Когато децата рисуват, те внимателно избират материалите, цветовете, моделите, както и размера и позицията на това, което са решили да нарисуват. Рисунките на децата са уникални и ни дават много точна информация за младия художник.

Ето как да тълкувате детските произведения на изкуството и да научите малко повече за психиката на малкото си отроче.

Защо ни е да тълкуваме детските рисунки?

Рисунките са в областта на експресивните действия, като игрите и речта. Децата, които рисуват са щастливи. Те изобразяват страховете си, радостите си, мечтите, болката и т.н. чрез картините си и ви дават насоки за взаимоотношенията си със света и към другите неща. Рисуването е отдушник и вид комуникация, а изкуството на децата създава добра представа за личността на детето и характера му. Рядко децата не рисуват: ако това е налице, то най-вероятно се дължи на факта, че то е преживяло някаква травма.

Как да тълкуваме?

Изборът на хартия и цветовете

Децата не избират инструментите си случайно. Когато имат избор, те се ориентират към определен вид хартия и моливи. Този избор показва настроението и личността им. Например моливите, които са широки и с дебел писец, са любими на решителните деца, докато децата, които имат проблеми със себеизразяването или отстояването на личността си, предпочитат моливи с тънък писец. Размерът на хартията също търпи тълкувание – той показва мястото, което детето иска да заема в живота като цяло. Колкото по-голям е листа, толкова повече детето има нужда да се изтъква. Избирането на малък лист показва, че детето има добра концентрация.

Тълкуване на повторението

Когато децата рисуват, те се чувстват свободни да изразяват себе си, да предават силни послания, позитивни или негативни, а също и онези, които не са им много важни. Затова – недейте да прибързвате със заключенията. Анализът на рисунките се прави на основа повтарящи се елементи, като цвят, форми и появяващи се детайли, които всъщност показват значението на творбата.

Как да се отнасяме към творчеството на детето

Недейте да изпадате в екстаз за всяка рисунка, която детето ви направи. Според експертите децата не е задължително да търсят комплименти. Това, което искат, е да говорят за творбите си, затова питайте за детайлите, които виждате на листа и ги дискутирайте. Ако детето ви не иска да говори за нещо, недейте да настоявате: тази рисунка не е важна.

Няколко тревожни знаци

Анализът на детските рисунки трябва да се прави от специалисти. Въпреки това има някои знаци, които могат да предполагат проблем и ако ги забележите, това означава, че може би детето "вика" образно казано, за помощ:

  • Ако всеки път, когато детето ви нарисува нещо на вас ви се струва, че в картината има нещо притеснително;
  • Ако някои части във фигурите винаги липсват – например ръка, крак, глава…
  • Ако очите са кривогледи или са празни;
  • Ако детето задрасква често всичко;
  • Ако има твърде много тъмни цветове и картините са основно мрачни и зловещи;
  • Ако рисунките са мънички или са разположени на малко място на листа;
  • Ако детето винаги отказва да рисува или да опише картината, която е нарисувало;
  • Ако едни и същи рисунки се повтарят в рамките на месец;
  • Ако фигурите са празни;
  • Ако формите не са завършени;

Обратно на обичайното схващане, сцените на насилие или появата на гениталии в детското творчество невинаги са тревожни факти, стига да не се повтарят маниакално.