Случвало ли ви се е да присъствате на следната необичайна ситуация: както си стоите в парка на някоя пейка, изневиделица се събира група от хора, които започват бой с възглавници? Само след няколко минути те си тръгват също толкова внезапно, както и са дошли. Ама боя си е съвсем реален, и хората, и възглавниците, и всичко, което се случва. И събитието хич не ви изглежда да е постановка…

Ако сте засичали подобен род събития, значи вече сте пуснали някоя интернет търсачка и сте си отговорили на някои въпроси. За тези, които се питат за какво точно става дума и за тези, които имат питанки, които не са получили отговор, сме подготвили следващия материал.

Първият отговор, който ще дадем е, че тези събития си имат название: флашмоб ( от английски flashmob буквално се превежда, като „моментна тълпа” или „внезапна тълпа”). Изобщо идеята е да има хора, които изведнъж се оказват на едно място, а и съвсем случайно започват да правят едни и същи неща, по едно и също време.

Всъщност не всичко е толкова хаотично, колкото изглежда. „Постановката” винаги е предварително запланувана. Дори и онези действия, които ви се струват най-случайно случващи се, са предварително организирани и договорени от участниците.

Най-често събитията се уговарят в интернет, социалните мрежи, блогове и сайтове, а най-интересното е, че повечето от хората дори не се познават с останалите.

Флашмоб е особен вид представление, което разчита на случайната публика. Участващите в него извършват абсурдни действия, които може да са смешни, комични или драматични, като се разчита най-вече на изненадата. Действията са с продължителност най-много няколко минути, след което съмишлениците се разотиват, точно толкова бързо, колко са се появили.

Ефектът на тази на пръв поглед случайна „сбирка” е феноменален. Присъстващите остават в почуда  от случилото се. Някои го наричат социален експеримент, а други го правят с цел да изразят общественото си мнение по дадена тема. Съществуват и мнения, които го определят, като изкуство. Преди всичко обаче флашмобът е емоция и забавление, както за участниците, така и за нищо неподозиращата публика.

Какво можете да очаквате от хората, решили да направят флашмоб? Отговаряме единодушно: нищо не можете да предвидите. Досега у нас и по света са се организирали събития с разнообразна и откачена тематика. Няма как обаче да не споменем масово миене на зъби, замръзване на едно място за минута, групов танц под звуците на песента „Thriller” на Майкъл Джексън, пръскане с водни пистолети и много други чудатости.

Малко история…
Като цяло този вид „изкуство” не е нещо ново. Първият флашмоб е организиран в Манхатън през май 2003 година. от Бил Уосик, главен редактор на списание "Харпърс”. Първият опит бил неуспешен, но на 3 юни 2003 г. експериментът се реализирал. Повече от 100 души отиват на деветия етаж на магазин и се събират около скъп килим. Всички те заявяват на консултантите по продажби, че живеят заедно в един изоставен склад и заедно са дошли да изберат „килима на любовта”, на който всички заедно да се любят.

Да не пропуснем и, че много компании и фирми са се изхитрили и се възползват съвсем успешно от моментните събития за свои рекламни кампании и пиар.

Течението има хиляди последователи по целия свят. И у нас то си има своите поддръжници, сайтове и покани за предстоящи флашмоб събития. Така че очаквайте неочакваното.