Лидия Кирилова учи българска филология в СУ "Св. Климент Охридски", води рубрика за критика в Литературен вестник, съвместно с Галина Калчева, и пише стихове. Опитва се да твори всякакви неща с подръчни материали и да организира работилници за ръчна изработка на всякакви неща.

Така може да ви се представи тя, ако и вие я попитате коя е. Към това обаче аз ще добавя – тя е цветна и забавна, организирана (нетипично за творческите личности), и напоследък обича да ходи боса.

Защо ви я представям?

Защото Лидия се занимава с ебру.
ebru

Какво е това и как се прави ли? Тя самa разкрива тайната:

Ебру звучи екзотично (на мен лично като заклинание) и е малко познато у нас. Какво е всъщност?
Ебру наистина звучи като мистична дума, а всъщност идва от турското ebri, което означава облак - това е изкуство за рисуване върху вода. Нарича се още the art of marbling - поради ефекта, който се получава от боите, наподобяващ бразди на мрамор. Има и тълкуване, според което думата, в превод от персийски, означава "водна повърхност". Съществува от IX век. В момента майстори на ебру има в Турция, един от тях - Хикмет Барутчугил, миналата година гостуваше и у нас, но за съжаление, аз не успях да присъствам на демонстрациите му.

Какво трябва да притежаваме, за да рисуваме с вода – игриви пръсти, въображение или?
Самата техника е доста интересна и изглежда сякаш наистина се случва магия: Върху водна повърхност, която по "оригиналната рецепта" е с разтвор от смола, а по моята с тапетно лепило, се "изливат" специални мрамориращи бои*, след което от цветовете се оформя картина (тук вече всичко е въпрос на въображение), която се отпечатва върху хартия или всякакви твърди повърхности. Аз лично правя яйца по този начин. Ефектът е страхотен и винаги уникален. Никога не може да се получат две еднакви ебрута. Всяко ебру е неповторимо.

За яйцата дори не е необходимо да се разтваря лепило във водата. То се прави при отпечатване на по-големи повърхности, защото позволява по-дълго време да се обработват цветовете - да се получат по-интересни форми и т.н.

За да рисуваме върху вода, трябва сме приютили Вселената в себе си. Наистина най-важното е капка въображение, на второ място много и различни капки специални бои, вода и другото е... ебру.

Откога се занимаваш с това и защо?
Открих специалните бои съвсем случайно преди няколко години. Тогава се занимавах с рисуване и ми бяха интересни всякакви възможни техники. Изпробвах ги в съвсем малък съд и правех картички, като ги отпечатвах на малки картончета. След това известно време бях забравила за тях, докато един приятел не откри клипче на техниката в интернет, чудейки се дали някой е способен да направи подобно нещо. Аз разбира се се сетих, че всъщност знам как се прави. Така набързо си припомних боравенето с бои и вода, изпробвах ги върху доста по-голяма повърхност и се оказа, че това е наистина едно страшно приятно занимание, чрез което се получават невероятни неща, а след малко допълнителна обработка и още малко от дозата въображение - произведения на изкуството, които радват сетивата.

Как можем да боядисаме яйца за Великден с тази технология?
С яйцата е доста лесно. Трябва ни кофичка, например от кисело мляко, или буркан - пълен с вода, въпросните бои, които лесно се намират в книжарниците за художнически материали, яйца и остър предмет, с който да оформим цветовете върху водната повърхност. Яйцето предварително се продухва*. Само с едно не толкова магично потапяне в съда с вода и бои, върху черупката му се получава нещо уникално. Дори едно дете може да създаде прекрасно ебру върху яйце или хартия, защото техниката го позволява. Тя не е никак трудна, но ефектът е винаги удивителен.

Галерията с великденски яйца на Лидия може да разгледате тук.

 

* мрамориращите бои не са специално предназначени за боядисване на яйца, затова е добре да се оцветяват само продухани яйца, т.е. черупките на яйцата

* продухване на яйце - от двете страни на черупката се пробиват малки дупчици. Вътрешността се разбърква с клечка и се изсипва в купа, като леко се духа през едната дупка.