Нашето присъщо човешко качество - говорът, може да бъде смутено от множество причини. Най-често те са от психогенен характер. Силното изживяване и недружелюбната среда могат да провокират затруднения в говора. Затова родителите, гледачките и детските възпитатели внимателно трябва да наблюдават малките деца как говорят. Клиничният психолог проф. д-р Ваня Матанова обръща внимание, че

ако детето не проговори до 3-годишна възраст, трябва да се направи консултация

с невролог, психиатър или психолог. Много може да се постигне в преодоляването на заекването и другите различни нарушения на речта.

Изискването към родителите е да осигурят възможност детето постоянно да посещава заниманията. Работата с децата протича под форма на игра, което съответства на основния принцип на детската психология

"Каквото е детето в играта, такова е в социалния живот"

Вече има центрове, където се работи едновременно с повече деца. Така се преодолява бариерата за общуване с връстниците. Те се поощряват, поздравяват, споделят, четат на глас приказки. За по-големите деца са възможни консултации с логопед  чрез разговори в чата. От децата, които съм интервюирала се убедих, че е възможно

в тези курсове едно плахо, свито дете, да придобие самоувереност

и свобода да разговаря с децата,  дори естествено да говори пред камерата ни, което е действителен успех в личен план за всяко от тях. Курсове се провеждат по всяко време на годината.

Добрите резултати идват, но се изисква време.

Разбира се, че в малък процент затрудненията в говора са в резултат на вродена аномалия от страна както на говорния, така и на слуховия апарат, тъй като те са взаимозависими. При преглед специалистите по уши-нос-гърло могат да установят, къде е проблемът и да предложат корекция чрез пластична операция на езика, устните, небцето или да поставят слухов имплант.

Повече за работата на логопедите при различни говорни нарушения  вижте във „Видео по темата” и „Още по темата”.