Като сияен взрив от космически рок и междугалактически електро-поп определя "Q Magazine" албума "Modern Kosmology" на Джейн Уийвър, за "Guardian" това е проект, който показва уникалния талант на Уивър за вече позабравените умения от първата психеделична епоха от 70-те на миналия век, а според "MOJO" при музиката е налице истинска творческа смелост. Какво представлява Модерната космология на Джейн Уийвър споделя самата изпълнителка в ексклузивно интервю за LadyZone. 

Какво означава "Modern Kosmology" и какво те вдъхнови за новия албум?

Космология е изучаването на историята на вселената, Модерна космология е изследването и историята на вашата собствена вселена, как можете да използвате енергията си, за да направите нещата добре.

Каква енергия движи хипнотичния ритъм на албума?

Синтезаторът Mini Moog дава страхотен пулс и придава темпото на трака "H>A>K", който открива албума.

Кое възникна първо в главата ти - музиката или текстовете на "Modern Kosmology"?

Вероятно музиката, чувам мелодията на целите песни… Но обикновено не завършвам текстовете, докато музиката не е почти готова.

Снимка: Rebecca Lupton

Безспорно "Modern Kosmology" е чиста алхимия. Каква тайна се крие зад успеха да трансформираш нестандартния си талант в поп звучене?

Израснах слушайки поп, рок, а по-късно и психеделична музика. Харесвам тежката музика, но с поп мелодии. Но също така харесвам Йоко Оно, така че трябва да е някакъв мозъчен микс.

Откъде се вдъхнови за акустичната баладичност, авангардна електроника, съвременна психеделия, пристрастяваща мелодичност, страховита атмосфера и експериментални импровизации в "Modern Kosmology"?

Бях вдъхновена от историята на шведската художничка и мистичка Хилма Аф Клинт, която е използвала сеанси и автоматично рисуване при създаване на картините си, насочвайки енергия, която й разкрива кодове и послания. Тя също така е имала тайно общество, а нейната история се превърна в муза за албума, предоставяйки ми богат визуален фон и текстове.

Вярно ли е, че "психеделичният фолк се завръща. Като че ли изчезна с хипитата през 70-те години, но сега се е слял с фолктрониката, а резултатът не е толкова странен и претенциозен, колкото плашещо може да ви звучи", както пише "Guardian" за теб?

Не мисля, че някога е изчезвал и все още има толкова много мрачни психопати, които да го откриват!

Парчето "Slow Motion" щеше да бъде истински хит в един различен свят или паралелна вселена... Какво е мнението ти за музикалната индустрия днес?

Благодаря! Една част от мен смята, че стрийминг платформите са чудесно нещо, защото позволява на останалите хора да чуят музиката ви на мига, но всъщност артистите не печелят почти никакви пари от тях, защото впоследствие хората купуват по-малко физически албуми. Така че не е финансово справедливо и изглежда има световен консенсус, че като креативна личност трябва да дадете голяма част от изкуството си даром. Просто трябва наистина да се съсредоточа върху създаването на музика и да продължавам напред! Мисля, че някои промени в музикалната индустрия са за добро - нямате нужда от звукозаписен договор, който да позволява на хората да слушат музиката ви, но трябва да сте проницателни, ако искате да печелите пари и да запазите своите песни!

Какво е чувството за една жена да работи в музикалната индустрия?

Мисля, че промените и подобренията се случват бавно. Свиря в групи и записвам в студиото вече близо 30 години, но все още има хора, които ме питат кой какво е правил по записите ми... Дори за най-фините музикални детайли, където трябва да се докажа повече, хората все още ме питат "Кой е продуцирал записа ти?". И са изненадани, когато им отговарям, че съм аз, очакват някой друг да стои зад всичко това.

С група или като соло артист предпочиташ да свириш в момента?

Сега обичам да свиря на живо с банда, харесвам ми да мога да се съсредоточавам върху пеенето и сценичното представяне, така че не свиря толкова много на концертите. Това е забавно, въпреки че понякога шестима души изискват много организация, за да се получи.

Снимка: Rebecca Lupton

Любопитен съм да чуя какво мислиш за твърдението на NME, че "Джейн Уивър звучи като Cat Power, ако беше израснала като съседка на "Oasis", крадейки албумите им на "Бийтълс" и засенчвайки ги на коледния концерт в училище".

Обичам Cat Power и "Бийтълс", така че за мен това е комплимент!

Ако трябва да опишеш звученето си на непознат, какво би казала - психеделия, рок, инди, фолк, дрийм поп или... какво?

Предполагам, че моторик поп спейс рок.

Какво би посъветвала пробиващите музиканти и артисти?

Трябва да се научите и да имате едно основно разбиране за това как музикалната индустрия функционира финансово и как е структурирана - иначе веднага, щом дори помиришете успеха, ще бъдете прецакани.

Къде феновете могат да чуят Джейн Уийвър на живо през годината в Европа?

Свиря като част от европейското турне на британската банда "Belle and Sebastian", а през лятото участвам във фестивали.

Би ли ни препоръчала за слушане няколко по-нови банди и изпълнители?

Слушайте бандите "Girl Ray" и "Forever Pavot". 

Снимка: Rebecca Lupton

А няколко по-стари любими?

Слушайте Fairouz и арабската женска вокална музика от 70-те години на миналия век, толкова е добра. 

Песен от тази година, която всеки трябва да чуе?

Шарлот Генсбур - "Deadly Valentine".

Албум от тази година, който всички задължително да чуят?

Джон Маъс - "Screen Memories".

Добър музикален сайт?

The Quietus.