябва да сигнализирате на вашия лекуващ лекар.

Причините за нежелани реакции могат да бъдат:

  • Несъобразена  дозировка, т.е. грешка в приема на лекарството.
  • Неправилна комбинация от няколко лекарства.
  • Нова нежелана реакция, която се е проявила именно при вас.
  • Фалшиво лекарство

    Не бива лекарите да се безпокоят, че ще понижат реномето на производителя, ако изпратят съобщение за подозирана нежелана реакция. По този начин са събрани и тези, които вече са написани в листовката.

    С новото законодателство се окуражават пациентите и лекарите да съобщават нежеланите реакции във връзка с безопасността на лекарствата. В уебсайта на всеки фармацевтичен производител също може да се изпрати информация за подозираните нежелани реакции от продукт на компанията.

    Какво трябва да се съобщи:

    • Пълно описание на влошеното състояние
    • Колко време е продължило то
    • Има ли съпътстващо лечение
    • Наложило ли се е болнично лечение
    • Името и данни за обратна ръзка

    По-нататък експерти проверят и анализират получените данни и добавят промени в информацията, придружаваща лекарството.

    На срещата в София, организирана от Българската асоциация за лекарствена информация (БАЛИ),  участваха водещи европейски експерти от Швеция и Германия, Унгария и български специалисти от регулаторните органи и фармацевтичните компании у нас. Друга тема, която породи дискусия беше за опасността от фалшиви лекарства, вкл. чрез интернет-продажбите. Инспектиращите органи са намирали фалшиви лекарства във всички краища на света, не само в развиващите се страни.

    ”Всичко, което си помислите, може да се фалшифицира. Дори само намалено количество на активното вещество води до липса на ефективност - ако е било болкоуспокояващо, болката не се успокоява. Фалшифицираните продукти обикновено са скъпите – антитромботични, противодиабетни, афродизиаци”,  докладва проф. Барбара Сикмюлер от Германия. Като опитен експерти тя обръща внимание да бъдат по-бдителни потребителите. Когато има различия от обичайните в опаковката, в листовката или във външния вид, цвят и мирис на лекарството, да бъдат информирани лекарят, регулаторните органи и производителят на лекарството.                        Снимка: Stuart Miles

    Особено, когато се пазарува чрез интернет и се окаже, че сайтът няма аптека.

    Регулаторните органи поощряват обществото и медицинските специалисти да бъдат активни в изпращане на сигналите. Всеки лекарствен продукт подлежи на допълнително наблюдение и след като е пуснат на пазара, където се следи коефициента риск/полза. Това проследяване на лекарството ”в живия живот” позволява да се прецизират и дозировките на конкретното лекарство.

    По отношение на ефективността и нежеланите реакции хората могат да споделят и чрез пациентските организации за своите съмнения и наблюдения във връзка с някое от жизнено важните за тях лекарства.