Добрите момчета отиват в рая, а смотаняците, които искат да са лоши (или отчаяно мечтаят да ги огрее, за да станат големи пичове, каквито не са) – си отиват вкъщи и дават всичко от себе си, за да вдигнат „партито на века”. И ако си мислите, че „Проектът Х” е типична тийнейджърска история тип „Американски пай” (изпълнена с въжделения по популярните момичета в училище (или по каквито дойде), ще сте прави. Но само донякъде.
Акцентът в тази лента не е върху хумора и абсурдните ситуации (макар че има няколко доста нелепо-забавни герои - един дилър в гетото, например), освен това залага на „модерен документализъм” – разбирай - част от филма е заснет с телефони (с разнообразни марки) и на финала материалът наброява повече от 10 часа телефонно-видео време. Екипът почти не спира да снима и няма как да не отбележа, че този подход май започва да се превръща в тенденция. Не, началото не беше точно „Проклятието Блеър”, макар че формулата е същата – усещане за реалистичност тип „и аз бях там, и аз говорих”. Обаче от началото на годината това е вторият тийн филм, заснет от нещо-като-субективна гледна точка с „аматьорска камера” ( в скоби (както е видно) – „Хроники” е наистина труден да се издържи и диша алкохолните изпарения на този. Вероятно, защото супергероите на новото време вече са най-обикновените хора, нали затова има фейсбук. Но кой знае.)
Иначе във филма се срещаме с Томас - смотано и незабележимо момче, каквито са и тримата му най-добри приятели. Те решават да излязат от сивата социална зона в училището си и да спретнат щур купон с всички популярни по случай Томасовия рожден ден. Целта - да бъдат забелязани най-накрая. Както се казва - завинаги да се уредят веднъж в живота си. За да запечатат случката, те решават да заснемат всичко, което правят - нали все пак ще направят нещо велико!? И така на практика се получава, че „Проектът Х” е едно безкрайно парти – нали знаете как само една вечер на добър купон може да „разтегли” усещанията ви за време и да ви се струва, че толкова неща се случват, че е невъзможно да е минал само час? Е, така е и докато гледате този филм. Евентуално, нали - може и да го спрете по средата или да ви се струва суперскоростен. Но... едва ли. Има си ги мръсните думички, падането на дрехите и задръжките, готините мацки, алкохола на стомах плюс екстрите, докато нещата леко-полеко не отидат към тотална разруха и логично - материална и тотална деградация...

Любопитна е обаче друга очечовъркаща подробност - ако някой в рекламата иска да продава нещо на тийнейджъри - съветвам - в тази „кинобанка” има бая кадри за вдъхновение – голяма част от филма прилича точно на това – на реклама на марка дрехи за младежи, да речем. Обаче е готино.   

Горното може и да се дължи на факта, че почти всички от екипа са дебютанти в киното, обаче по-скоро е дело на режисьора - Нима Нуризаде, който иначе снима… ами, реклами. Интересен е и изборът на актьорите, които са непознати лица „тепърва пробиващи си път ” (запомнете едно от децата-охранители - Брейди Хендър (Brady Hender)!), а отгоре на това има и един сценарист, който иначе е актьор, участвал в „Гадни копилета”.

Фактологично - този филм е „бегло” основан на реално парти, случило се някъде в Австралия. Тийнейджърът постнал новината за рождения си ден в MySpace, вследствие на което се появили към 500 души, причинили щети на стойност 20 000 долара. Събитието привлякло вниманието и на журналистите и било широко осъдено от обществото.

В киното обаче, макар и със силното желание на екипа да изглеждат достоверно, нещата може и да не завършат чак толкова зле… Или пък е възможно да приключат много по-трагично?  За да разберете, е добре да изслушате всички песни в много приятния саундтрак, докато гледате едно парти, на каквото може и да ви се прииска да отидете. Музиката е чудесен и адекватен микс, включващ суперразнообразни парчета – от такива на Metallica, Queens of the Stone Age и The Kills, през тракове на Nas, Eminem, Kid Cudi и Dre, та чак до Yeasayer, The XX, Yeah, Yeah, Yeahs и The Hundred in the Hands… Изобщо – всичко необходимо за едно наистина щуро кинопарти.       

Тествайте в кината - от 13 април.